اخبار داغ

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس خبرداد؛

بزرگترین تشکل مردمی قوه قضاییه کشور در فارس/ بیش از ۴ هزار دیده‌بان پیشگیری از جرم در فارس فعالیت می‌کنند

بزرگترین تشکل مردمی قوه قضاییه کشور در فارس/ بیش از ۴ هزار دیده‌بان پیشگیری از جرم در فارس فعالیت می‌کنند
معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با اشاره به نقش نظارتی سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد در جامعه، گفت: با بسط و توسعه این سازمان‌ها و تشکل‌ها در جهت نظارت و امر و به معروف، نه دخالت، می‌توان شاهد کاهش آمار جرم و جنایت در جامعه بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شیرازه، احمد رحمانیان با بیان اینکه تشکل‌های مردمی به عنوان سازمان‌های غیررسمی در هر نظام اجتماعی نقش موثری در زمینه مشارکت حداکثر در تعیین سرنوشت خود دارند، اظهار کرد: با اعمال مدیریت صحیح می‌توان از این نهادها در جهت ارتقا و آگاهی‌های عمومی و برقراری امنیت پایدار به‌عنوان یک فرصت و ابزار توسعه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی‌، فرهنگی‌، اجتماعی استفاده کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,


وی افزود: سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های مردمی، زمینه‌ساز و عامل گسترش امنیت انسان بوده و ویژگی‌های منحصر به فردی دارند؛ غیردولتی، غیرانتفاعی، غیرسیاسی، داوطلبانه و دارای استقلال هویت هستند. همچنین این تشکلات اهداف مشترکی در حوزه‌های حقوق شهروندی، محیط زیست، منابع طبیعی، امور بهداشتی و ... دارند. این تشکل‌ها در زمینه آگاهی‌بخشی نقش موثری در ارتقاء آگاهی‌های مردم در زمینه حقوق فردی، مسئولیت‌پذیری افراد جامعه در قبال یکدیگر و آگاهی بخشی در خصوص تهدیدات متصور در جامعه دارند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با اشاره به برخی از بیانات امام خمینی (ره) بیان کرد: امام راحل با شناخت اهمیت موضوع مردم اعتقاد داشته مردم علاوه بر اینکه صاحب حق و تکلیف در نظام اسلامی هستند بالاتر از همه اینها صاحب و مالک کشور هستند و برای داشتن ایرانی آباد، با عزت و اقتدار باید از این نیروی عظیم بهره برده و مسئولان در این زمینه مکلفند زمینه‌سازی و بسترسازی کنند.

رحمانیان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز در خصوص نقش مردم معتقد است که یکی از اهداف شوم و پلیدی که همواره مورد توجه استکبار جهانی و نوکران خارجی آنان بوده، دور کردن مردم از صحنه‌های انقلاب و گسستن پیوندهای پولادین آنان با آرمان‌های اجتماعی و سیاسی اسلام است و از اول انقلاب تاکنون هر زمان کاری را به مردم محول کردیم آن کار پیش رفته و هر کار انحصاری را در اختیار مسئولان قرار دادیم متوقف مانده و یا کند پیش رفته است اما زمانی که کار دست مردم افتاد آنها کار را خوب پیش بردند.

دبیر شورای پیشگیری از جرم استان فارس با اشاره به نقش مردم در پیشبرد و اهداف آرمان‌های نظام و انقلاب و در اجرای منویات حضرت امام خمینی(ره ) و مقام معظم رهبری، تصریح کرد: دستگاه قضایی در اجرای بند یک اصل سوم و بند پنج اصل 156 و بند یک اصل 158 قانون اساسی و در جهت حفاظت جامعه از هر گونه آلودگی، جرم و جنایت و تشکیل اجتماعات مضر و کاهش و رفع مفاسد در جامعه و در جهت بکارگیری ظرفیت‌های مردمی و فراهم کردن زمینه فعالیت آنان در پیشگیری از جرم و کاهش آسیب‌ها ستاد مردمی پیشگیری و حفاظت اجتماعی را در دهه هشتاد تشکیل و با اصلاحات عملکردی در حال حاضر تحت عنوان ستاد مردمی پیشگیری از جرم فعالیت می‌کنند.

وی یادآور شد: هدف این ستاد تأسیس بزرگترین تشکل مردمی (شبکه اجتماعی ) قوه قضائیه با قابلیت نقش آفرینی برای آحاد و اقشار جامعه در عرصه های فرهنگی، سیاسی ، اجتماعی، اقتصادی در راستای پیشگیری از وقوع جرم ، جلب مشارکت عامه مردم و انسجام بخشیدن به تلاش های مردمی و نهادهای مدنی کشور برای اصلاح جامعه ، تعمیق امنیت و تضمین سلامت اخلاقی ، اجتماعی در مقیاس جغرافیایی ، انسانی کشور با مسئول ساختن غیر مستقیم مردم در تامین و پایداری امنیت است.

این مقام قضایی متذکر شد: جهت کنترل و مهار جرم و جلوگیری از تحقق آن تدابیر پیشگیری‌های اجتماعی وضعی، قضایی اعمال می‌شود، اما در کنار این تدابیر موثرترین راهکار پیشگیری از جرم، مشارکت مردم و ایجاد سیاست جنایی مشارکتی و بکارگیری کلیه ظرفیت‌های مردمی و غیر ولتی در زمینه پیشگیری از جرم است، به طور مثال اگر مردم و تشکل‌های مردمی آموزش‌های پیشگیری از جرم را یاد بگیرند، آن را در سطح جامعه بسط و توسعه دهند، بر عملکرد مدیران و مسئولان و سایر اقشار نظارت بکنند نه دخالت و امر به معروف و نهی از منکر را به معنی واقعی و حقیقی در جامعه پیدا بکنند جرائم و آسیب ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

قاضی رحمانیان با بیان اینکه در حال حاضر در استان فارس مردم تحت عنوان دیده‌بان پیشگیری از جرم با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم همکاری دارند، خبر داد: استان فارس با داشتن تعداد 4850 عضو دیده‌بانان پیشگیری از جرم (30 هسته تخصصی در شیراز و 150 هسته عمومی در استان) بزرگترین تشکل دیده‌بانان پیشگیری از وقوع جرم در کشور در میان سایر استانها دارد. دیده‌بانان پیشگیری از جرم در ماه مبارک رمضان در اجرای طرح پیشگیری و مقابله با روزه‌خواری در ملاء‌عام در ماه مبارک رمضان فعالیت‌های گسترده‌ای انجام و با برقراری و انجام گشت‌های پیاده و خودرویی در سطح شهر تعداد 197 تذکر کتبی و 426 تذکر شفاهی به برخی از اشخاص حقیقی وحقوقی که موازین را رعایت نکرده اعمال و گزارشات متعددی در خصوص واحدهای صنفی که ضوابط عرضه و فروش مواد غذایی را بر اساس طرح در ماه مبارک رمضان رعایت نکرده‌اند، به مراجع انتظامی و قضایی اعلام کرده اند.

وی گفت: در نتیجه اجرای گزارشات دیده‌بانان پیشگیری از جرم پس از حصول صحت از اطمینان گزارشات تعداد 28 واحد صنفی بر حسب دستور قضایی در شهر شیراز پلمپ شد. هچنین دیده‌بان در زمینه‌های مختلف از منابع طبیعی، زیست محیطی، نظارت بر حفر چاه‌های غیر مجاز، تصرف اراضی ملی، بهداشتی و سایر فعالیت‌ها تاکنون بیش از 400 گزارش تخلف در موارد فوق به مراجع ذیربط ارسال کرده‌اند.

رحمانیان در خواست کرد: کلیه آحاد مردم علاقمند به فعالیت و مشارکت با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در قالب دیده‌بانان پیشگیری از جرم می توانند به سایت سجام( سامانه جامع اطلاعات مردمی ) به آدرس http:// sajam.adliran.ir  مراجعه و ثبت نام کنند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه