اخبار داغ

شاعر آیینی برجسته کشور:

شعر آیینی پس از انقلاب پیشرفت چشمگیری داشته است

شعر آیینی پس از انقلاب پیشرفت چشمگیری داشته است
شاعر آیینی برجسته کشور می‌گوید موضوع مدافعان حرم، حزن‌انگیز و دردآور است؛ چرا که عده‌ای از جان خود مایه گذاشتند اما در بسیاری از مواقع نصیبشان تهمت‌های ناروا بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، محمدحسین ملکیان، شاعر جوان و توانمند کشور ماست. سرچ ساده‌ای در اینترنت تعداد زیادی از اشعار او را در اختیار شما می‌گذارد؛ اشعاری که گستره‌ای از تغزل‌های عاشقانه تا سروده‌های آیینی را دربرمی‌گیرد و البته عاشقانه‌های ملکیان دست‌کمی از اشعار آیینی او ندارد. ما پیش‌تر فرصتی را مغتنم شمردیم و چند کلامی با او هم‌صحبت شدیم. ملکیان در این گفتگو از راهکار اصلی مقابله با اشعار ساختارشکن و انگیزه‌های خود برای سرودن شعر درباره مدافعان حرم می‌گوید. شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مرآت- شعر و شاعران از دیرباز با سیاست و سیاستمداران ارتباط داشته‌اند، منشأ این ارتباط چیست و امروز نسبت شعر و سیاست به چه صورتی است؟

, مرآت- شعر و شاعران از دیرباز با سیاست و سیاستمداران ارتباط داشته‌اند، منشأ این ارتباط چیست و امروز نسبت شعر و سیاست به چه صورتی است؟,

شعر چه در ایران، در کشورهای عربی و حتی در غرب در مختصات جغرافیایی ویژه‌ای تعریف نمی‌شود. این هنر همواره و از گذشته با حاکمان ارتباط مستقیمی داشته است. می‌توان گفت به دلیل آن که شعر، ابزاری قدرتمند و بسیار تأثیرگذار است و به اصطلاح مادر تمامی هنرهاست، بسیاری از حاکمان می‌کوشیدند که شعرا را به خود نزدیک کنند.

,

از طرفی به دلیل آن که شعر و شاعری، حساسیت‌های ویژه خود را دارد، عده‌ای از حاکمان از روی علاقه و عده‌ای دیگر از روی سیاست، می‌کوشیدند که شاعرانی در دربارها داشته باشند. بر این اساس، این پرسش مطرح می‌شود که باید شعر سیاسی بگوییم، یا باید سیاست شاعرانه داشته باشیم؟ فارغ از این روند، شعر در دوران پس از انقلاب، به عنوان یک عنصر فرهنگ‌ساز با سیاست‌های حکومت اسلامی ارتباط مستقیمی دارد.

,

از طرفی در دوران پس از انقلاب تا کنون، شعر آیینی-که با سیاست ارتباط وثیقی دارد- نسبت به دوره‌های پیشین، پیشرفت چشمگیری داشته است. این نوع ارتباط با سیاست، ارتباط پسندیده‌ای است.

,

مرآت- امروز پاره‌ای از اشعار اعتراض، در تقابل با حکومت اسلامی در ایران سروده می‌شوند؛ راهکار مقابله فرهنگی با این دست اشعار چیست؟

, مرآت- امروز پاره‌ای از اشعار اعتراض، در تقابل با حکومت اسلامی در ایران سروده می‌شوند؛ راهکار مقابله فرهنگی با این دست اشعار چیست؟,

در ابتدا باید به تعریف‌ناپذیری شعر توجه کنیم. می‌توان ساختارهای متفاوت اشعار از کلاسیک تا نو را تعریف کرد اما خود شعر تعریف‌پذیر نیست. با این وجود اگر مفهوم شعر اعتراض را مترادف با اعتراض به حکومت اسلامی بدانیم، شاید زرق و برق‌های این گونه شعری و عدم شناخت و آگاهی، از عوامل گسترش آن باشد. البته چه بسا که برخوردهای سلبی با این گونه شعری، نتایج سوء دربرداشته باشد.

,

بها دادن بیش‌تر به شاعران آیینی؛ راهکار مقابله با اشعار ساختارشکن

, بها دادن بیش‌تر به شاعران آیینی؛ راهکار مقابله با اشعار ساختارشکن, بها دادن بیش‌تر به شاعران آیینی؛ راهکار مقابله با اشعار ساختارشکن,

تنها راه مقابله با این اشعار، بیشتر بها دادن به شاعرانی است که در راستای انسانیت قلم‌فرسایی می‌کنند و دم از آیین می‌زنند.

,

مرآت- فارغ از اشعار قدرتمندی که در حوزه ادبیات پایداری سروده می‌شود، اشعار ضعیفی نیز در این حوزه وجود دارد؛ آیا این اشعار به کلیت شعر پایداری ضربه می‌زنند؟

, مرآت- فارغ از اشعار قدرتمندی که در حوزه ادبیات پایداری سروده می‌شود، اشعار ضعیفی نیز در این حوزه وجود دارد؛ آیا این اشعار به کلیت شعر پایداری ضربه می‌زنند؟,

ممکن است اشعار بسیار ضعیفی نیز در حوزه ادبیات پایداری سروده شود اما این اتفاق باید بیفتد تا به تعریف درستی از ادبیات پایداری برسیم.

,

فقط ترانه سرودیم و نان درآوردیم!

, فقط ترانه سرودیم و نان درآوردیم!, فقط ترانه سرودیم و نان درآوردیم!,

مرآت- چه انگیزه‌ای سبب شد که شما در موضوع مدافعان حرم شعر بسرایید؟

, مرآت- چه انگیزه‌ای سبب شد که شما در موضوع مدافعان حرم شعر بسرایید؟,

موضوع مدافعان حرم، حزن‌انگیز و دردآور است؛ چرا که عده‌ای از جان خود مایه گذاشتند اما در بسیاری از مواقع نصیبشان تهمت‌های ناروا بوده است. این امر بسیار حزن‌انگیز است و شاید همین حزن سبب می‌شود که شعرا درباره این موضوع شعر بگویند. البته آقای سعید بیابانکی چند سال قبل این بیت را سروده بودند که:

,

شما حماسه سرودید و ما به نام شما

,

فقط ترانه سرودیم و نان درآوردیم

,

و شاید ما هم مصداق این شعر باشیم.

,

عشق از غیرت ما تیغ دو دم ساخته است...

, عشق از غیرت ما تیغ دو دم ساخته است..., عشق از غیرت ما تیغ دو دم ساخته است...,

مرآت- اگر موافقید یکی از اشعارتان را با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.

, مرآت- اگر موافقید یکی از اشعارتان را با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید., مرآت- اگر موافقید یکی از اشعارتان را با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.,

شیعه عمری است که هم سوخته هم ساخته است

,

با بد و خوب چه بسیار چه کم ساخته است

,

شیعه با پرچمی از مردم مظلوم جهان

,

با توسل به ابالفضل علم ساخته است

,

بر لبان همه یا زینب و یاعباس است

,

کار دشمن به همین یک دو قسم ساخته است

,

جبهه‌مان شام و عراق است، دو جا می‌جنگیم

,

عشق از غیرت ما تیغ دو دم ساخته است

,

خوب هرکار دلت خواست بکن آل سعود

,

بعد داعش به خدا کار تو هم ساخته است

,

می‌رسد عاقبت آن روز که در خاک بقیع

,

چشم تا باز کنی شیعه حرم ساخته است

,

مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.

, مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.,

من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

,

گفتگو و تنظیم: محسن حسن زاده

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه