اخبار داغ

تحلیلی بر مقاله یک رسانه لهستانی؛

دیپلماسی «ضعیف ظریف» در اروپا/ آیا ایران از تجربه تلخ اعتماد به آمریکا استفاده خواهد کرد؟

دیپلماسی «ضعیف ظریف» در اروپا/ آیا ایران از تجربه تلخ اعتماد به آمریکا استفاده خواهد کرد؟
مقامات آمریکایی هنوز بر پایه گزاره‌هایی مبتنی بر ایران‌هراسی در حال جذب کشورهای دسته‌دوم و سوم اروپایی هستند و این حاکی از دیپلماسی ضعیف دولت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، شب گذشته یک رسانه لهستانی از گزارش‌هایی خبر داده است که بر اساس آن، لهستان برای فشار بر ایران از سوی بروکسل و واشنگتن تحت فشار گرفته است و در موضع بسیار دشواری قرار دارد؛ چرا که از یک‌سو مایل از جانب آمریکا را در منازعه با ایران بگیرد و از سوی دیگر، این تصمیم ممکن است به مذاق اتحادیه اروپا ناخوشایند آید! با این وجود، ظاهرا ترجیح لهستان این است که بیش‌تر جانب آمریکا را بگیرد. در گزارش این رسانه لهستانی آمده است:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

«اندرو پیک معاون مدیرکل دفتر امور خاور نزدیک وزارت امور خارجه آمریکا در دیدار با برخی از مقامات لهستانی گفته است که تهران باید در معرض شدیدترین فشارهای اقتصادی قرار بگیرد، تا حمایت از تروریسم، سیاست‌های پرخاشگرانه و پرتکاپو در سوریه و خاورمیانه را ترک کند و بتوان آن را در راه ساخت موشک‌های بالستیک متوقف کرد. در این بین، کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچون فرانسه، آلمان و انگلیس بر این مسأله تأکید دارند که ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای با ایران، مرتکب یک خطای بنیادین شده است اما وزیر امور خارجه لهستان در اواخر ماه می گفت که لهستان در اتحادیه اروپا درک خود را نسبت به موضع آمریکا در قبال ایران ثابت خواهد کرد!»

,

نکته قابل توجه درباره این گزاره‌ها آن است که لهستان در حال تلاش است که تا موضع اتحادیه اروپا را به مواضع آمریکا نزدیک کند. مسأله غم‌انگیزتر آن است که سخنان وزیر امور خارجه لهستان تقریبا در دومین سالگرد سفر ظریف به این کشور ایراد شده است. ظریف در اواخر ماه می سال 2016، طی سفری به چهار کشور فنلاند، سوئد، لتونی و لهستان با مقامات این کشورها دیدارهایی داشت اما همانطور که از مواضع لهستان پیداست، رایزنی‌های سال‌های گذشته ظریف با این کشورها، نتوانسته موضع آن‌ها را به مواضع ایران نزدیک کند.

,

از همه این‌ها مهم‌تر آن است که مقامات آمریکایی هنوز بر پایه گزاره‌هایی مبتنی بر ایران‌هراسی در حال جذب کشورهای دسته‌دوم و سوم اروپایی هستند و این باز هم حاکی از دیپلماسی ضعیف تیم دولت است. آمریکا در حالی خواهان به اصطلاح مهار ایران در حمایت از تروریسم است که خود بزرگ‌ترین حامی رژیم جنایتکار عربستان است و در بسیاری از حملات این کشور به یمن، به قوای نظامی سعودی کمک لجستیکی کرده است اما مقامات لهستانی از اندرو پیک نمی‌پرسند که چرا خودتان از تروریسم حمایت می‌کنید و سخن او را می‌پذیرند!

,

اندرو پیک در دیدار با مقامات لهستانی، سیاست‌های ایران در سوریه و خاورمیانه را پرخاشگرانه توصیف می‌کند در حالی که همین اخیرا جنگنده‌های آمریکایی با حمله به ولایت «رقه» در شمال سوریه، شمار زیادی از غیرنظامیان این کشور را به خاک و خون کشیدند و آمریکا به عنوان تنها کشور استفاده‌کننده از بمب اتمی، چندین‌هزار نفر از مردم هیروشیما و ناکازاکی را از فهرست واجدین حقوق بشر حذف کرد(!) اما مقامات لهستانی در این‌باره به «پیک» هشدار نمی‌دهند و سخن او را می‌پذیرند!

,

آمریکا در شرایطی در تکاپوست تا ایران به موشک‌های بالستیک نزدیک نشود که خود دارای مخرب‌ترین موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای است. چرا جهان از ایالات متحده آمریکا نمی‌پرسد که چگونه ممکن است کشوری خود دارای سلاحی باشد و دیگران را از داشتن آن سلاح منع کند؟

,

 و مسأله آخر این که دعوای اروپا و آمریکا به پایان خواهد رسید. گرگ‌ها خوب می‌دانند که چگونه با هم کنار بیایند! لهستان هم دست و پای بیهوده می‌زند تا نوکری‌اش را به آمریکا اثبات کند! اما در این میان، این رویای جانبداری اروپا از ایران است که به تعبیر نزدیک نخواهد شد. باید دید آیا ایران از تجربه تلخ اعتماد به آمریکا و امضای کری در دیپلماسی آینده خود استفاده خواهد کرد؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه