اخبار داغ

افتتاح بخش "تاناپ" پروژه کریدور گاز جنوب در ترکیه؛

لابیگری روس‌‌‌ها و کارشکنی ایتالیا برای تاخیر در انتقال گاز جمهوری آذربایجان به اروپا

لابیگری روس‌‌‌ها و کارشکنی ایتالیا برای تاخیر در انتقال گاز جمهوری آذربایجان به اروپا
اتحادیه اروپا با در نظر گرفتن قدرت یکجانبه روس ها در بازار انرژی مورد نیاز اروپا و تلاش برای جایگزین کردن منابع جدید برای بخشی از انرژی مورد نیاز خود، از مشارکت کشورها در پروژه "کریدور گاز جنوب" حمایت خواهند کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، روز سه شنبه 12 ژوئن مراسم افتتاح بخش دوم پروژه 40 میلیارد دلاری "کریدور گاز جنوب" با نام اختصاری "تاناپ" در ترکیه برگزار خواهد شد. بنابر اخبار ارائه شده از سوی مقامات دولتی ترکیه، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان نیز در این مراسم حضور خواهد داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

این پروژه عظیم انتقال گاز در سال 2020 قابلیت انتقال 16 میلیارد متر مکعب، سال 2023، 23 میلیارد متر مکعب و در سال 2026 قابلیت انتقال 31 میلیارد متر مکعب گاز را خواهد داشت. در آغاز اجرای پروژه از 16 میلیارد متر مکعب گاز انتقال یافته 10 میلیارد متر مکعب برای اروپا و 6 میلیارد متر مکعب نیز به ترکیه تعلق خواهد گرفت.

,

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود پیرامون این پروژه از آن به عنوان پروژه ای غرور آفرین برای دو کشور دوست و برادر یاد کرده و از حمایت های گسترده اتحادیه اروپا و آمریکا برای اجرای این طرح قدردانی کرد.

,

وی خاطرنشان ساخت این پروژه علاوه بر درآمدهای اقتصادی، با تامین بخشی از نیازهای اروپا، امنیت انرژی اروپا را تضمین کرده و موجب خرسندی کشورهای دوست در اروپا و منطقه خواهد شد.

,

موضوع قابل تامل در آستانه افتتاح این پروژه، ساز مخالف دولت ائتلافی ایتالیا در چند روز اخیر بوده است. فاز سوم این پروژه با نام اختصاری تاپ نیز که قرار است با عبور از خاک یونان به ایتالیا رسیده و از آنجا به کشور های اروپایی انتقال یابد اکنون با موضع‌‌گیری‌‌های منفی دولت ائتلافی ایتالیا در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

,

به نظر می‌‌رسد دولت کنونی ایتالیا به بهانه تجدید نظر در مسیر انتقال این خط لوله گازی در صدد است تا قدرت چانه زنی خود را در این موضوع بالاتر برده و سود بیشتری را از این مسیر انتقال عاید خود کند.

,

 به گفته کارشناسان امر تجدید نظر در مسیر انتقال انرژی که قرار است در سال 2020 به پایان برسد حداقل اتمام پروژه را 5 سال به تاخیر خواهد انداخت.

,

 

,

, ,

 

,

موضوع مهم دیگر در این میان قدرت لابی روس‌‌ها در دولت جدید ایتالیاست. شرکت "گازپروم" روسیه در حال اجرای پروژه انتقال گاز روسیه از داخل دریای سیاه به خاک ترکیه و انتقال آن به اروپا با عنوان "جریان ترک" است.

,

شرکت روسی در نظر دارد این پروژه را تا سال 2019 به اتمام برساند. با اتمام این پروژه در موعد مقرر و تاخیر احتمالی در اتمام کریدور گاز جنوب در بخش ایتالیایی آن (تاپ)، روسیه کماکان بر بازار انرژی اروپا سیطره داشته و خواهد توانست در میان مدت از این برگ خود در جنگ انرژی علیه اروپا استفاده کند.

,

البته با در نظر گرفتن موضوع احتمال پیوستن ایران و ترکمنستان به پروژه کریدور گاز جنوب در آینده نه چندان دور می‌‌توان گفت اروپا برای تامین امنیت انرژی مورد نیاز خود و تنوع بخشی به بازار خرید انرژی، خود را برای جنگی تمام عیار در عرصه انرژی آماده کرده و از هیچ حمایتی برای کشورهای شریک در این پروژه دریغ نخواهد کرد.

,

نکته دیگر در اتمام فاز سوم این پروژه اینکه در صورت پافشاری و اصرار ایتالیا بر تغییر مسیر انتقال و به تعویق انداختن عمدی این پروژه، طرح قدیمی "ناباکو" که پیش از طرح "کریدور گاز جنوب" قرار بود با عبور از کشورهای بلغارستان و رومانی گاز جمهوری آذربایجان را به مرکز اروپا برساند می‌‌تواند دوباره بر روی میز قرار بگیرد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه