اخبار داغ

خطرات جدی سیگار از زبان فوق تخصص قلب در یزد؛

بعد از یک قرن تازه به فکر مبارزه با سیگار افتاده ایم!

بعد از یک قرن تازه به فکر مبارزه با سیگار افتاده ایم!
فوق تخصص جراح قلب و عروق گفت: با وجود تمام مضرات سیگار بعد از یک قرن استقرار سیگار و شیوع غیر قابل کنترل این بیماری اکنون و در قرن بیست و یکم مردم دنیا به فکر مبارزه با سیگار افتاده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، صبح امروز همایش رویکرد برنامه های فرهنگی در کاهش مصرف دخانیات به همت بسیج جامعه پزشکی استان یزد برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

دکتر سید جلیل میر حسینی در این همایش با اشاره به اثرات سو استفاده از سیگار و تاثیر آن بر کاهش عمر بیان داشت: به طور متوسط سالیانه 6 میلیون نفر و در هر 6 ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر استفاده از سیگار فوت می کنند.

,

فوق تخصص جراح قلب و عروق در این خصوص بیان داشت: یک فرد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری توانمندی خیلی کمتری دارد و استفاده مداوم از سیگار موجب کاهش عمر 12 تا 15 سال در این افراد می شود.

,

وی افزود: با وجود تمام مضرات سیگار بعد از یک قرن استقرار سیگار و شیوع غیر قابل کنترل این بیماری اکنون و در قرن بیست و یکم مردم دنیا به فکر مبارزه با سیگار افتاده اند.

,

میر حسینی خاطر نشان کرد: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی سیگار تنها ریسک فاکتوری کشنده ای است که قابل درمان و پیشگیری است.

,

این متخصص در توضیح نحوه اثرات مخرب سیگار گفت: سیگار شمشیری دو لبه است که از یک سو نیکوتین آن اعمال اثر می کند و از سوی دیگر 70 عامل شیمیایی مضر در آن به بدن آسیب می رساند.

,

وی اذعان داشت: عوامل شیمیایی موجود در سیگار نظیر فلزات خطرناک کادمیم و سرب در طولانی مدت باعث بروز بیماری های خطرناکی می شوند. همچنین این عوامل بعد از انتشار در محیط زندگی در وسایلی مثل فرش و مبل اثرات ماندگاری داشته و از این طریق مجددا وارد محیط و دستگاه تنفس افراد می شود.

,

وی در توضیح اثرات کوتاه مدت سیگار بر بدن تاکید کرد: نیکوتین و مواد شیمیایی موجود در سیگار بعد از یک پک طی مدت 10 تا 30 ثانیه از مخاط دهان جذب بدن شده و در زمان کوتاه در مغز اثر می گذارد، به این لحاظ جذب بسیار شدید و فوری دارد.

,

وی ادامه داد: سیگار در چند ارگان حیاتی بدن مانند مغز، قلب و عروق خیلی واضح و سریع اثر می گذارد و باعث کاهش اکسیژن رسانی به بافت ها می شود، سکته قلبی و مغزی نیز از همین جا نشات می گیرد.

,

میرحسینی اعلام کرد: با کشیدن سیگار چندین هورمون در مغز فرد آزاد می شود. برای مثال هورمون مغزی دوپامین که احساس سرخوشی به فرد می دهد و وی با کشیدن سیگار احساس آرامش می کند. همچنین هورمون  ACTH که با ترشح آن استرس فرد کاهش می یابد. این اثرات موجب می شود فرد از سیگار کشیدن تجربه خوشایندی داشته باشد اما باید دانست این حالت خیلی کوتاه و گذرا بوده و در مقابل اثرات مخرب سیگار پایدار است.

,

این متخصص با اشاره به آسیب هایی که کشیدن سیگار بر مغز فرد سیگاری می گذارد عنوان کرد: بیماری هایی نظیر اسکیزوفرنی و آلزایمر در افراد سیگاری بیشتر بوده و همچنین به دلیل اختلال در خلقیات شیوع خودکشی در این افراد 2 تا 3 برابر بیشتر از دیگران است.

,

وی افزود: کشیدن سیگار بر خلاف حالات خوشِ گذرایی که ایجاد می کند موجب افسردگی فرد شده و خود افسردگی موجب ادامه مصرف سیگار و در نتیجه ایجاد یک سیکل معیوب و پر خطر برای فرد است.

,

 فوق تخصص جراح قلب و عروق با دسته بندی عوارض سیگار به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خاطر نشان کرد: تحقیقات نشان می دهد اگر فرد جوانی که کمتر از 10 سال و کمتر از یک پاکت سیگار در روز مصرف داشته اقدام به ترک سیگار کند، عوارض کوتاه مدت و میان مدت سیگار در او به طور کامل قابل برگشت است. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی بر پیشگیری از استفاده سیگار تاکید دارد چرا که می توان اثرات آن را به طور کامل محو کرد. اما اگر استفاده از سیگار وارد فاز طولانی شود امکان برگشت از بیماری ها حتی بعد از ترک وجود ندارد.

,

میر حسینی بیان داشت: به طور کلی باید گفت سیگار با استفاده از دو بازوی نیکوتین و عوامل شیمیایی باعث کاهش عمر و ایجاد بیماری در انسان می شود. همچنین متاسفانه ثابت شده که همه عوارض سیگار نسبت به 50 سال گذشته افزایش داشته و در صورت تداوم روند فعلی در 50 سال آینده این عوارض با شدت بیشتری ظهور و بروز خواهد داشت.

,

وی ابراز امیدواری کرد: علی رغم همه اشکالات عوارض سیگار به طور کامل قابل پیشگیری کامل بوده و با اصلاح رفتارهای تک تک افراد می توان به سلامت جامعه کمک کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه