اخبار داغ

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب و منطقه ای خراسان شمالی تشریح کرد

پیامدهای تغییر رژیم بارشی در خراسان شمالی/پیمانه خالی ۷۱ درصدی مخازن سدهای استان

پیامدهای تغییر رژیم بارشی در خراسان شمالی/پیمانه خالی ۷۱ درصدی مخازن سدهای استان
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب و منطقه ای خراسان شمالی با تاکید بر این نکته که طی چندین سال گذشته در خراسان شمالی رژیم بارشی تغییر کرده است، اعلام کرد: سطح پوشش برف در استان از 18 هزار متر کیلومتر مربع به کمتر از چهار هزار کیلومتر مربع رسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، وحید واسطه،  معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب و منطقه ای خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: در خراسان شمالی در سال های گذشته رژیم بارشی فصل زمستان به صورت برف بود و این در حالی است که طی چندین سال گذشته مقدار بارشی برف در فصل زمستان بسیار کم شده درحالیکه برف حلال مشکلات آبی یک منطقه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک, ,

واسطه تصریح کرد: تا پایان سال 95 سطح پوشش برف زمستانی در استان 18 هزار کیلومتر مربع بود و این در حالی است که از گذشته این سطح پوشش برف در استان به کمتر از 14 هزار کیلومتر رسیده است.

,

وی با تاکید بر این نکته که با بارش برف، حجم سطح منابع آبی زیرزمینی افزایش پیدا می کند، اذعان کرد: با این تغییر رژیم بارشی از برف به باران، هم اکنون وضعیت منابع آبی استان تحت فشار قرار گرفته اند.

,

وی همچنین درباره وضعیت میزان بارندگی های بارانی در استان نیز بیان کرد: از اول مهر ماه سال 96 تا پایان اردیبهشت ماه سال 97، میزان بارندگی باران در استان 165 میلی متر بوده و این در حالی است که میزان بارندگی باران در استان طی یک مهر ماه سال 95 تا پایان اردیبهشت ماه سال 96 میزان بارندگی باران 174 میلی متر ثبت شده بود و این یعنی کاهش 5 درصدی بارندگی دوره کوتاه مدت.

,

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب و منطقه ای خراسان شمالی در ادامه خاطر نشان کرد: گزارش ها در زمینه مقایسه میزان بارش باران در دوره دراز مدت در استان گویای آن است که از یک مهر ماه سال 96 تا پایان اردیبهشت ماه سال 97، 229 میلی متر بارندگی داشته ایم و هنگامیکه که این میزان بارش را با بارش 165 میلی متری یاد شده مقایسه می کنیم این به آن معنا است که کاهش 28 درصدی بارندگی در یک دوره دراز مدت بارشی در استان رخ داده است.

,

افزون بر این، وی یادآور شد: 70 درصد از بارندگی هایی که از اول مهر ماه 96 تا پایان اردیبهشت ماه 97 در استان واقع شد در مناطق شمالی استان که از منابع آبی مناسبی برخوردار بوده، باریده و مناطق جنوبی استان که با مشکل کمبود منابع آبی زیرزمینی روبرو است از این نعمت کمتر برخوردار شدند.

,

در عین حال، وی عنوان کرد: از 70 درصد میزان بارشی که در مناطق شمالی استان نیز واقع شد، اغلب این بارندگی ها در مناطق شهری صورت گرفت و ذخیره سازی آب در سدها کمتر بود.

,

واسطه گفت: از مقدار بارندگی های فروردین ماه و اردیبهشت ماه امسال فقط چهار میلیون متر مکعب آب به حجم ذخایر سدهای استان اضافه شد که سه میلیون متر مکعب آب به سد شیرین دره و 500 هزار متر مکعب آب به سدهای بارزو، بیدواز، چری، گلول و غلامان افزوده شد.

,

وی خاطر نشان کرد: با توجه به سیلاب واقع شده در اردیبهشت ماه و انباشت رسوب در مخزن سد شیرین دره مجبور شدیم که دو میلیون متر مکعب آب را از این سد به رودخانه رهاسازی کنیم.

,

وی همچنین عنوان کرد: با توجه به اینکه در استان تاکنون تا 226 میلیون متر مکعب ظرفیت مخزن سد در استان احداث شده است، هم اکنون میزان ذخیره آب در این مخازن به 65 میلیون متر مکعب رسیده است.

,

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب و منطقه ای خراسان شمالی افزود: این میزان آبگیری در سدها حاکی از آن است که 71 درصد از ظرفیت مخازن سدهای استان هنوز خالی از آب هستند.

,

واسطه تصریح کرد: با توجه به این ظرفیت خالی آبی در مخازن سدهای استان، سالانه در حدود 100 میلیون متر مکعب آب از سطح آب های زیرزمینی استان بر اثر مصرف کاسته می شوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه