اخبار داغ

مدیر مجتمع معادن سنگ آهن سیرجان:

ذخیره سنگ آهن تا ٢٠ سال آینده/عدم تکنولوژی به روز و نیروی متخصص،اکتشاف را مشکل ساخته است

ذخیره سنگ آهن تا ٢٠ سال آینده/عدم تکنولوژی به روز و نیروی متخصص،اکتشاف را مشکل ساخته است
مدیر مجتمع معادن سنگ آهن سیرجان گفت:میزان ذخایر سنگ آهن فعلی کشور حداکثر تا ٢٠ سال دیگر برای تولید فولاد در افق چشم‌انداز ١٤٠٤ کافی است اما آنچه باعث کاهش هزینه، افزایش درآمد و در نتیجه تداوم سودآوری و امنیت سرمایه‌گذاری می‌شود، وجود تکنولوژی ‌به روز و جدید است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛سعید پیرمرادی مدیر مجتمع معادن سنگ آهن سیرجان در گفتگو با راه آرمان در خصوص چالش های پیش روی سنگ آهن گفت : تغییرات پی در پی در بازار سنگ آهن طی سال‌های اخیر باعث شده که چندین نکته مورد توجه قرار گیرد، اولین نکته میزان ذخایر سنگ آهن کشور برای رسیدن به اهداف تعیین شده در اسناد بالادستی کافی نیست و در این رابطه لازم است که اکتشافات برای یافتن ذخایر جدید انجام شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان, راه آرمان, راه آرمان,

وی ادامه داد : دومین نکته در تغییرات بازار سنگ آهن میزان بهره‌وری معادن ایران در مقایسه با معادن کلاس جهانی پایین است و همین موضوع می‌تواند در درازمدت قدرت رقابت سنگ آهن ایران را کاهش دهد و سومین نکته عدم استفاده از تکنولوژی به روز در بهره برداری از معادن است  لذا مسائل یاد شده سبب  کمبود تولید در مقیاس ذخایر موجود می‌شود.

,

مدیر معدن مجتمع گل گهر تاکید کرد : زیرساخت‌های بسیاری از معادن تکمیل نیست و باید برای این موضوع اقدامی سریع صورت گیرد ، اما در میان معادن مختلف کشور، مجموعه معادن گل‌گهر جزو فعال‌ترین معادن سنگ آهن کشور هستند و در حال حاضر بیشترین میزان تولیدات سنگ آهن و محصولات فرآوری شده آن را برعهده دارند البته در این میان باید نگاهی به نیاز کشور به سنگ آهن و بازارهای جهانی انداخت تا تولید این ماده معدنی با صرفه اقتصادی و کسب سود لازم انجام گیرد .

,

پور مرادی در ادامه افزود : ذخایر قطعی سنگ آهن ایران حداکثر ٣ میلیارد تن ذکر شده و از طرفی تعداد ٢٠٠ معدن سنگ آهن در کشور وجود دارد که در حال فعالیت هستند اما در این میان تنها تعداد محدودی از این معادن توانسته‌اند اکتشافات تکمیلی در مناطق مختلف را نهایی کنند، لذا با توجه به این امر که برنامه تولید فولاد کشور مطابق با سند چشم‌انداز ١٤٠٤، در حدود ٥٥ میلیون تن در نظر گرفته شده است و میزان ذخایر سنگ آهن فعلی کشور حداکثر تا ٢٠ سال دیگر برای تولید فولاد در افق چشم‌انداز ١٤٠٤ کافی است.

,

وی به نیاز کشور برای تولید زنجیره فولادی اشاره کرد و گفت : با توجه به کمی زمان استفاده از معادن طی ۲۰ سال آینده  اکتشافات جدید سنگ آهن در گسترده ایران، اهمیت بسیاری پیدا می‌کند لذا طی سال‌های اخیر سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در این جهت، تحرکات خوبی را آغاز کرده است .

,

مدیر معدن مجتمع گل گهر افزود : شرایط معدن کاری و فعالیت معدنی چه از نقطه نظر جغرافیایی، چه از نظر منابع انسانی و …، بسیار ویژه است. در نتیجه این ویژه بودن، چالش‌های این حوزه نیز به طور مثال در بخش حمل و نقل بسیار ویژه است، با توجه به اطلاعات معدنی کشور، حدود ٩٠ درصد حمل‌ونقل مواد معدنی در ایران از طریق کامیون انجام می‌شود و این موضوع باعث حجم حمل کمتر، قیمت تمام شده بالاتر و عدم رقابت‌پذیری بیشتر می‌شود.

,

وی به  عدم وجود زیر ساخت های مناسب اشاره کرد و افزود : نخستین چالشی که باید به آن دقت کرد بحث زیرساخت‌ها شامل آب، برق، گاز، جاده، ریل و … است لذا  این سؤال مطرح  است که آیا زیرساخت‌های لازم به اندازه کافی و در حوالی معادن وجود دارد؟ بدیهی است که وجود زیرساخت‌ها و نحوه دسترسی آن‌ها با توجه به محدوده جغرافیایی معادن در پیشرفت معادن و سرمایه‌گذاری ابتدایی بسیار اهمیت دارد اما اغلب معادن در مناطق دورافتاده قرار گرفته‌اند و متاسفانه دسترسی مناسبی به زیرساخت ندارند.

,

پور مرادی در پایان خاطر نشان کرد : آنچه باعث کاهش هزینه،  افزایش درآمد و در نتیجه تداوم سودآوری و امنیت سرمایه‌گذاری می‌شود، وجود تکنولوژی ‌به روز و جدید است و در کنار این تکنولوژی معادن نیازمند منابع انسانی  متخصص جهت  افزایش بهره‌وری است . اما در حال حاضر شور بختانه  نیروی متخصص که استراتژی  فروش و نبض بازار  را بشناسد و شرایط اقتصادی جهانی و داخلی را درک کند، در معادن وجود ندارند زیرا این نوع متخصصین در شرایط سخت می‌توانند برنامه و طرح های مناسبی به مدیران معدن ارائه دهند تا معادن  شرایط دشوار را به سلامت طی کنند.

,

 

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه