اخبار داغ

معاون سیاسی فرماتدار تربت حیدریه:

محوطه تاریخی تازه کشف شده در تربت حیدریه به سایت گردشگری تبدیل می شود

محوطه تاریخی تازه کشف شده در تربت حیدریه به سایت گردشگری تبدیل می شود
معاون سیاسی، امنیتی فرماندار تربت حیدریه گفت: با توجه به اهمیت کشفیات صورت گرفته در شهر تاریخی روستای دامسک (12 قلوه های سفالی)، موضوع تبدیل منطقه با سایت گردشگری با جدیت دنبال می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  تابان تربت؛  مهدی ناصری روز دوشنبه در جلسه انجمن میراث فرهنگی که در کنار شهر تاریخی کشف شده در روستای دامسک تربت حیدریه برگزار شد، افزود: آنچه تاکنون از قدمت تاریخی تربت حیدریه به صورت کتبی و شفاهی مستند شده، عقبه تاریخی منطقه را به دوران صفویه می رسانیده، اما کشف 12 خمره سفالی و اعلام اولیه قدمت تاریخی آن به دوران ساسانیان، نگاه تاره ای از تربت حیدریه در افکار جهانیان ایجاد می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تابان تربت,

 

,

وی گفت: از این روی شایسته است مصوبه امروز جلسه انجمن میراث فرهنگی، تصویب و پیگیری تبدیل بقایای شهر تاریخی در روستای دامسک به سایت گردشگری باشد.

,

 

,

مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه نیز با بیان اینکه طبق برآورد اولیه ما هزینه انجام کشفیات 740 میلیون ریال است، گفت: تا زمانی که این مبلغ تهیه و در اختیار تیم اکتشاف قرار نگیرد، کارها پیش نخواهد رفت.

,

 

,

مهدی فلاح افزود: تاکنون تنها 50 میلیون ریال توسط دانشگاه تربت حیدریه هزینه شده و حقوق نگهبان نیز ماهی 20 میلیون ریال توسط میراث فرهنگی پرداخت می شود.

,

 

,

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تربت حیدریه نیز در پاسخ گفت: از آنجا که زمان کشف اولیه بعد از تصویب بودجه سالیانه بوده، لذا در ردیف بودجه پارسال مبلغی به این موضوع اختصاص نیافته است، اما در بودجه سالجاری ردیف اعتباری ویژه ای مصوب و منتظر تخصیص آن هستیم.

,

 

,

علی محمدی افزود: اما مشکل به همینجا محدود نمی شود، زیرا در کنار کشفیات باید کار تصویربرداری از منطقه نیز صورت گیرد که آن نیز هزینه زیادی در بر دارد.

,

 

,

وی گفت: کار اسکن از عمق 2 متری زمین با کمک وربین های ویژه و توسط بخش خصوصی باید انجام شود که هزینه آن هکتاری صد میلیون ریال است.

,

 

,

بهمن پارسال دهیار روستای دامسک خبر اولیه بقایای شهر تاریخی در یک زمین زراعی واقع در این روستا را، به اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه اعلام کرد.

,

 

,

کار بررسی و کاوش بعد از اخذ مجوزهای لازم از خرداد ماه جاری با مشارکت اداره میراث فرهنگی و گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه آغاز شده و طبق اعلام اولیه کارشناسان، قدمت این شهر تاریخی احتمالا به دوران ساسانیان باز می گردد.

,

 

,

تاکنون از بقایای بجای مانده یک شهر تاریخی در روستای دامسک از توابع بخش مرکزی تربت حیدریه، 12خمره سفالی کشف شده است.
از دیرباز و در فرهنگ ایرانیان عهد باستان از خمره برای نگهداری آذوقه و مایعات استفاده می شده است.

,
,

 

,

پشتر نیز مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه گفته بود: حدس اولیه ما بر اساس فرم لبه، طرح داخلی و جنس خمره ها حاکی از آن است که مربوط به دوران ساسانیان بوده و مشابه آن در منطقه مرو نیز پیدا شده است.

,

 

,

مهدی فلاح همچنین اظهار داشته بود: در عین حال تا زمان بیرون کشیدن خمره ها از دل خاک، انتقال آن ها به آزمایشگاه و انجام کارهای مطالعاتی و بررسی های علمی، نمی توان به طور قطع نظری ارایه کرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه