اخبار داغ

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی خبرداد:

بیش از ۱۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در آذربایجان‌غربی مسدود شد/ نصب ۵۵۰۰ دستگاه کنتور هوشمند آب و برق برای چاه‌های کشاورزی

بیش از ۱۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در آذربایجان‌غربی مسدود شد/ نصب ۵۵۰۰ دستگاه کنتور هوشمند آب و برق برای چاه‌های کشاورزی
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از انسداد بیش از ۱۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در طول سال ۹۶ در این استان خبرداد و گفت: سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از چاه های غیرمجاز برداشت می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا کیومرث دانشجو در گفت و گو با اروم نیوز، اظهار داشت: مطابق قانون تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه بهره برداری چاه هایی که بدون مجوز قانونی حفر و بهره براری شده اند به ۲ دسته چاه های فاقد پروانه محفوره قبل از سال ۸۵ و چاه های غیر مجاز محفوره بعد از سال ۸۵ تقسیم بندی شده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

وی، افزود: مطابق قانون فوق الذکر چاه های فاقد پروانه محفوره قبل از سال ۸۵ در صورت احراز شرایط ذکر شده در قانون پروانه بهره بردای گرفته و مجاز خواهند شد ولی چاه های غیرمجاز محفوره بعد از سال ۸۵ می بایست پر و اسلوب المنفعه شوند.

,

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، با بیان اینکه در محدوده حوضه آبریز دریاچه ارومیه حدود ۳۴ هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد، ادامه داد: بیشترین این چاه های غیرمجاز در دشت های ارومیه و میاندو آب است.

,

وی، تصریح کرد: از اقدامات مقابله ای شرکت آب منطقه ای در راستای جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز می توان به استقرار و تقویت اکیپ های گشت و بازرسی از منابع آب به تعداد ۴۱ اکیپ در سطح استان اشاره کرد که به صورت مستمر در حال گشت در محدوده عملکردی و شناسایی و توقیف دستگاه های ححفاری غیر مجاز و آمار برداری مستمر از منابع موجود هستند.

,

دانشجو، خاطرنشان کرد: ضمن  اجرایی نمودن دستورالعمل اخذ خسارت وارده به آب خوان از مالک چاه غیرمجاز در ازای سال های برداشت غیرمجاز از منابع آبی و در کنار  پر و اسلوب المنفعه نمودن چاه از اقدامات اساسی و پیشگیرانه در توسعه چاه های غیرمجاز است.

,

وی، عنوان کرد: روند انسداد چاه های غیرمجاز در آذربایجان غربی افزایش و از تعداد ۱۷۷ حلقه چاه غیرمجاز در سال ۹۳، ۵۸۸ حلقه انسداد در سال ۹۴، یک هزار و ۵۴۰ حلقه در سال ۹۵ و یک هزار و ۵۹۴ حلقه در سال ۹۶ رسیده که عمده آن در محدوده آبریز دریاچه ارومیه صورت گرفته است.

,

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، اظهارداشت: سالانه حجم آب در حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب از طریق چاه های غیرمجاز از طریق چاه های غیر مجاز در محدوده حوضه آبریز دریاچه ارومیه جهت مصارف کشاورزی برداشت می شود که بیشترین حجم نیز به تبعیت از تعداد در شهرستان های ارومیه و میاندوآب است.

,

وی، عنوان کرد: از تعداد ۲۲ محدوده مطالعاتی استان براساس تقسیمات حوضه آبریز وزارت نیرو در حال حاضر ۸ محدوده ارومیه، سلماس، خوی، کهریز، میاندوآب، بوکان، ایواوغلی و بازرگان ممنوعه هستند.

,

دانشجو، گفت: با عنایت به سیاست های کارگروه های نجات دریاچه ارومیه و وزارت نیرو گزارشات مربوط به ممنوعیت سایر محدوده های مطالعاتی استان در حوضه آبریزدریاچه ارومیه نیز پروسه ممنوع شدن را می گذراند و در آینده نزدیک ممنوع العلام خواهد شد.

,

وی، افزود: تاکنون بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه کنتور هوشمند آب و برق برای چاه های کشاورزی برقدار استان نصب شده اند که عمده آن در ارومیه بوده است.

,

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، خاطر نشان کرد: حجم مجاز بهره برداری آب از طریق چاه ها بر اساس پروانه بهره برداری صادره در حدود ۴۵۰ میلیلون متر مکعب در سال است البته به دلیل شرایط منابع آبی استان و استفاده تلفیق از منابع آب سطحی و زیر زمینی عمدتا حجم تخلیه واقعی چاه های مجاز کشاورزی استان از حجم مجاز بهره براری کمتر بوده و در سال های مختلف به دلیل شرایط اقلیمی و سال های ترو خشک نوسان دارد.

,

وی، تاکید کرد: با انسداد چاه های غیر مجاز در سال گذشته به تعداد یک هزار و ۵۹۴  حدود ۲۰ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.

,

دانشجو، در خصوص اینکه تعدادی از آب های مصرفی شرب کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه مسدود شده است اظهار داشت: آب مصرفی شرب مردم خط قرمز وزارت نیرو بوده و در هر شرایطی توسط شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی با همکاری و هماهنگی شرکت آب منطقه ای تامین می گردد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه