اخبار داغ

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی:

کاهش ۲ سانتی‌متری تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته/ باید دنبال حل اختلافات میان وزارت نیرو و ستاد احیاء باشیم

کاهش ۲ سانتی‌متری تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته/ باید دنبال حل اختلافات میان وزارت نیرو و ستاد احیاء باشیم
رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی از کاهش ۲ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: برخی اختلافات میان وزارت نیرو و ستاد احیای دریاچه وجود دارد که باید دنبال حل این اختلافات باشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا فرهاد سرخوش در گفت و گو با اروم نیوز، اظهار داشت: تراز دریاچه ارومیه در حال حاضر ۱۲۷۰/۸۴ است که نسبت به سال قبل ۲ سانتی متر کاهش را دارد چراکه تراز دریاچه ارومیه در مدت مشابه گذشته ۱۲۷۰/۸۶ بود. همچنین وسعت دریاچه ۲ هزار و ۳۹۱ کیلومتر بوده و حجم آب موجود دریاچه نیز ۲ میلیارد و ۲۳۰ میلیون متر مکعب است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

وی، با بیان اینکه تمام منابع مصارف در اوایل سال آبی یعنی مهر ماه هر سال مشخص می شود، افزود: رهاسازی آب سدها در فصول بارش صورت می گیرد تا پرت آب وجود نداشته و بدون مصارف کشاورزی آب به دریاچه ارومیه برسد البته بارش های فروردین و اردیبشهت سال جاری مخازن آبی را با افزایش ۹۵ تا ۱۰۰ درصدی روبرو کردند.

,

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، با بیان اینکه در اثر بارش های اخیر به غیر از سد شهرچای اکثر سدها سرریز شدند، ادامه داد: همچنین می توان گفت سد زولا در سلماس در سال های اخیر برای اولین بار سرریز شده است.

,

وی، با بیان اینکه اکنون تمام مخازن سدها آماده رهاسازی هستند، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه اکنون فصل کشاورزی بوده و دمای هوا نیز بالا است، در صورت رهاسازی و مصارف کشاورزی پرت آب به دلیل تبخیر را نیز شاهد خواهیم بود.

,

وی، اذعان داشت: اکنون با توجه به این شرایط در صدد انجام مکاتباتی مبنی بر رهاسازی این مخازن در فصل تابستان یا در فصل آبی هستیم تا تصمیمات لازم اتخاذ شده و اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

,

* بخش کشاورزی، اولویت نمایندگان مجلس

, * بخش کشاورزی، اولویت نمایندگان مجلس,

سرخوش، افزود: نمایندگان مجلس اکنون اولویت خود را در زمینه کشاورزی قرار داده اند، در حالی که اولویت همگان باید باید بحث دریاچه ارومیه باشد چراکه احیای دریاچه ارومیه احیای زندگی و معیشت مردم را به دنبال دارد.

,

وی، اذعان داشت: به موارد مصرفی و رهاسازی باید توجه شود و ستاد احیای دریاچه ارومیه نظری مبنی بر رهاسازی آب هرچه زودتر دارد تا از تبخیر آب پشت سدها در فصل گرما جلوگیری شود و در همین خصوص میان وزارت نیرو و ستاد احیای دریاچه ارومیه اختلاف سلیقه به وجود آمده که امیدواریم هر چه زودتر این مسئله حل شود.

,

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، با بیان اینکه ۶ دستگاه در رابطه با احیای دریاچه ارومیه فعالیت دارند، ادامه داد: مهم ترین دستگاه فعال در این عرصه وزارت نیرو است و تاکنون به وظایف محوله خود عمل کرده، تنها در مسئله رهاسازی دچار اختلاف نظر شده ایم که علاوه بر این مورد صورت عملکرد رضایت بخشی تاکنون داشته است.

,

وی، با بیان اینکه در سال جاری تاکنون هیچ تخصیصی برای دریاچه ارومیه صورت نگرفته است، تصریح کرد: در سال گذشته از میزان ۳۵۹ میلیارد تومان بودجه تعریف شده برای ستاد، ۱۹۷ میلیارد تومان اعتبار ستاد احیای دریاچه ارومیه تحقق داشته و همچنین ۱۰۴ میلیارد تومان نیز به شرکت آب و منطقه ای آذربایجان غربی در راستای تجهیز و اقدامات عمرانی تزریق شده است.

,

سرخوش، اظهار داشت: در سال ۹۶ بیشترین اعتبار به شرکت آب منطقه ای بوده به دلیل اینکه پروژه های آب رسانی اولویت است. همچنین تکمیل و تاسیس شبکه های اندازه گیری آب های زیرزمینی مهم بوده که در سال گذشته ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان میلیارد تومان اعتبار به خود اختصاص داده است.

,

وی، گفت: ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در بخش تعادل بخشی، ۲۹ میلیارد تومان برای لایروبی و همچنین ۲۳ میلیارد تومان اصلاح سردهنه بوده که تمام این اعتبارات به آب منطقه ای بوده است.

,

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، تاکیدکرد: در سال جاری شاهد احیای دریاچه ارومیه خواهیم بود اما طبق نقشه های تعریف شده از برنامه زمان بندی عقب هستیم چراکه پروژه های آب رسانی که در سال ۹۶ باید تحقق پیدا می کرد اما ۳ پروژه در سال جاری در راستای احیای دریاچه ارومیه به بهره برداری خواهد رسید.

,

وی، خاطرنشان کرد: سد سیلوه که در سال گذشته به پایان رسیده آب گیری شده و اکنون در حال سرریز شدن است این سد ۲۳ کیلومتر کانال به نام کانال جلدیان به سمت دریاچه ارومیه دارد و تنها ۱۱ کیلومتر در نالوس و رودخانه کانی رش به دلیل نبود زیر ساخت های لازم دچار مشکلات اساسی است.

,

سرخوش، اذعان داشت: دومین پروژه تصفیه خانه آب ارومیه است که امسال به پایان خواهد رسید و خط انتقال آن نیز پایان خواهد داشت و در دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید و تصفیه خانه ارومیه و گلمان  سالانه ۵۵ میلیون متر مکعب سالانه پسآب خواهند داشت.

,

وی، تصریح کرد: بزرگ ترین پروژه تونل کانی سیب است که با یک کانال ۳۶ کیلومتری آب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد و عملیات این اتفاق پیشرفت قابل توجهی داشته بالای ۲۰ کیلومتری حفاری صورت گرفته و تنها پروژه ای است که اعتبار آن از صندوق توسعه ملی پرداخت می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه