اخبار داغ

گزارش/

افزایش قارچ گونه کارواش ها در اوج بی آبی/ از شستشو با آب شرب تا ورود پساب به دریا !

افزایش قارچ گونه کارواش ها در اوج بی آبی/ از شستشو با آب شرب تا ورود پساب به دریا !
درست در زمانی که صدای آژیر خشک سالی به صدا در آمده شاهد افزایش قارچ گونه کارواش ها با آب مصرفی تصفیه شده در بندرعباس هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ هرمزگان، یکی از جنوبی ترین استانها از مناطق گرم و خشک ایران به شمار می آید و اقلیم آن تحت تاثیر آب و هوای نیمه بیابانی و بیابانی قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

میزان بارندگی به صورت صعودی در این استان کاهش یافته است؛ به طوری که بر اساس آمار مسئولان در سال آبی 96-97 وضعیت بارش باران در هرمزگان حدود 80 درصد نسبت به سال های گذشته کاهش داشته است.

,

در چند دهه اخیر، خشکسالی و نبود باران در این استان موجب خشک شدن 365 حلقه چاه آب آشامیدنی، 18 دهنه چشمه و قنات، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135 حلقه چاه شده است.

,

نیاز آبی هرمزگان در طول شبانه روز برابر چهارهزار و 500 لیتر بر ثانیه است که در حال حاضر میزان تولید آب در استان سه هزار و 600 لیتر بر ثانیه است که با استمرار غول خشکسالی و کاهش نزولات جوی، استان را با کمبود 900 لیتربر ثانیه  آب در طول شبانه روزمواجه کرده است.

,

دراین بازه زمانی که هشدار کمبود آب و زمزمه جیره بندی آن در مناطق مختلف استان به گوش می رسد در شهرهای استان شاهد فعالیت کارواش هایی هستیم که از آب شرب شهری برای شستشو استفاده می کنند.

,

کارواش هایی که به صورت قارچ گونه در سطح استان در حال افزایش بوده و هر کدامشان به تنهایی بیش از دوهزار لیتر از آب شرب شهری استفاده می کنند این در حالی است که اکثر نقاط استان با کمبود آب دست و پنجه نرم می کنند و حتی روستاهایی نیز وجود دارد که با تانکر آبرسانی می شود.

,

هرمزگان و شهر بندرعباس که از نعمت بزرگ دریا برخوردار است از آب دریا برای شستشو ماشین ها استفاده نمی کنند؛ زیرا شوری آب دریا باعث پوسیدگی زود هنگام ماشین ها می شود.

,

شهروندان نیز بدون توجه داشتن به این موضوع اتومبیل های خود را برای پاک کردن ازاندکی آلودگی روانه کارواش ها می کنند و آب سالم را بر روی آن جاری می سازند.

,

در این میان برخی از کارواش ها نیز برای مقابله با کمبود آب و مبارزه با جیره بندی آب منبع های بزرگ آب در کارواش های خود قرار داده اند تا با کمبود آب مواجه نشوند.

,

پساب های آلوده حاصل از کارواش ها که ترکیبی از مواد شوینده، روغن ها و ترکیبات آلی و حلا ل های مضر بدون تصفیه وارد جوی های فاضلاب شهری شده و در نهایت سرازیر دریا می شود که خود تهدیدی برای محیط زیست آبزیان است.

,

امیدواریم مسئولان استان همانگونه که دقت لازم بر تمام مشکلات استان را دارند مشکل کارواش ها که هم از آب شرب شهری برای شستشو استفاده می کنند وهم پساب های آن که از طریق فاضلاب شهری به دریا می ریزد  را پیگیری نمایند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه