اخبار داغ

سبزی کاری های سنتی که در هیاهوی زندگی شهری سنندج همچنان نفس می کشند + تصاویر

سبزی کاری های سنتی که در هیاهوی زندگی شهری سنندج همچنان نفس می کشند + تصاویر
هر روز در ساعات اولیه بامداد شاهد حضور خودروهایی هستیم که در کنار یک باغچه سبزیکاری در روبروی بهشت محمدی سنندج توقف کرده و پس از چند دقیقه با سبدی پر از سبزی تازه و سیفی جات خارج می شوند...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، بارها و بارها در طول روز از رادیو و تلویزیون و رسانه های دیگر می شنوید که مردم را به خوردن سبزیجات برای تضمین سلامتی خود توصیه می کنند. سبزی خوردن نه تنها سفره را زیبا می کند و باعث تحریک اشتها می شود، بلکه با دارا بودن انواع ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت هم بسیار مفید است سبزی ‌های خوش ‌مزه و اشتها آوری که پای ثابت سفره ی بسیاری از خانواده ‌های ایرانی است، هر کدام ویژگی ‌های تغذیه ‌ای و درمانی خاص خودشان را دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی, کردتودی,

 

,

, ,

 

,

زندگی آپارتمانی و اسکان خانواده ها در چهار دیواری های سرد و بی روح، قطع ارتباط خانواده ها بویژه کودکان با عوامل روحیه ساز مانند حیات های قدیمی، منازل، حوض و فواره، باغچه های کوچک خانه هایی که بخشی از مساحت خود را به سبزی کاری خانگی برای تامین بخشی از نیاز غذایی خانوار و تامین سرگرمی و ایجاد نشاط اختصاص می دادند از مسائلی است که امروزه به وفور دیده می شود.

,

 

,

, ,

 

,

کردستان به عنوان یک شهر صنعتی و کشاورزی در چند سال اخیر شاهد توسعه روز افزون در بخشهای مختلفی بوده و می رود تا در آینده به یک کلان شهر تبدیل شود.

,

 

,

, ,

 

,

هر روز در ساعات اولیه بامداد شاهد حضور خودروهایی هستیم که در کنار یک باغچه سبزیکاری در روبروی بهشت محمدی سنندج توقف کرده و پس از چند دقیقه با سبدی پر از سبزی تازه، انواع بادمجان و دلمه و سایر سیفی جات خارج می شوند

,

 

,

, ,

 

,

دیدن یک فضای دل انگیز، باغی با صفا و فرحبخش

,

 در میان توده ای از ساخت و ساز و پل و ساختمان مسکونی دیدن یک فضای دل انگیز، باغی با صفا و فرحبخش که بویژه در صبح های زود از هوایی دل انگیز و مطبوع برخوردار است شما را مشحون می کند.

,

 

,

این روزها که افزایش بی رویه قیمت های مسکن بسیاری از کشاورزان و باغداران را وسوسه کرده و می کند تا با تغییر کاربری به سودهای سرشار و راحتی برسند دیدن باغ های زیبای سبزی بارقه امید را در دل ما زنده می کند که همچنان فضاهای سبز کشاورزی می تواند در مرکز شهر نفس بکشد.

,

 

,

صاحبان این باغ سالهاست این گوهر ارزشمند را حفظ کرده و با کاشت انواع سبزی خوردن که خیلی ها طالب آن هستند با سود کم و تلاش فراوان رضایت مردم منطقه را فراهم کرده اند

,

 

,

خودروهایی را دیدیم که با توقف کوتاه و حضور در باغچه چند دسته سبزی خوردن که سرسبزی و طراوات آن کاملا هویدا بود و هر کس که آن را در دست داشت با نشاط از باغ خارج می شد را مشاهده کردیم.

,

 

,

, ,

 

,

زوج های جوان، زنان و مردان سالخورده با روحیه ای شاداب که گویی برای ورزش آمده اند در صفهایی که چند دقیقه طول می کشید ایستاده بودند و با حوصله و شادابی سبزی مورد نظر خود را جدا و می خریدند.

,

 

,

کارگران باغ با حمل دسته های بزرگ سبزی

,

 

,

در صف که ایستاده ای کارگران باغ با حمل دسته های بزرگ سبزی از کنارت رد می شوند و خریداران وقتی این سبزی های خوش رنگ و شاداب را می بینند خوشحال می شوند که شاید بهترین محل را برای خرید بهترین سبزی انتخاب کرده اند و پس از خرید با نشاطی که از چهره هایشان مشهود است باغ را ترک می کنند.

,

 

,

, ,

 

,

سبزی های این باغ با طراوت و شاداب است

,

 

,

با چند تن از خریداران سبزی هم کلام شدیم، یکی از زنان سالخورده گفت: حدود چندین سال است که از اینجا سبزی می خرد و همیشه با علاقه به باغ آمده و سبزی مورد نظر خود را انتخاب کرده و خریده است.

,

 

,

وی افزود: سبزی های این باغ به قدری با طراوت و شاداب است که تا یک هفته ماندگاری دارد و تازه می ماند و من از هیچ جای دیگر سبزی نمی خرم و رایحه این سبزی ها فضای منزل ما را نیز معطر می کند و خیلی خوشحالم که این محل در شهر وجود داردزیرا در بسیاری از کشورهای پیشرفته مزارع در کنار خیابان ها و در داخل شهر حفظ شده و مردم خودشان با حضور در این محل ها محصولات مورد نیاز مانند لبنیات، سبزی، میوه را به صورت تازه در محل تهیه می کنند.

,

 

,

, ,

 

,

وی افزود: ارتباط با آفریده های خداوند و طبیعت، نشاط معنوی و جسمی خاصی به افراد می دهد و بخش از افسردگی و عدم شادابی افراد بدلیل قطع رابطه با نعمت های خدادادی و طبیعت است که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد

,

 

,

این سبزی کاری سنتی هم خاک خوب و سالم و هم آب بسیار با کیفیتی دارد

,

یکی از شهروندان سنندجی که در حال خرید سبزی از این این باغ زیبا بود در گفتگو با خبرنگار ما گفت : این سبزی کاری سنتی هم خاک خوب و سالم و هم آب بسیار با کیفیتی دارد که موجب شده سبزی سالم و با طراوتی تولید شود و هر روز مردم بویژه بانوان از اقصی نقاط شهر برای خرید به این باغ سبزی کاری می آیند.

,

 

,

وی گفت: امروزه شهرداری برای ایجاد چنین فضایی باید میلیونها تومان برای تملک، آماده سازی، ایجاد فضای سبز هزینه کند در حالی که این فضا موجود است و با آینده نگری باید آن را بدقت حفظ کنیم.

,

 

,

, ,

 

,

با کاشت سبزیجات هم برای خود و هم دیگران کسب درآمد داشته ایم

,

کاک حسن مرادی صاحب این سبزیکاری در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: چندین سال است که همراه با خانواده ام در این باغ حضور داریم تا بتوانیم با کاشت سبزیجات هم برای خود و دیگران کسب درآمد داشته باشیم و هم بتوانیم سبزی های تازه و معطری را به شهروندان سنندجی ارائه دهیم.

,

 

,

وی ادامه داد: این چنین سبزی کاری هایی  علاوه بر اینکه می تواند برای شهروندان مکانی زیبا و تفریحی باشد ، تغذیه سالم هم نقش اساسی را در زندگی آنها ایفا خواهد کرد.

,

 

,

, ,

 

,

وی افزود: امروز خوشبختانه این سبزی کاری فعال است و در مرکز شهر با مساحتی حدود سه هکتار هم فضای فرحبخشی را ایجاد کرده و هم تامین سبزی خوراکی سالم و بهداشتی مردم را بر عهده گرفته است.

,


وی یادآورشد:‌ این باغ سبزی در حال حاضر یکی از سبزی کاری بزرگ داخل شهر سنندج است که روزانه ده ها نفر سبزی مورد نیاز خود را از آن تامین می کنند.

,
,

 

,

, ,

 

,

کمی پایین تر از این سبزی کاری ، باغ توت فرنگی بانویی کردستانی نیز توجهم را به خود جلب کرد، نزدیک تر که می روم با رویی خندان و با لباسی کردی محلی به استقبالمان می آید ، مکانی زیبا و دلنشین که نشستن در این مکان و لذت بردن از میوه های تازه حضورت را چندین برابر می کرد.

,

 

,

چینی خانم 50 سال عمر دارد و صاحب 3 فرزند است و می گوید: هر سال 6 ماه از سال را به این باغ می آییم و علاوه بر کسب درآمد هم ، به اصطلاح خوشی های دنیا را در این باغ می بینم چرا که امید و سرزندگی را در من ایجاد می کند.

,

 

,

, ,

 

,

امروزه در کردستان توجه به گردشگری کشاورزی در حال احیاست و از نیازهای جامعه امروزی تلقی می شود که می تواند به افزایش نشاط و شادابی جامعه کمک کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه