اخبار داغ

گزارش خبری؛

سایه سنگین میدان دام قدیم بیرجند بر سر میدان دام جدید/ دامداران استقبال نمی‌کنند، دلالان سنگ اندازی می‌کنند

سایه سنگین میدان دام قدیم بیرجند بر سر میدان دام جدید/ دامداران استقبال نمی‌کنند، دلالان سنگ اندازی می‌کنند
در صورتی که میدان دام جدید بیرجند بیش از 7 ماه شده با رعایت همه نکات بهداشتی افتتاح و فعال است اما همچنان حضور دامداران و دلالان در میدان دام قدیم بدون مجوز قانونی و رعایت مسائل بهداشتی با قوت ادامه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، بیش از ده سال است که وعده انتقال میدان دام بیرجند مطرح شده است اما تا کنون اقدام اساسی برای انتقال میدان دام صورت نگرفته است و همچنان میدان دام قدیم بیرجند با وجود مشکلات زیست محیطی و بهداشتی برای شهروندان، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,
 
,
 
,
اجرای طرح انتقال میدان عرضه دام بیرجند به خارج از شهر در تاریخ 21 اسفند ماه سال 89 در کارگروه سلامت استان مطرح و مشکلات آن بررسی شده است.
,
 
,
 
,
سال گذشته نیز با هزینه‌کرد حدود 11 میلیارد تومان پروژه میدان دام که طی سال‌های گذشته در جلسات مختلف بر راه‌اندازی و تسریع در بهره‌برداری آن تأکید شده بود واقع در جاده شمس‌آباد بیرجند احداث شد، حدود هزار و 500 متر مربع به صورت سایبان، 600 متر مربع به صورت مسقف و همچنین حدود دو هزار متر مربع نیز به صورت میدان نمایش دام در این پروژه در نظر گرفته شده است.
,
 
,
 
,
در میدان دام جدید بیرجند، به صورت تمام وقت ناظر دامپزشک حضور دارد و وضعیت سلامت دامی که به  شهروندان بیرجندی ارائه می‌شود مورد کنترل قرار می‌گیرد.
,
 
,
 
,
برای اجرای طرح انتقال میدان دام بیرجند باید با هماهنگی فرمانداری‌، دامپزشکی، اتحادیه دامداران استان، شهرداری، مرکز بهداشت بیرجند و نیروی انتظامی اقدامات انتقال صورت گیرد اما تا کنونی اقدامی برای انتقال کلی میدام دام قدیم بیرجند به میدان دام جدید صورت نگرفته است.
,
 
,
 
,
محمد علی بخشی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی در گفتگو با خاورستان،اظهار کرد: میدان دام قدیم بیرجند که چندین سال است در بلوار شهدای عبادی بیرجند واقع شده شرایط لازم بهداشتی و همچنین پرونده‌ای به عنوان میدان عرضه دام ندارد.
, خاورستان,
 
,
 
,
وی با بیان اینکه  قطعه زمینی به اتحادیه دامداران واگذار شده است تا این میدان دام به مکان جدید خود منتقل شود، افزود: توسط اتحادیه دامداران مکانی سمت روستای بجد معرفی شد اما به  دلیل مشکلاتی در زمینه آب، اقدامی برای جابجایی از سوی دامداران صورت نگرفت و بعد از آن قطعه زمینی در دشت حسین آباد در 7 کیلومتری شهر بیرجند در نظر گرفته و مراحل ساخت میدان عرضه دام در این مکان انجام شد.
,
 
,
 
,
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: از نیمه دوم سال گذشته میدان دام بیرجند در مکان جدید افتتاح و آغاز به فعالیت کرده است و با این شرایط انتظار می‌رود دامداران برای عرضه دام در میدان دام جدید که کاملا بهداشتی و مورد تایید اداره کل دامپزشکی استان است همکاری داشته باشند.
,
  
,
 
,
بخشی عنوان کرد: یکی از دلایلی که هنوز میدان دام قدیم با شرایط غیر بهداشتی و عدم تأیید این اداره کل در حال فعالیت است کم توجهی حوزه شهرداری و شبکه بهداشت شهرستان بیرجند است؛ لازم است ادارات مربوطه از طریق مراجع قضایی و انتظامی برای تعطیلی و جابجایی میدان دام قدیم به میدان دام جدید اقدام کنند؛ جرا که این بی توجهی سلامت همشهریان را تهدید می‌کند.
,
 
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه فروشندگان دامی که هنوز در میدان دام قدیم فعالیت دارند مناسب نبودن شرایط میدان دام جدید،دور بودن مسیر،کوچک بودن غرفه ها و فروش دام سیار در مسیر منتهی به میدان عرضه دام جدید را بهانه کرده اند و عنوان می‌کنند با این شرایط دام های خود را در میدان قدیم عرضه کنیم برای ما بهتر است.
,
 
,
 
,
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: تعطیل کردن میدان عرضه دام قدیم تنها بر عهده اداره کل دامپزشکی استان نیست و همکاری مراجع قضایی و نیروی انتظامی را می‌طلبد.
,
 
,
 
,
بخشی گفت: اداره کل دامپزشکی استان طراحی نقشه، ساخت واحدهای مورد نظر اتحادیه و صدور پروانه  بهره‌ برداری میدان عرضه دام جدید بیرجند را انجام داده است و حال برای جابجایی میدان دام قدیم به محل جدید همکارای دامداران و سایر نهادهای مربوطه نیاز است.
,
 
,
 
,
وی اظهار کرد: برای ممانعت از خرید و فروش دام در میدان دام قدیم که واقعا غیر بهداشتی و به قیمت به خطر افتادن جان مردم شهر بیرجند تمام می‌شود تاکنون برخوردهایی با عرضه‌کنندگان غیرقانونی دام در حاشیه شهر داشته‌ایم و عده ای از دلالان در منطقه‌ای به نام شوشود حاشیه‌جاده‌کمربندی بیرجند  اقدام به خرید و فروش دام کردند که مدتی قبل شبکه دامپزشکی بیرجند با همکاری یگان نیروی انتظامی چندین روز در آن مکان مستقر شده و برای مدت زمانی از تجمع دلالان در آن مکان جلوگیری شد اما با این کارها نمی‌توان جلوی دلالان را گرفت.
,
 
,
 
,
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: لازم است هر چه زودتر مشکل انتقال میدان دام قدیم به میدان عرضه دام جدید حل شود و دستگاه های نظارتی، مراجع قضایی و شهرداری به هر طریق ممکن جهت انتقال میدان دام قدیم به محل جدید اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.
,
 
,
 
,
بخشی گفت: میدان جدید عرضه دام بیرجند گنجایش انتقال تمام فروشندگان به این محل را دارد و دلالان عرضه دام اگر مشکلی دارند با مدیریت درست دام می‌توان آن را حل کرد تا تلاش های صورت گرفته و هزینه های انجام شده برای میدان دام جدید که کاملا بهداشتی و مورد تایید است ندیده گرفته نشود و با عرضه دام در میدان دام قدیم که هیچ نظارتی بر آن نیست و مورد تایید نمی‌باشد برای مردم در حوزه سلامت مشکلی پیش نیاید.
,
 
,
 
,
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر عرضه دام سنگین در میدان عرضه دام جدید فعال است و برخی از دامداران نیز برای عرضه دام سبک خود به این محل مراجعه می‌کنند اما آنگونه که مورد انتظار و خواسته ما است دام سبک در این محل عرضه نمی‌شود و متاسفانه دام به دلایل مطرح شده در همان میدان دام قدیم با شرایط نامناسب عرضه می‌شود.
,
 
,
 
,
جواد غریبی مدیرعامل اتحادیه دامداران آریان خراسان‌جنوبی نیز در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: مراحل احداث میدان عرضه دام جدید بیرجند در محل دشت حسین آباد در 7 کیلومتری شهر بیرجند شهریورماه سال 96  به پایان رسید و در آبان ماه نیز افتتاح شد.
, خاورستان,
 
,
 
,
وی افزود: میدان عرضه دام جدید بیرجند محل عرضه دام سنگین و به صورت نیمه‌فعال است اما تا زمانی که محل عرضه دام داخل شهر فعال باشد شهروندان برای تأمین دام مورد نظر خود به خارج از شهر مراجعه نمی‌کنند.
,
 
,
 
,
مدیرعامل اتحادیه دامداران آریان خراسان‌جنوبی بیان کرد: لازم است در میدان عرضه دام دامپزشک و کمک دامپزشک برای تایید سلامت دام حضور داشته باشند که در صورت عدم سلامت دام، مجوز خروج دام صادر نشود.
,
 
,
 
,
غریبی عنوان کرد: فروشندگان دام در داخل شهر ابتدا در اطراف میدانی برای فروش دام فعالیت داشتند که با برخورد شهرداری به زمینی در بلوار پیامبر اعظم(ص) بیرجند که متعلق به اداره اوقاف است منتقل شدند که متاسفانه حالا این مکان به علاوه بر محلی غیر قانونی جهت عرضه دام به محیطی برای شیوع بیماری ها تبدیل شده است.
,
 
,
 
,
وی اظهار کرد: حال نهاد های مربوطه به فکر جابجایی میدام عرضه قدیم دام نبوده و در صورت شیوع بیماری در سطح شهر مسؤولین ذی‌ربط به دنبال چاره اندیشی خواهند افتاد که این اصلا برای سلامت مردم بیرجند درست نیست و باید قبل از هر گونه احساس خطری نهایت همکاری برای جابجایی میدان دام قدیم به میدان عرضه دام جدید صورت گیرد.
,
 
,
 
,
مدیرعامل اتحادیه دامداران آریان خراسان‌جنوبی تاکید کرد: متاسفانه شاهد مانع شدن و مقاومت دلالان از تعطیل شدن میدان دام قدیم بیرجند هستیم چراکه با انتقال میدان دام به محل قانونی خود خرید و فروش آن‌ها مورد نظارت قرار خواهد گرفت و منافعشان به خطر می‌افتد و از طرفی این مقاومت و ممانعت از سوی دلالان طبیعی است چرا که اگر به میدان دام جدید منتقل شوند بر کار آنها نظارت خواهد شد در صورتی که اگر در محل عرضه دام قدیم فعالیت داشته باشند ناظری وجود ندارد و خودشان کار خود را بدون واسطه انجام خواهند داد که این کار و عدم همکاری دلالان به نفع سلامت مردم نیست؛ آنها قبل از منافع خود باید سلامت شهر و سلامت مردم را در نظر داشته باشند.
,
 
,
 
,
غریبی بیان کرد: تعدادی از فروشندگان دام اقدام به خریداری غرفه در محل میدان دام جدید بیرجند کرده‌اند و عده ای از فروشندگان گفته اند که اگر همه فروشندگان دام از سطح شهر جمع‌آوری و انتقال داده نشوند فعال شدن غرفه های خریداری شده دور از انتظار است.
,
 
,
 
,
مصطفی دانشور کلینیسین دامپزشک در گفتگویی اظهار کرد: گزارش‌های موجود نشان می‌دهد، فرآورده‌های لبنی و گوشت آلوده، شایع‌ترین مواد غذایی هستند که موجب ابتلا انسان به بیماری‌های نظیر تب مالت، سیاه زخم، بیماری‌های انگلی و غیره می‌شوند.
,
 
,
 
,
وی اظهار کرد: عفونت‌های مزمن و بدون علامت در حیوانات قابل مشاهده نیست و واکسیناسیون دام‌های حساس یکی از ابزارهای مهم برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی است، اما مهم‌ترین موضوع که باید از سوی دامداران مورد توجه باشد رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای است.
,
 
,
 
,
کلینیسین دامپزشک بیان کرد: خطرات ناشی از بیماری‌های انسان و دام روزبه‌روز به هم نزدیک می‌شوند و حتی برخی بیماری‌های واگیر عامل مرگ و میر در جامعه هستند.
,
 
,
 
,
دانشور با اشاره به بیماری خطرناک و واگیر سیاه‌زخم بین انسان و دام، عنوان کرد: شاربن جلدی یا سیاه‌زخم حدود 95 تا 98 درصد موارد بیماری انسانی را شامل شده که با آلوده شدن زخم و بریدگی و خراش‌های پوستی اتفاق می‌افتد.
,
 
,
 
,
وی گفت: گزش حشرات و تماس با خون و لاشه دام‌های تلف‌شده و پوست آلوده از جمله راه‌های انتقال بیماری در انسان است و گاهی اوقات مرگ فرد را در پی خواهد داشت.
,
 
,
 
,
کلینیسین دامپزشک تصریح کرد: برای جلوگیری از سرایت بیماری سیاه‌زخم به انسان و انتشار آن در محیط اطراف، دام بیمار باید کاملا کنترل شود.
,
 
,
 
,
دانشور با بیان اینکه لاشه‌های آلوده به این نوع بیماری باید سوزانده و یا در گودال عمیقی با آهک دفن شوند، بیان کرد: محیط زندگی دام‌ها باید با مواد ضدعفونی‌کننده قوی ضدعفونی و دام‌های سالم خیلی زود بر علیه بیماری، واکسینه شود.
,
 
,
 
,
با توجه به اظهارات معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، مدیر عامل احادیه دامداران آریان استان و کلینیسین دامپزشک  میدان دام داخل شهر بیرجند از حداقل بهداشت دام برخوردار نیست و خرید و فروش دام بدون نظارت دامپزشکی انجام می‌شود که این خرید و فروش بدون نظارت سلامت همشهریان را تهدید می‌کند.
,
 
,
 
,
با وجود اینکه بیش از 7 ماه از افتتاح میدان عرضه دام جدید بیرجند می‌گذرد اما همچنان فعالیت خرید و فروش دام در میدان دام قدیم بیرجند بدون نظارت و رعایت موارد بهداشتی به قوت خود باقی است که اگر همکاری مسئولان مربوطه، دلالان و دامداران برای جابجایی و عرضه دام در میدان دام جدید به کندی و با بهانه های غیر منطقی همراه باشد بعید نیست که میدان دام جدید بیرجند در آستانه تعطیلی قرار گیرد و باید هر روز منتظر تهدید سلامت مردم و محیط زیست شهر بیرجند به دلیل آلودگی های ناشی از فعال بودن میدان دام قدیم بیرجند بود.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه