اخبار داغ

بررسی آماری استفاده از سلاح گرم و برهم‌خوردن امنیت روانی؛

۹۶؛ سالی که کرمانشاه یک روز بدون شلیک نداشت/ غفلت دستگاه‌های فرهنگی

۹۶؛ سالی که کرمانشاه یک روز بدون شلیک نداشت/ غفلت دستگاه‌های فرهنگی
: آمار قتلهای خونین با سلاح گرم در استان رو به افزایش است و جنایات هولناک رخ داده با اسلحه در سال های اخیر زنگ خطر را برای امنیت روانی استان به صدا در آورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از   مرصاد ، " کشته شدن 4 عضو یک خانواده با اسلحه"، "برادرکشی با سلاح گرم"، "قتل همسایه با اسلحه در درگیری خانوادگی"، "مرگ 4 زن در باغ فردوس با شلیک گلوله" و... اینها تنها چند نمونه از وقوع قتل با سلاح گرم در گوشه گوشه استان کرمانشاه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصاد,

اخبار قتلهای اخیر با سلاح گرم و گزارش پلیس تایید می کند که قتلهای خونین با سلاح گرم افزایش یافته است و این زنگ خطری برای برهم خوردن امنیت روانی و آرامش جامعه است، استانی مرزی کرمانشاه به دلیل همسایگی با عراق بحران زده به شدت در معرض قاچاق سلاح گرفته است و در حال حاضر هم آمارهای نگران کننده درگیری با سلاح گرم در استان بر حساسیت موضوع افزوده است.

,

سلاح و نگهداری آن در خانه‌ها به‌ یک معضل بزرگ اجتماعی در استان تبدیل‌شده و جنایات هولناک و رخدادهای تلخ و ناگواری در بحث نگهداری سلاح در خانه‌های مردم استان اتفاق افتاده نشان می‌دهد که سلاح در خانه ها به امنیت اجتماعی استان لطمه وارد کرده است.

,

به دلایلی از جمله پایین آمدن آستانه تحمل افراد و زیاده خواهی ها شاهد انتقام های فردی به جای تمکین از قانون هستیم البته شاید طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده های قتل نیز یکی دیگر از دلایل روی آوردن مردم به این سمت و سو است.

,

ا

, ا,


وقوع هفته ای 10 مورد تیراندازی منجر به قتل در کرمانشاه

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: ماهیانه 100 مورد فوت بر اثر قتل با اسلحه در کشور رخ می دهد.
وی گفت: در کرمانشاه نیز در طول هفته 10 مورد تیراندازی منجر به قتل داریم این در حالی است که حمل سلاح ممنوع است و مجازات شدیدی دارد.

اغلب تیراندازی ها کور و بی هدف و بر اثر اختلافات خانوادگی است

همچنین بنا بر آمار اعلامی از سوی فرمانده انتظامی استان در نیمه اول سال گذشته، میزان شرارتها و چاقو کشی 42 درصد در استان کاهش یافته و در این طول شش ماه نخست سال قبل 42 نفر از اراذل و اوباش شاخص استان دستگیر شده و در زندان هستند.

,
, وقوع هفته ای 10 مورد تیراندازی منجر به قتل در کرمانشاه,
,
,
,
,
, اغلب تیراندازی ها کور و بی هدف و بر اثر اختلافات خانوادگی است,
,
,

سردار امان اللهی با اشاره به اینکه 139 نفر در رابطه با تیراندازی‌های شش ماه نخست سال قبل استان دستگیر شدند از قتل 45 نفر در استان خبر داد و گفت: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته با قتل 38 نفر، 18 درصد افزایش داشته است.

,

وی افزود: علت عمده قتل‌ها مشکلات خانوادگی و عدم توانایی افراد در کنترل خشم است و عمدتا موارد قتل توسط بستگان درجه یک به وقوع رسیده است.

,

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در ادامه به موضوع تیراندازی‌ها در استان اشاره کرد و افزود: این تیراندازی‌ها در شان استان نیست و بسیاری از این موارد، تیراندازی کور و بی هدف است و عمدتا بر اثر اختلافات خانوادگی صورت می‌گیرد.
سال گذشته روز بدون تیراندازی در استان نداشتیم

,
,

سرهنگ محمدرضا آمویی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: قتل با سلاح و استفاده از سلاح های غیرمجاز یکی از دغدغه های ما و خود مردم است در سال 95 در استان روز بدون تیراندازی نداشتیم در سال 96 هم به همین شکل بوده است.

,

وی با اشاره به اینکه آمار ماه های ابتدایی سال هم از شمار این تیراندازی ها حکایت دارد، افزود: گرچه آمار تیراندازی های سال قبل نسبت به سال 95 هم کاهش یافته اما حتی یک مورد تیراندازی هم در کرمانشاه قابل قبول نیست.

,

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه گفت: در حوزه پلیس اطلاعات و امنیت عمومی تیمی ویژه تدارک دیده شده و هر تیراندازی در سطح استان رخ دهد تا وصول نتیجه این تیم بررسی و به مرجع قضایی معرفی می کند.

,

وی افزود: در کنار برخورد انتظامی باید دستگاه های فرهنگی هم در این حوزه ورود کنند و عواقب و اتفاقاتی که در حیطه استفاده از سلاح رخ می دهد آموزش دهند تا وضعیت شهر و استان مناسب باشد زیرا بسیاری از قتلهای رخ داده شده در استان بر اثر استفاده از سلاح بوده است.

,

سرهنگ آمویی با بیان اینکه در سال قبل، 69 فقره قتل در استان داشتیم، گفت: در این دو ماه هم 10 فقره قتل داشتیم که تعدادی از این ها با استفاده از سلاح گرم بوده است.

,

وی افزود: بسیاری از این افراد دستگیر شده اند اما باید کارهای آموزشی و فرهنگی نظیر ارائه مهارتهای زندگی، بالا بردن آستانه تحمل افراد و... را به عنوان ملاک عمل قراردهیم تا شاهد رقم خوردن این حوادث در استان نباشیم.

,

ا

, ا,

 

,

برخورد جدی و بدون مسامحه با دارندگان سلاح /مردم سلاح هایشان را تحویل دهند

, برخورد جدی و بدون مسامحه با دارندگان سلاح /مردم سلاح هایشان را تحویل دهند,

محمدحسین صادقی دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه نیز اخیرا بیان کرده است که "فراوانی سلاح و مهمات در اختیار مردم موجب نگرانی است و دستگاه قضایی در برخورد جدی و بدون مسامحه با دارندگان سلاح، عزم راسخ دارد."

,

وی با اشاره برخی قوانین جدید اظهار داشت: حمل و نگهداری و استفاده از قمه، شمشیر، پنجه بوکس و قداره به صرف نگهداری جرم است و لازم است مردم حتما به این موضوع توجه کنند.

,

صادقی به دارندگان سلاح غیرمجاز اعم از شکاری و غیرشکاری توصیه کرد که اگر سلاح خود را تحویل دهند از تاسیسات ارفاقی و تخفیف برای آنها حداکثر تخفیف حتی معاف از کیفر برخوردار شوند.

,

قانون چه می گوید؟

, قانون چه می گوید؟,

بر اساس بند چهارم «قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» وارد کردن هر نوع سلاح، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل به کشور، خارج کردن آن ها از کشور، ساخت، مونتاژ، نگهداری، حمل، توزیع، تعمیر و هرگونه معامله آن ها بدون مجوز مراجع ذی صلاح جرم است و مرتکب این امر، به مجازات های مندرج در این قانون محکوم می شود.

,

بر اساس ماده 664 قانون مجازات اسلامی، «هرکس عالما عامدا برای ارتکاب جرمی اقدام به ساخت کلید یا تغییر آن نماید یا هرنوع وسیله ای برای ارتکاب جرم بسازد، یا تهیه کند به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (74) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

,

به گزارش مرصاد، به رغم صحبت مسئولان از برخورد شدید قانون با دارندگان و استفاده کنندگان سلاح گرم، می بینیم که در سال های گذشته درگیری، تهدید و قتل با اسلحه ی گرم در استان افزایش یافته است.

,

دسترسی و تهیه آسان سلاح گرم، فرهنگ حاکم بر منطقه از حیث انتقام گیری و عدم تمکین به قانون، ناکافی بودن برخوردها و... شاید از مهمترین عوامل به بار آمدن این وضعیت باشد که نباید به راحتی از آنها عبور کرد.

,

انتهای پیام/

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه