اخبار داغ

یادداشت؛

روز قدس؛ نقطه آغازی بر پایان سیطره صهیونیستها

روز قدس؛ نقطه آغازی بر پایان سیطره صهیونیستها
دیر نخواهد بود روزی که مسلمانان جهان، نماز وحدت و اقتدار خود را در سرزمین زیتون و حماسه برپا کنند. «سنُصلی فی القُدس»
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یادداشت اختصاصی مرآت-  2 نوامبر 1917 میلادی بود که «آرتور جیمز بالفور» وزیر خارجه وقت دولت بریتانیا در نامه‌ای خطاب به «والتر روتشیلد» سیاست‌مدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام، موضع مثبت پادشاهی بریتانیا را برای تاسیس کشوری در سرزمین فلسطین اعلام کرد. این نامه هرچند خرسندی بنیانگذاران جنبش صهیونیسم را درپی داشت اما با واکنش منفی کشورهای عربی مواجه شد. با این وجود اما یهودیان به تناوب و با بهانه‌های مختلف به فلسطین مهاجرت کردند و با اعمال نفوذ در مجامع بین المللی، سیطره خود بر این سرزمین را گسترش دادند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

در سال 1920 میلادی و پس از شکست دولت عثمانی در جنگ جهانی اول، انگلیسی‌ها با این ادعا که فسطینیان توان مدیریت سرزمین خود را ندارند، قیمومیت فلسطین را برعهده گرفتند. این اتفاق مقدمات اعمال نفوذ انگلیس برای تشکیل دولت یهود را فراهم آورد و موجب شد رهبران جنبش صهیونیسم در ادوار مختلف نسبت به انتقال تعداد زیادی از یهودیان به این منطقه اقدام کنند. با افزایش تنش میان اعراب و یهودیان در فلسطین، سازمان ملل متحد در 29 نوامبر 1947 با صدور قطعنامه‌ای اعلام کرد از این پس سرزمین فلسطین به دو کشور عبری و فلسطینی تقسیم  و شهر بیت‌المقدس نیز به صورت بین المللی اداره خواهد شد. بر اساس این قطعنامه 55 درصد اراضی فلسطین به یهودیان تعلق می‌گرفت.

,

باوجود اعتراضات گسترده اعراب به این قطعنامه، در تاریخ 14 مه 1948 میلادی (25 اردیبهشت 1327 شمسی) کشوری با عنوان اسرائیل اعلام موجودیت کرد.

,

اعلام روز قدس؛ اعلام پایان یکه‌تازی صهیونیستها

, اعلام روز قدس؛ اعلام پایان یکه‌تازی صهیونیستها,

روند یکه‌تازی صهیونیستها در خاورمیانه ادامه می‌یابد تا آنکه انقلاب اسلامی ایران در یازدهم فوریه 1979 میلادی به پیروزی می‌رسد. امام خمینی (ره) در اولین ماه رمضانِ پس از پیروزی انقلاب از مسلمانان جهان می‌خواهد تا در آخرین جمعه این ماه در حمایت از مردم فلسطین راهپیمایی کنند. نامگذاری روز قدس از سوی امام خمینی (ره) نه تنها به جدی‌تر شدن موضوع فلسطین در بین کشورهای اسلامی می‌انجامد بلکه انفعال چند دهه‌ای مسلمانان برای مقابله با صهیونیست‌ها را پایان می‌دهد.

,

امام خمینی (ره) با این نامگذاری یک تنه در برابر صهیونیستها و لابی‌های پرنفوذ آنان می‌ایستد. در بخشی از پیام امام در نامگذاری روز قدس آمده است: «روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روزی است که باید به ابرقدرتها فهماند که دیگر آن‌ها نمی‌توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند.»

,

تاکید بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران بر پایان پیشروی ابرقدرت‌ها نشان می‌دهد او به درستی از عمق سستی و انفعال سران کشورهای اسلامی در مواجهه با رژیم صهیونیستی آگاه است. امام خمینی (ره) همچنین با این نامگذاری تلاش می‌کند آزادی قدس را به فرصتی برای اتحاد مسلمانان و نیز آزادی‌خواهان جهان در برابر استکبار و استعمار تبدیل کند.

,

اینک و در آستانه برگزاری سی و نهمین راهپیمایی روز جهانی قدس، سران رژیم صهیونیستی که روزگاری رویای سیطره بر « نیل تا فرات» را درسر می‌پروراندند خود را در میان دیوارهایی بلند محصور می‌بینند، از ترس حضور فرزندان امام خمینی (ره) بر بلندی‌های جولان واهمه دارند و تلاش می‌کنند فریاد تظلم‌خواهی میلیون‌ها انسان آزاده را در اقصی نقاط جهان تکراری و کم‌اهمیت نشان دهند.

,

امام خمینی (ره) از میان ما رفته است اما آرمان آزادی قدس شریف هر سال بیش از سال قبل به تحقق خود نزدیک می‌شود. دیر نخواهد بود روزی که مسلمانان جهان، نماز وحدت و اقتدار خود را در سرزمین زیتون و حماسه برپا کنند. «سنُصلی فی القُدس»

,

مسعود تبریزی

, مسعود تبریزی,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه