شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان همدان
ساعت: 14:43 منتشر شده در مورخ: 1397/03/14 شناسه خبر: 1370303
کارشناس مسائل سیاسی:
معمار کبیر انقلاب، مزدوران را به خوبی شناخته بود
استاد دانشگاه بوعلی و کارشناس مسائل سیاسی گفت: امام خمینی (ره) آمریکا و اسرائیل را که جهان را به قطب فقیرو غنی تقسیم و ظلم و جور را فراگیر کرده بودند به خوبی شناخت و البته تاکید کردکه ارتباط با آنان به مصلحت انقلاب نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛دکتر معصومی در گفتگو با خبرنگار نافع؛ در خصوص ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره)، اظهار کرد: وقتی به سیره عملی و علمی امام(ره) می پردازیم، قرب به مفهوم انسان کامل در ادبیات و اندیشه اسلامی است؛یعنی ایشان اساسا" انسانی تک بعدی نبودند بلکه شئون مختلفی که در ادبیات توحیدی و الهی برای تکمیل انسان دنبال می شود، در ایشان وجود داشت.

امام انسانی کامل و متعالی بود

وی اذعان داشت:  امام خمینی (ره) انسانی کامل و متعالی بود به گونه ای که  درابعادی چون اخلاق، عرفان و ابعاد فردی و اجتماعی شخصیتی متمایز داشتند.

امام در بعد سیاست حرف برای گفتن بسیار داشت

معصومی ادامه داد: امام خمینی در زمانی می زیست که یک نگرش جدایی دین از سیاست وجود داشت و اینکه اساسا" مردم دیندار نباید وجه سیاسی داشته باشند و فقط سیاست مربوط به افرادی بود که در دنیای مدرن تنفس می کردند و د رچنین شرایطی امام در مقابل این تفکر ایستاد و نشان داد که یکی از ابعاد انسان دیندار بعد سیاسی اوست.

جداناپذیری دین از سیاست؛ برنامه ای جامع از دیدگاه امام

وی ادامه داد: پیوند میان دین و سیاست از آنجا در اندیشه امام نشات می گیرد که ایشان دین را یک برنامه جامع برای سعادت انسان از جمله در بعد سیاسی  می داند و در این بعد یک نگاه فردی و غیر ضرور مدنظر نیست.

معصومی خاطرنشان کرد: لذا بعد سیاسی در سیره نظری و عملی امام(ره) یک امتیاز ویژه برای ایشان بود و وجه متمایز کننده ایشان از بسیاری از علما و اندیشمندانی که نگرش دینی داشتند همین بود.

ارتباط امام با جوانان ارتباطی تنگاتنگ بود

وی درباره برخورد و روابط امام(ره) با جوانان نیز، تصریح کرد: برخورد ایشان با جوانان در دو ساحت می توان اشاره کرد که یک ساحت این است که امام روحانی بودند و در زمان غیبت امر هدایت در اقشار مختلف از جمله جوانان را برعهده داشت و البته این یک مفهوم عام است.

وی ادامه داد: اما برخورد امام(ره) با جوانان به صورت خاص میتوان به این ساحت اشاره کرد که امام در زمان خود اندیشه های اصلاحی و انقلابی و به دنبال تغییر جامعه خود بودند، می دانستند که اگر بخواهند جامعه را تغییر دهند نیاز به قشری دارند که یک از حق پذیری بالایی برخوردار باشد و دو اینکه از انرژی و توان فوق العاده؛ بنابراین از این جهت امام(ره) روی جوانان اعتقاد خاصی داشتند. ارتباط و تعاملشان با آنان زیادی بود و آنقدر با این قشر خو گرفتند که معروف و مرسوم است حرف ایشان را قبول می کردند و ایشان را به عنوان الگو و سرمشق قرار داده و می دهند.

ارتباط امام با جوانان به گونه ای بود که بار انقلاب و جنگ تحمیلی را بر دوش جوانان انداخت

وی تاکید کرد: اساسا " ارتباط گیری با قشر جوان سخت است اما امام در مقام عمل نشان دادند که توانایی را دارند که با این ارتباط گیری با قشر جوان بار انقلاب و به خصوص 8 سال دفاع مقدس را به دوش این قشر انداختند و از این طریق انقلاب و نظام را حفظ کردند.

امام شخصیتی به روز بود

معصومی در خصوص برخورد امام خمینی (ره) با مجامع بین المللی نیز گفت: امام(ره) شخصیتی به روز بود و به صورت کلی جهان بینی ایشان توحیدی و انسانی است و هرگز برای ارتباط نظام سیاسی ایران و انقلاب چه با مجامع بین المللی و چه دیگر کشورها در درجه اول خط قرمز قائل نبود و قائل به تعامل با دنیا بود؛ چون وظیفه انقلاب، صدور انقلاب و ادبیات توحیدی غنی آن به تمام دنیا است.

وی ادامه داد: البته استثناهایی در نگاه ایشان وجود داشت که این ارتباط و پیوست با کشورهایی که ظلم کنند و قطب غنی و فقیر به وجود بیاورند  این روابط قطع شود؛ لذا در مجامع بین المللی و ارتباط با کشور آمریکا، دیدگاه ایشان ارتباط گیری است که اگر آن ارتباط توحیدی و الهی نباشد و به صلاح و مصلحت کشور نباشد، قهر و قطع و مقابله با آن کشور را در دستور کار قرار می دادند.

آمریکا و اسراییل از کشورهایی بودند که امام ارتباط با آنان را به مصلحت نمی دانست

معصومی گفت: البته در سیره عملی امام(ره) کشورهایی که با نظام روبرو شد و امام برعدم ارتباط گیری با آن تاکید داشت،یکی کشور آمریکا و دیگری اسرائیل بود و این نشان میدهد که امام نگاه وسیعی نسبت به این مهم داشت.

وی گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران بخواهد با دیگر کشورها رابطه برقرار کند، اصل را باید بر تعامل گذاشت و و برخلاف تبلیغات سویی که علیه ایشان می شد و می گفتند که ایشان فیلسوف انزواگری بود، یک انگ غلط است و کسانی که با افکار ایشان آشنایی داشته باشند، می دانند که امام تمایل زیادی به تعامل با کشورها داشتند.

 

انتهای پیام/

 

http://dana.ir/1370303
ارسال نظر
نظرات
بنر جام جهانی کانال_دانا_داخلی سلام_صفحات_داخلی