اخبار داغ

پشت پرده‌ تعویق در رأی‌گیری برای تصویب FATF؛

آیا مجلس دهم رأی به برجامی دیگر می‌دهد؟!

آیا مجلس دهم رأی به برجامی دیگر می‌دهد؟!
سابقه‌ مجلس دهم نشان می‌دهد نباید از مسکوت ماندن دو ماهه لایحه‌ی FATF در مجلس شورای اسلامی خوشحال شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج؛ لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم با 138 رأی موافق، 103 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع به مدت 2 ماه به تعویق افتاد تا همچنان سایه‌ FATF از سر خانه‌ی ملت کم نشود. شاید برای مخالفان لایحه‌ی ارسالی از سوی دولت، مسکوت ماندن FATF پیروزی قبل از طوفان تلقی گردد اما نگارنده با واکاوی عملکرد مجلس دهم در طول دو سال اخیر، صحنه‌گردانی تاج‌گردون را در راستای تامین منافع دولت می‌پندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

دوگانه‌ی روحانی و لاریجانی در طول این سال‌ها نشان داده است اراده‌ی دولت بر اراده‌ی مجلس غلبه دارد و باز پس‌گیری امضاءهای طرح سوال از رئیس‌جمهور در دو وهله‌ی متوالی، فرار وزرا از استیضاح و اعمال حداکثری نظر اعضاء کابینه‌ دوازدهم در قانون‌تراشی، قرائنی است که بر صحت این ادعا شهادت می‌دهند.

,

بلاشک اگر تعداد مخالفان FATF بر تعداد موافقان آن می‌چربید، بدون آنکه لایحه ارسالی تا زمان اعلام نتایج مذاکره با اروپایی‌ها مسکوت بماند بی‌هیچ چون و چرایی رد می‌شد تا این مجلس عیارِ انقلابی‌ گری‌اش را نمایان سازد و از زیر بار انتقادات فراوان رهایی یابد اما همانطور که انتظار می‌رفت اکثریت نمایندگان مجلس در برابر فشارهای دولت تسلیم شدند.

,

در این میان شاید این سوال حادث شود که با بروز شرایط فوق چاره در چیست و آیا با چنین تحلیلی باید منتظر تصویب برجامی دیگر و تحمیل FATF بر ایران بود؟! با کمال تاسف وضعیت حال حاضر بر این تحلیل صحه می‌گذارد و تنها قرار دادن نمایندگان در دوراهیِ ملت و دولت است که می‌تواند مانع از تصویب FATF در مجلس شورای اسلامی شود.

,

بسیاری از مردم نه تنها با واژه‌ FATF آشنایی ندارند، بلکه از ساز و کار آن نیز آگاه نیستند و نمی‌دانند کشورهایی که به عضویت این کنوانسیون در می‌آیند حزب‌الله لبنان، سپاه پاسداران و سایر گروه‌های جبهه مقاومت را تروریست تلقی می‌کنند. سرانجام FATF چیزی جز تضعیف جبهه مقاومت با عنوانِ اغوا انگیزِ مبارزه با پولشویی نیست و چنانچه تکذیبه‌ها و به والله قسم‌های امثال علی‌اکبر صالحی را کنار بگذاریم و آحاد ملت را با این واقعیت آشنا کنیم، عدم پذیرش FATF رنگ و بوی ملی به خود می‌گیرد.

,

صداوسیما یک‌بار در این رابطه کوتاه آمد و تسلیم فشار دولت برای عدم پخش برنامه‌هایی همچون شطرنج با گرگ‌ها در خلال مذاکرات هسته‌ای شد، نتیجه‌ی آن را نیز دیدیم و حال با برجامی مواجهیم که مجموعه‌ی نظام! در چگونگی سر و ته کردن آن مانده است! اما این‌بار از رسانه ملی انتظار می‌رود در رابطه با FATF گفتنی‌ها را بگوید و قضاوت را به مردم واگذار نماید.

,

هرچند بنابر شعار معروف مجلس را عصاره سلایق ملت می‌پندارند اما تناقض‌های نمایندگان حاضر در مجلس دهم به‌قدری زیاد است که نمی‌توان اقدامات آن را اراده‌ی ملت توصیف کرد. چه‌بسا نمایندگان در برهه‌ای انقلابی عمل کرده‌اند و در عرصه‌ای دیگر ترجیح داده‌اند با اخذ امتیار بر پاره‌ای از عقاید خویش چشم‌پوشی کنند.

,

علی‌ایحال نگارنده وقفه‌ی دوماهه را تلاشی برای القاء آرامش به افکار عمومی می‌داند و در طول این روزها مذاکرات گسترده‌ای با نمایندگان ملت آغاز خواهد شد تا بلکه FATF از سد نه‌چندان استوار مجلس شورای اسلامی عبور کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه