اخبار داغ

منشا اصلی نابسامانی بازار کیست، دولت یا مردم؟/ اگر چیزی به اسم "دولت" وجود نداشت، وضعیت کشور از این بهتر بود یا بدتر؟

منشا اصلی نابسامانی بازار کیست، دولت یا مردم؟/ اگر چیزی به اسم "دولت" وجود نداشت، وضعیت کشور از این بهتر بود یا بدتر؟
عده‌ای دولت را مقصر گرانی قلمداد می‌کنند چراکه اگر دولت سیاست‌های تشویقی-تنبیهی خود را به درستی اجرا می‌کرد، روند افزایش قیمت‌ها در مسیری منطقی طی می‌شد و هیچ صنفی نمی‌توانست با صلاح‌دید خود دست به افزایش قیمت بزند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، این روزها بحث کردن در مورد گرانی مسکن و نوسانات قیمت دلار نقل همه محافل است، هرکس به اقتضای اطلاعات و آماری که از طریق رسانه‌ها و کانال های رسمی شنیده است تحلیلی از اوضاع اقتصادی کشور ارائه می‌دهد.

برخی‌ها مردم را مقصر می‌دادند و معتقدند چنانچه مردم در زمان گرانی با حرص و ولع به بازارها هجوم نمی‌آوردند، کشور به این وضع گرفتار نمی‌شد، عده‌ای هم دولت را مقصر اصلی قلمداد می‌کنند چراکه اگر دولت سیاست‌های تشویقی-تنبیهی خود را به درستی اجرا می‌کرد روند افزایش قیمت‌ها در مسیری منطقی طی می‌شد و هیچ صنفی نمی‌توانست با صلاحدید خود دست به افزایش قیمت بزند، گرانی افسارگسیخته قیمت خودرو و مسکن در چندماه اخیر ضعف دولت را به خوبی نشان می‌دهد.

موضوع دیگری که نقش دولت در نابسامانی بازار را تایید می‌کند "قابل پیش‌بینی بودن" گرانی است، چراکه از ماه‌ها قبل کارشناسان اقتصادی و اساتید دانشگاه خطر افزایش تورم و نابودی کسب و کارهای کوچک را به دولت متذکر می‌شدند.

نظر نمایندگان مجلس به عنوان افرادی که از آمارهای دقیق کشور اطلاع دارند و ناظر عملکرد دولت هستند، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در همین راستا حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز گذشته در تذکری گفت: بازار خودرو، بازار ارز، بازار سکه مشکل اشتغال و بیکاری، موضوع قاچاق و بحث رکود، بقای تحریم‌ها و تشدید تحریم‌ها امروز مردم‌ را در فشار سنگین قرار داده است. اگر برخورد با این مقوله‌ها وظیفه دولت و مجلس نیست چه کاری از این موارد مهم‌تر است؟

نماینده مردم قم در مجلس در ادامه به دلایل افزایش قیمت‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: قاچاق، رکود، بقای تحریم‌ها، بیکاری‌ و قیمت ارزی که بیش از ۹۰ درصد ارزش پول ملی را دو ماهه پایین آورد و در همه حوزه‌ها منجر به افزایش قیمت‌ها شده است و مسئولان تنها می‌گویند این یک حباب است و باید گفت که این حبابی با رنگ بنفش است و اگر کلید نوک‌تیز بود و این حباب‌ها را می‌ترکاند اتفاق خوبی می‌افتاد، پیگیری خواهیم کرد. متأسفانه تنها شعار داده می‌شود که ما توانسته‌ایم تورم را تک‌رقمی نگه داریم.

از طرفی زهرا سعیدی روز گذشته در نطق خود، به صورت تلویحی اعتماد به غرب و بی‌توجهی به توان داخلی را ریشه برخی مشکلات عنوان کرد و از دولتمردان خواست به جای انتظار بازگشت شرکت‌های خارجی و جایگزین نمودن آنها در مسائل مختلف صنعتی کشور به توان داخلی تکیه کنند.

سعیدی سپس از سرنوشت برجام به عنوان تجربه‌ای گرانبها یاد کرد و گفت: در فراز و فرود استراتژیک اخیر چه در عرصه بین‌المللی و چه در تعاملات داخلی آنچه بیشتر از پیش نمایان بوده تکیه بر توان داخلی و اتکا به خویشتن بود. به راستی اعتماد و اعتقاد به توان داخلی جوانان خوب این سرزمین فکر و اندیشه داخلی حول محور ولایت تنها راه برون‌رفت از ورطه سیاسی است.  
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا، , قم فردا،, قم فردا, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 وحید عزیزی

,  وحید عزیزی]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه