اخبار داغ

حکایت تعبیر وارونه رویاهای کودکانه؛

فقر اقتصادی بزرگترین عامل آمار بالای ترک تحصیل در بندرعباس/وقتی کودکان قربانی بی توجهی مسئولان به معیشت کارگری می شوند

فقر اقتصادی بزرگترین عامل آمار بالای ترک تحصیل در بندرعباس/وقتی کودکان قربانی بی توجهی مسئولان به معیشت کارگری می شوند
پایتخت اقتصاد کشور شاهد آمار بالای ترک تحصیل کودکان و نوجوانانی است که فقر اقتصادی پدران کارگرشان در کنار بی توجهی مسئولان، آن ها را به سوی مرگ استعدادها و رفتن به سمت آسیب های اجتماعی سوق می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از هرمز؛ آمارها خبر از جمعیت حداقل 40 درصدی حاشیه نشینان در استان هرمزگان می دهد که آماری باور ناپذیر و کم نظیر در کشور است؛  این جمعیت حاشیه نشین که معمولا از خدمات شهری محروم یا کم بهره هستند با مشکلات  زیادی دست و پنجه نرم می کنند از مشکلات اقتصادی گرفته تا کمبود اماکن آموزشی و بهداشتی که مجموع این عوامل آسیب پذیری این اقشار را به شدت بالا برده است و اگر از کنار این کمبودها به راحتی بگذریم در سال های آینده شاهد بحران های سلامت روانی، جسمی و آسیب های اخلاقی وسیعی در این مناطق خواهیم بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

آسیب اجتماعی و فقر، آینده شوم کودکان بی سواد

, آسیب اجتماعی و فقر، آینده شوم کودکان بی سواد, آسیب اجتماعی و فقر، آینده شوم کودکان بی سواد,

یکی از معضلات حاشیه نشینان که ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی و اخلاقی این منطقه نیز می باشد؛ بحران آمار بالای ترک تحصیل کودکان و نوجوانان است متاسفانه کودکانی که به دلایل مختلف از تحصیل کناره گیری می کنند اولین آموزش های نحوه ارتباط گیری را از سنی پایین در جامعه می بیند.

,

این موضوع منجر به عدم مهارت این قشر در ارتباط گیری و ضعف اعتماد به نفس در آن ها میشود کمتر کسی از این کودکان است که بتواند آینده روشنی را تجربه کند معمولا این افراد یا دچار آسیب های اخلاقی و اجتماعی شده و یا در اثر عدم خود باوری محکوم به فقر،بی سوادی ابدی و قرار گرفتن در مشاغل سطح پایین می شوند.

,

 طبق آمار به دست آمده از آموزش و پرورش استان هرمزگان  آمار ترک تحصیل درشهر بندرعباس در محلاتی همچون اسلام آباد، کوی ملت(دوهزار)،ششصد دستگاه، شهرک پیامبر اعظم و چند محله حاشیه نشین دیگر میزان درصد بالاتری را نسبت به سایر محلات به خود اختصاص داده است؛ در ادامه برای بررسی علت های این پدیده مصاحبه ای با یکی از شهروندان ساکن در محله دوهزار داشته ایم.

,

 

,

, ,

معیشت سخت کارگران سرپرست خانوار

, معیشت سخت کارگران سرپرست خانوار, معیشت سخت کارگران سرپرست خانوار,

شهروند بومی ساکن محله دوهزار بندرعباس در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به اینکه در اسکله شهید رجایی بندرعباس مشغول به کار است گفت: اکنون صاحب سه فرزند هستم و در آمد ناچیز کارگری به سختی کفاف هزینه تامین غذای خانواده ام را میدهد با این وجود تا سال قبل هر سه فرزندم را به مدرسه می فرستادم.

, هرمز,

وی با اشاره به اینکه در مدرسه هزینه های جانبی فراوانی درخواست می شد و در کنار آن هزینه تهیه لوازم و کتاب های کمک آموزشی درخواستی از طرف مدرسه نیز وجود داشت افزود: تامین این هزینه برای هر سه فرزند دانش آموزم بسیار سنگین بود.

,

این شهروند ضمن بیان ترک تحصیل دو فرزند دخترش از دو سال قبل ادامه داد: به علت جابه جایی منزل مسافت ما تا مدرسه افزایش یافت و این موضوع در کنارعدم امنیت مسیر باعث شد تا مجبور به گرفتن سرویس شویم که هزینه آن در کنار سایر هزینه هایی که مطرح کردم من را مجبور به عدم ثبت نام فرزندانم در سال تحصیلی بعد کرد.

,

 

,

بهبود وضعیت اقتصادی، تنها آرزوی کودکان جامانده از تحصیل

, بهبود وضعیت اقتصادی، تنها آرزوی کودکان جامانده از تحصیل, بهبود وضعیت اقتصادی، تنها آرزوی کودکان جامانده از تحصیل,

وی با بیان اینکه دخترانش تا پایه پنجم و هفتم تحصیل کردند، افزود: آن ها با وجود اینکه علاقه زیادی به تحصیل دارند اما به خاطر درک شرایط مالی تصمیم من را پذیرفتند و با این امید که با بهبود وضع مالی امکان تحصیل برای  آن ها به وجود می آید زندگی می کنند.

,

شهروند بندرعباسی با اشاره به اینکه فرزند پسرش را نیز برای کاهش هزینه های تحصیل به خانه اقوام در روستا فرستاده است خاطر نشان کرد: ترک تحصیل تاثیر بدی در روحیه فرزندانم گذاشته و اگر کمک هزینه تحصیلی برای اقشار آسیب پذیر و کم در آمد وجود داشت اکنون همه فرزندان من محصل بودند.

,

, ,

محله کارگر نشین، رتبه نخست ترک تحصیل

, محله کارگر نشین، رتبه نخست ترک تحصیل, محله کارگر نشین، رتبه نخست ترک تحصیل,

اکبرفیروزی، رئیس اداره سواد آموزی ناحیه دو بندرعباس در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به آمار بالای ترک تحصیل گفت: این آمار به طور کلی در سالهای اخیر روند صعودی داشته اما در سال 96 نسبت به 95 با کاهش روند رشد مواجه بودیم.

, هرمز,

این مسئول با بیان اینکه بالاترین آمار ترک تحصیل در شهر بندرعباس متعلق به محله اسلام آباد است افزود: اکثریت ساکنان محله اسلام آباد افرادی با مشاغل کارگری هستند که از فقر اقتصادی رنج می برند و پس از آن محله دو هزار و سایر محلات حاشیه نشین بندرعباس در پله های بعدی آمار ترک تحصیل قرار دارند.

,

فقر اقتصادی عامل تبدیل دانش آموز به کودک کار 

, فقر اقتصادی عامل تبدیل دانش آموز به کودک کار , فقر اقتصادی عامل تبدیل دانش آموز به کودک کار ,

وی با تاکید بر شناسایی آمار دقیق ترک تحصیل در آموزش و پرورش استان، تصریح کرد: این آمار برای بررسی واتخاذ اقدام های پیشگیرانه و سایر اقدام های حمایتی به شورای عالی آموزش و پرورش، فرمانداری،اداره کار و کمیته امداد ارجاع داده شد.

,

فیروزی با اشاره به فقر اقتصادی به عنوان مهمترین عامل ترک تحصیل افزود: عوامل فرهنگی دومین علت رهایی تحصیل می باشد و 80 درصد ترک تحصیل در کودکان به ورود آن ها به کارهای واسطه ای و به اصطلاح پیوستن آن ها به جمع کودکان کار می انجامد.

,

وی با تاکید بر دغدغه آموزش و پرورش برای مدیریت این مشکل، خاطر نشان کرد: فراهم آوردن امکان تحصیل برای بی سوادان و جاماندگان از تحصیل بین سن 10 تا 49 سال توسط نهضت سواد آموزی و اعطای کمک هزینه های تحصیلی از جمله اقدامات آموزش و پرورش در این حوزه می باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه