اخبار داغ

بوچیر چشمه ای بکر در دل غار طبیعی/دره های پرپیچ وخم ویژگی بارز دهستانی تاریخی

بوچیر چشمه ای بکر در دل غار طبیعی/دره های پرپیچ وخم ویژگی بارز دهستانی تاریخی
چشمه بوچیر یکی از جاذبه های گردشگری بکر است که در دهستان بوچیر از توابع شهرستان پارسیان قرار دارد،دره های تنگ و باریک و هوای مطبوع این چشمه باعث شده تا همه روزه عده ی زیادی از گردشگران به این غار طبیعی مراجعه کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛بوچیر نام دهستانی قدیمی و تاریخی است که در بهش مرکز شهرستان پارسیان در هرمزگان واقع شده، این دهستان تاریخی که پیشینه آن به دوران پیش از اسلام میرسد، اغلب ساکنان آن زردتشتی بودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی هرمز,

این دهستان تاریخی که طبق آخرین آمار سرشماری جمعیت آن پیش از چهارهزار نفر جمعیت بوده در هفت کیلومتری روستای حمیران و همچنین در فاصله 6 کیلومتری شرقی روستای هشنیز قرار دارد که با نگاه به قسمت های پشتی این روستا می توان کوه های مرتفع و زیبای سنجول را مشاهده کرد.

,

, ,

تاریخ حکایت از این دارد که این دهستان در گذشته تحت نفوذ بنی حماد بوده و یکی از مهم ترین مراکز حکومتی در ایران به شمار می رفته است پایگاه فرمانروایی قبیله ای به نام الحمادی نیز بوده است.

,

الحمادی قیبله ای بزرگی بود  که دارای شاخه های زیادی در نقاط مختلف مختلف جهان سکونت داشتند و برخی از آن هادر سال 990 هجری قمری نیز به منطقه جنوب شرق قطر رفته و در آن جا مستقر شدند. 

,

کمبود آب در قطر باعث شد تا پس از 20 سال باردیگر مردم این قبیله به ایران و این بار در منطقه شیبکوه  در محلی به نام (الأبدیت) اقدام به ساخت منازل کرده و زندگی کردند اما در مدت زمان کوتاهی باز هم به روستای بوچیر منتقل شدند و قلعه بزرگی را به عنوان مقر و دژ ساختند که هم اکنون نیز آثاری از این دژ وجود دارد.

,

, ,

این دهستان قدیمی آثار تاریخی بسیاری دارند که بارزترین آن ها ارگ بزرگی است که در فاصله 600متری جنوب این دهستان  قرار دارد که از در دوران حکمرانی قبیله  بنی حماد تاکنون باقی مانده است،

,

بوچیر همچنین دارای آثار گردشگری بسیاری است که یکی از زیباترین آن ها چشمه و آبشار بوچیر نام دارد این چشمه که همه روزه گردشگران زیادی برای مشاهده مناظر طبیعی آن به آنجا مراجعه می کنند دارای دره های باریک و پرآبی است که ارتفاع آن به 50 متر می رسد.

,

, ,

وجود قندیل های زیبا و آب سرد چشمه از جمله مواردی که جذابیت خاصی به این چشمه داده اما آنچه برای گردشگران جذابیت بیشتری دارد عبور از مسیر تنگ و پرآبی است که فرد شناگر باید از جلیقه استفاده کند تا به راحتی از مسیر گذر کند.

,

این چشمه ی بکر و زیبا که در غار قرار دارد در فاصله 5 کیلومتری بوچیر قرار داد، 800 متر آب ورودی دهانه عمیق می باشد که بعد از عبور از دهانه آب وارد غار می شود که دمای فضای داخلی آن نیز بین 10 تا 20 درجه است همچنین در قسمت ورودی این غار آب گرم و در داخل آب سرد است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه