اخبار داغ

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان کرمانشاه:

50 درصد داروخانه ها در مسیر ورشکستگی هستند / تأخیر 10 ماهه بیمه‌ها در بازپرداخت‌ها

50 درصد داروخانه ها در مسیر ورشکستگی هستند / تأخیر 10 ماهه بیمه‌ها در بازپرداخت‌ها
عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان کرمانشاه گفت: 50 درصد داروخانه ها در مسیر ورشکستگی هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا دکتر میثم فرجاد در گفت و گو با مرصاد  درباره داروهای بدون نسخه اظهار داشت: یک فهرست از داروهای OTC وجود دارد که بیمار می تواند آن را انتخاب کند و معمولا داروهایی که در داروخانه ها عرضه می شود جز این لیست هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصاد,

وی افزود: داروسازان که همیشه در داروخانه حضور دارند با علم و بنا به تشخیص خود در صورتی که بدانند بیمار یک دارو را مصرف می کند و اینک به پزشک دسترسی ندارد یا با احتساب بعد مسافت برخی داروهای بیماری غیرمزمن نظیر فشار خون و قلب را برای مصرف تا 72 ساعت در ختیار بیمار قرار می دهد.

,

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان کرمانشاه گفت: بیمار دیابتی هم در این دسته بندی قرار دارد که اگر انسولین به او نرسد کل ساختار متابولیک وی بهم می ریزد پس این تحویل داروها را نمی توان جز مصرف خودسرانه دید ولی اینکه مریض با ارائه لیستی بدون مشاوره داروساز و بدون بررسی شرایط بیمار دارو را تحویل بگیرد این پذیرفته شده نیست.

,

وی با اشاره به اینکه بالای 90 درصد موارد تحویل بدون نسخه یا منوط به شناخت بیمار است یا پس از مشاوه دارویی و تشخیص بیماری داده می شود، افزود: بر اساس نتایج پایش های دوره ای کمتر از 5 درصد داروخانه ها غیر از این روال رفتار می کنند.

,

دکتر فرجاد گفت: ما در نظارتها حتی به صورت نامحسوس لیستی به فردی می دهیم که البته وی نیز با بازرسین سازمان هماهنگ است اگر وی پس از مراجعه به داروخانه آن داروها را گرفت بازرسی وارد عمل می شود و در مراحل اول به وی تذکر داده و در نهایت به کمیسیون ماه 20 دانشگاه ارجاع می یابد و در صورت تکرار تا لغو صلاحیت نیز پیش می رویم.

,

وی درباره مشکلات داروخانه ها افزود: در تمام دنیا یک نرم جمعیتی وجود دارد به گونه ای که برای شهرهای یک میلیون جمعیت به ازای هر 5 هزار نفر یک داروخانه می تواند فعالیت کند اگر بخواهیم طبق منویات رهبر به سمت تجویز مصرف منطقی دارو پیش رویم و دارو را به عنوان یک کالای استراتژیک ببینیم باید مراکز عرضه را کمتر کنیم.

,

این مسئول گفت: خیلی از دانشجوها که فارغ التحصیل می شوند در بدنه بیمارستانها، شرکتهای دارویی و معاوتهای غذا و دارو کمتر به کار گیری می شوند بنابراین تمام فرصتهای شغلی آنان به سمت داروخانه منتهی می شود و فشاری بیشتر در تاسیس داروخانه به وجود می آید که آمار جمعیت کاهش و تعداد داروخانه ها افزایش می یابد که خلاف بیانات مقام معظم رهبری در راستای تجویز مصرف منطقی دارو است.

,

وی افزود: وقتی مراکز عرضه یک کالای استراتژیک بدون آمار رشد کند باعث می شود مصرف آن کالا افزایش یابد و ما اعتقاد داریم هیچ کالایی مهمتر از دارو در کشور نیست زیرا اگر دو سه روز کمبود دارو باشد تبدیل به یک بحران می شود این در حالی است که در همه کشورها به عنوان یک کالای استراتژِیک و قدرتی به آن نگاه می شود که اگر کشوری آن را داشته باشد قدرتمند و درغیر این صورت ضعیف است.

,

دکتر فرجاد بیان کرد: گاهی دیده شده پس از مقاومت داروسازان برای تحویل داروهای بدون نسخه به بیمار حتی تیراندازی و چاقوکشی رخ داده که موردی از این امر در اسلام آباد نیز حادث شد  در واقع داروسازان به دنبال سود خود نیستند بلکه درصدد تامین سلامت جامعه هستند.

,

وی افزود: مشاوره ای که داروساز می دهد حتی اگر دارویی ارائه نشود باید منجر به درآمد شود و یک سری سیاستهای تشویقی در راستای کنترل مصرف دارو باشد در تمام کشورها در مقابل ارائه نکردن دارو هم پولی دریافت می کنند این پول در چرخه داروخانه ها می رود و باعث می شود داروخانه ها ورشکست نشوند.

,

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان کرمانشاه با بیان اینکه 50 درصد داروخانه ها سیر ورشکستگی را طی می کنند گفت: سودآوری اقتصادی این مراکز منطقی نیست اما چون پولشان درگردش است تا روزی که یک حسابدار رسمی هزینه های مختلف داروخانه را محاسبه کند ورشکستگی مشخص نمی شود.

,

وی تاخیر در بازپرداخت توسط بیمه ها را از دیگر دلائل ورشکستگی داروخانه ها دانست و با بیان اینکه این ها باید در دو ماه حداکثر نسخی که به بیمه ارائه می شود تسویه کنند افزود: اگرچه بیمه ها هم توجیهات خود را دارند اما در مواردی تا 10 ماه مطالبات داروخانه ها را پرداخت نمی کنند. همچنین پزشکان ما نیز با چنین معوقاتی در پرداخت مطالباتشان مواجه هستند اما در ارائه خدمت به ردم کوتاهی نمی کنند.

,

دکتر فرجاد خاطرنشان کرد: بسیاری از داروخانه ها به خاطر جبران عدم تعهدات بیمه وام هایی با سود 20 تا 25 درصد دریافت می کنند در حالی که سود داروها 15 درصد است و این نشانه سیر قهقرایی اوضاع مالی داروخانه ها و طی روند ورشکستگی آنان است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه