اخبار داغ

گزارش/

زاغه نشینی در قطب تپنده فعالیت های نفتی/ لاوانی ها از ابتدایی ترین حقوق شهروندی محرومند

زاغه نشینی در قطب تپنده فعالیت های نفتی/ لاوانی ها از ابتدایی ترین حقوق شهروندی محرومند
جزیره لاوان، با وجود داشتن شرکت های نفت و گاز و ذخایر نفتی از ابتدایی ترین امکانات رفاهی و اجتماعی بی بهره است و چشم انتظار تدابیر مسئولان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازهرمز؛استان هرمزگان با برخورداری از یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مرز آبی بیشترین جزایر کشور را در خود جای داده است که در این بین جزیره لاوان بعنوان پردرآمدترین نقطه کشور از لحاظ منابع عظیم نفت و گاز محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

از آنجایی که طول این جزیره ۲۳/۵ و عرض آن حداکثر ۴/۸ کیلومتر و مساحت آن ۷۸ کیلومتر مربع است لذا بعنوان بزرگترین جزیره پس از جزایر قشم و کیش در آب های خلیج فارس قرار گرفته است.

,

قطب اقتصاد کشور میزبان بزرگترین شرکت نفت فلات قاره است که شاهد حضور افراد غیر بومی، فرصت های شغلی را از اهالی این جزیره سلب کرده در حالی که در آمد و معیشت اکثر لاوان نشینان اهالی جزیره ازراه صیادی تامین می شود.

,

با وجود اینکه لاوان در همسایگی جزیره کیش و از ظرفیت های بیشمار نفت فلات قاره و پالایشگاه برخوردار است اما در تمامی حوزه ها از نبود امکانات رفاهی و درمانی رنج میبرد تا جایی که اهالی این جزیره با محرومیت هایی از قبیل بی آبی و فقر دست و پنجه نرم می کنند.

,

, ,

شرایط اقلیمی موجود در این جزیره ، نه تنها باعث شده که از بعد تجاری و کسب کار فاصله بگیرد و ارقام مورد نیاز مردم به سختی و با مشقت بسیار به دستشان برسد بلکه نبود سرمایه گذار ،عدم توجه به سرمایه گذاری در بخش خصوصی و بعد مسافت دریایی طولانی نسبت به مرکز استان، مشکلات و محرومیت های فراوانی را برای مردم این منطقه به ارمغان آورده است.

,

کمبود امکاناتی از قبیل نبود بیمارستان، تجهیزات پزشکی، نبود دارو تنها بخش اندکی از مشکلات در حوزه بهداشت و درمان در همسایه منطقه آزاد کیش می باشد که به دلیل دوری مسافت از مرکز استان اهالی را در شرایط بغرنجی قرار داده است به نحوی که برای درمان بایداز مسیرهای طولانی دریایی عبور کنند.

,

ایجاد اسکله مسافربری و حضور شناورهای دریایی مجاز با تجهییزات کامل ایمنی برای تردد به سایر شهرستان ها و دسترسی سریعتر به ارقام وسایل مورد نیاززندگی از مهمترین دغدغه های اهالی این جزیره است.

,

 

,

, ,

ضعف زیرساخت های عمرانی و خدماتی مهم ترین مشکل ساکنان لاوان

, ضعف زیرساخت های عمرانی و خدماتی مهم ترین مشکل ساکنان لاوان, ضعف زیرساخت های عمرانی و خدماتی مهم ترین مشکل ساکنان لاوان,

عبدالله غلام پور، دهیار جزیره لاوان در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به کمبود ها و کاستی های این جزیره اظهار کرد:مردم جزیره لاوان با وجود منابع بسیار متحمل محرومیت های زیادی هستند که نبود تجهیزات پزشکی ،درمانی و اسکله مسافرتی از دغدغه اصلی مردم این منطقه است.

,

وی گفت: با توجه به بازدید اخیر وزیر کشور از جزیره لاوان انتظار می رود تا با ایجاد زیر ساخت های مناسب ،جذب سرمایه گذار ، گسترش کسب و کار و تخصیص بودجه کافی در بخش های مختلف زمینه پیشرفت پردرآمدترین جزیره کشور فراهم شود.

,

دهیار لاوان با اشاره به وضعیت نامناسب امکانات پزشکی و درمانی این جزیره تصریح کرد:درمانگاه موجود در جزیره فاقد هر گونه امکانات پزشکی و درمانی است و در اکثر اوقات اهالی جزیره مجبور به طی مسافت طولانی با شناورهای غیر مجاز به شهرستان های مجاور هستند که گاها با وجود شرایط جوی نامتعادل این مشکل دو چندان می شود.

,

غلام پور در ادامه افزود :نبود نیروهای خدماتی شهرداری و نبودن سطل های زباله برای جمه آوری زباله های موجود در سطح شهر،باعث انباشته شدن زباله ها شده و چهره ی ناخوشایندی به این جزیره اقتصادی داده است.

,

, ,

اهالی لاوان ساعت ها از آب و برق محرومند

, اهالی لاوان ساعت ها از آب و برق محرومند, اهالی لاوان ساعت ها از آب و برق محرومند,

وی افزود:با وجود بدهی 2 میلیارد تومانی دهیاری سابق ،دهیاری فعلی عملا در اراِئه خدمات به مردم جزیره با مشکل کمبود بودجه روبه رو است که نیازمند پیگیری و رسیدگی مسئولین است

,

دهیار جزیره لاوان خاطر نشان کرد : قطعی مکرر آب و برق یکی دیگر از مهم ترین مشکلات اهالی مظلوم لاوان است که در فصل گرما این مشکل دو چندان می شود و مردم جزیره مجبورند ساعت های طولانی در اوج گرما بدون برق و استفاده از وسایل سرمایشی روز خود را سپری کنند.

,

جزیره لاوان با برخورداری از منابع غنی نفت و گاز و استقرار سکوهای بزرگ نفتی در محدوده آن انتظار می رود که با تدابیر مهم، اتخاذ تصمیم درست، تخصیص بودجه لازم برای استفاده از ظرفیت های مجود،جذب سرمایه گذر دربخش خصوصی از محرومیت های این منطقه از غرب استان کم شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه