اخبار داغ

به بهانه روز جهانی صنایع دستی؛

سونامی فراموشی صنایع دستی در مهد تمدن /ناکامی از حضور در بین برندهای جهانی

سونامی فراموشی صنایع دستی در مهد تمدن /ناکامی از حضور در بین برندهای جهانی
سونامی فراموشی صنایع دستی در مهد تمدن و ناکامی از حضور این هنر صنعت های هزارساله در بین برندهای جهانی تلخکامی هنرمندان این عرصه را موجب شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به  نقل از مرصاد ، آثار دست هنرمندان خوش ذوق و قریحه دیار زاگرس با نقش و نگاره های زیبایش جزو ماندگارترین آثار صنایع دستی کشور است و برخی از آنها به تنهایی برند کرمانشاه و حتی ایران در بازارهای جهانی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصاد,

در گوشه گوشه استان کرمانشاه که به مهد صنایع دستی کشور هم مشهور است می توان ردپایی از یک هنر صنعت چند هزارساله پیدا کرد که البته هرچند کم رمق اما هنوز هم با هزار امید سرپا مانده اند.

,

70 هزار هنرمند فعال و نیمه فعال در حوزه صنایع دستی استان داریم که کمابیش مشغول خلق آثار هنری در حدود 50 رشته مختلف هستند، از مهمترین آنها می توان به قالی بافی، گلیم بافی، گیوه بافی، نمدمالی، جاجیم بافی، چیت بافی، چاقوسازی و... اشاره کرد.

,

در این میان هستند رشته هایی با سبقه بسیار کهن که با از دست دادن کارکردهای قدیمیشان زیر سایه زندگی سرد و بی روح دنیای ماشینی به دست فراموشی سپرده شده اند. همچنین صنایع چوبی و بافندگی ها، موج، ساز سنتی، زیورآلات سنتی، موج بافی، گیوه، گلیم و انواع گوناگونی از صنایع دستی استان ثبت ملی شده است و تنها برند جهانی هم قالی سنقر است.

,

ا

, ا,

دست کوتاه هرسین از پایتخت جهانی گلیم

, دست کوتاه هرسین از پایتخت جهانی گلیم,

هرسین یکی از کهن ترین زیستگاه های بشری است که دست بافته ای زرین به نام گلیم دارد که این هنر صنعت زیبا نام و نشانی در بازارهای جهانی برای خودش دست و پا کرده است.

,

قرار بود بنا به وعده مسئولان هرسین پایتخت گلیم جهان باشد، اما با گذشت یکسال از ثبت ملی جغرافیایی گلیم هرسین یکی از شاخص ترین دست بافته های این شهرستان، نه تنها خبری از ثبت جهانی نیست بلکه با روندی که پیش روی تولید این هنر- صنعت قرار گرفته هنرمندان آن روز به روز برای ادامه کار بی رغبت تر می شوند.

,

 حالا دنیای رنگارنگ گلیم خوش نقش و نگار هرسین با سابقه ای به درازای تاریخ کهن این شهر در دست دلالان و واسطه گرانی افتاده که به چپاول دستمزد هنرمندان و تولیدکنندگان مشغولند و با خرید به قیمتی اندک آنرا تا سه برابر بیشتر از ارزش به فروش می رسانند!

,

نصرت الله سپهر، معاون سابق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در مورد دلایل ناکامی ثبت جهانی گلیم هرسین به خبرنگار مرصاد گفت: متاسفانه افرادی برای دفاع و تبیین ارزشهای گلیم در نظر گرفته شدند که اطلاعات چندانی در این خصوص ندارد و تنها بنابه دلایلی متولی این امر شده اند و نتوانستند این موضوع را به سرانجام برسانند، چرا که در این خصوص باید بتوانند مسئولان را مجاب کنند و این کار جز با آگاهی امکان ندارد.

,

وی همچنین از ردپای دلالان در بی رغبتی هنرمندان می گوید و اینکه گلیم هرسین در حال حاضر به انحصار تعداد معدودی درآمده است و زنان و دختران بافنده را با کمترین دستمزد پرداختی به کار می گیرند. 2 تا 3 برابر خرید می فروشند

,

پروانه حیدری، معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تعداد هنرمندان بافنده گلیم در سطح استان را ۵ هزار و ۵۳۲ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۶۰۶ نفر در شهرستان هرسین فعالیت دارند.

,

ا

, ا,

تراژدی تلخ قالی سنقر، تنها برند جهانی کرمانشاه

, تراژدی تلخ قالی سنقر، تنها برند جهانی کرمانشاه,

فرش سنقر که اصالت قالی کردی را در تار و پود و نقشه های چشم نوازش به رخ می کشد، یکی از برندهای معتبر فرش کشور شناخته و حتی ثبت جهانی شده است و مشتریانی هم در بازارهای جهانی دارد.

,

هرچند ثبت جهانی امیدها را برای احیای فرش سنقر از ورطه نابودی زنده کرد، اما ظاهرا برخلاف این موضوع این فرش روز به روز در حال از دست دادن بازارهای جهانی است تاجایی که به دلیل عدم بازار فروش مناسب تولیدکنندگان این دست بافته ارزشمند و نفیس که نگین هنرهای والای این خطه است تمایل چندانی به ادامه کار ندارند و تعدادشان در حال کاهش است.

,

نصرتالله سپهر پژوهشگر فرهنگ و هنر متولی حفظ و احیای فرش سنقر را سازمان صنعت، معدن و تجارت استان دانست و بیان داشت: آموزش یکی از مهمترین فاکتورهای حفظ، احیا و توسعه اشتغال در فرش سنقر است و ارتباط با تجار برای فروش، گرفتن نقشه و مواد اولیه مناسب برای بافت مرغوب و حمایت از شرکت های تولیدکننده فرش از دیگر راهکارهای این موضوع است.

,

علی اسماعیلی معاون بازرگانی و تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز در گفتگو با مرصاد از صدور61 هزار کارت قالی بافی در استان خبر داد و گفت: البته تمامی این افراد مشغول کار نیستند.

,

وی افزود: فرش سنقر در حال احیای مجدد با طرح و نقشه های جدیدتر است و در این زمینه بر اساس نیاز بازار اقدام می کنیم.

,

ا

, ا,

چاقوی کرند غلاف می شود

, چاقوی کرند غلاف می شود,

ورشکستگی اغلب صنعتگران چاقوسازی کرندغرب، دست مردمان این دیار را از ثبت ملی و جهانی این صنعت 3 هزار ساله کوتاه کرده است و به زودی چاقوی کرندغرب هم غلاف می شود.

,

تعداد کارگاه های فعال در رشته چاقوسازی در کرند که با برند زنجان رقابت می کند یکی پس از دیگری در حال تعطیلی هستند و با این روند تا چند سال آتی شاید دیگر خبری از این صنعت یدی در کرند غرب نباشد.

,

ثبت ملی و جهانی این صنایع دستی در بازارسازی و شناساندن آنها به دنیا یک گام بزرگ برای احیای این صنعت رو به فراموشی است، اما سریال ناکامی صنایع دستی این دیار در ثبت جهانی آنها به نام مردمانش همچنان ادامه دارد و هر بار شاهدیم که یکی از صنایع دستی استان به نام دیگر استانها به ثبت می رسد و این بار نیز قرعه به نام چاقوسازی کرند افتاده است. صنعتی که تلاشگران آن با وجود تمام ناملایمات و در کورسوی امید هنوز چراغ آن را روشن نگه داشته اند.

,

داوود ناصری امید مدیرکل سابق مدیرکل فنی و حرفه ای استان کرمانشاه قبلا در صحبتهایی اظهار داشت: شهرستان کرندغرب با حمایت از صنعت چاقوسازی ظرفیت تبدیل شدن به یک قطب تجاری را در غرب کشور را دارد.

,

پروانه حیدری معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: چاقوسازی یا همان ساخت ابزارآلات فلزی از رشته های قدیمی است که در شهر کرندغرب حدود 100 نفر در آن فعالیت می کنند.

,

ا

, ا,

گیوه کرمانشاهی، پاپوشی محبوب

, گیوه کرمانشاهی، پاپوشی محبوب,

گیوه یکی از پایپوش های سنتی و قدیمی در استان کرمانشاه و مناطق کرد نشین است. گیوه به لحاظ ساختاری، دارای دوام و استحکام بسیار بالایی است و در فصول مختلف می توان از آن استفاده کرد، ویژگی های منحصر بفرد گیوه است که آنرا از پایپوش های دیگر متمایز کرده و شهرتی جهانی به آن بخشیده است.

,

این پاپوش محبوب صادرات خوبی هم به کشور عراق دارد و بزرگترین خوشه صنای دستی کشور در این زمینه را به نام گیوه کرمانشاه ثبت کرده اما متاسفانه در سال گذشته علی رغم تمام امتیازات مریوان به عنوان شهر جهانی گیوه معرفی شد!

,

ا

, ا,

لباس محلی کرمانشاهی

, لباس محلی کرمانشاهی,

یکی از راههای آشنایی با فرهنگ یک منطقه، آشنایی با پوشش مردمان آن ناحیه است. مردم استان کرمانشاه همانند سایر نقاط کشور دارای سنن ، آیین و پوششهای خاص خود هستند. پوشش مردان و زنان این منطقه بدلیل اینکه مانند بسیاری از استانهای کرد نشین، اقوام کرد می باشند، به لحاظ ساختاری چندان تفاوت زیادی ندارد، البته این مسئله بدان معنا نیست که لباس و پوشش مردم استان کرمانشاه مانند سایر مناطق کرد نشین است، بلکه تفاوتهای ظاهری بین آنها وجود دارد که در مقایسه تصاویر اقوام و پوشش آنان، می توان به روشنی به آن پی برد مسافران همواره با بازدید از بازار سنتی کرمانشاه به عنوان یادگاری از این لباس های محلی تهیه می کنند.

,

همچنین صنایع دستی دیگری هم هستند که چندان رونقی ندارند که از آنها می توان به جاجیم، چیت بافی، موج بافی، نمدمالی و ... اشاره کرد که روز به روز از تعداد هنرمندان فعال در این رشته کاسته می شود.

,

این تراژدی تلخ وضعیت صنایع دستی به دلیل ناکامی صنایع دستی کرمانشاه از حضور در بازارهای جهانی و به روز نبودن تولیدات این عرصه است و نشانی از ناکارآمدی متولیان صنایع دستی.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه