اخبار داغ

رئیس مرکز جهاد دانشگاهی استان کرمان:

مسئولین آموزش عالی کشور به مقوله تولید علم توجه کنند/تثبیت جایگاه علمی کشور با تولید علم در عرصه جهانی

مسئولین آموزش عالی کشور به مقوله تولید علم توجه کنند/تثبیت جایگاه علمی کشور با تولید علم در عرصه جهانی
رئیس مرکز جهاد دانشگاهی استان کرمان گفت: ما باید در جامعه علمی جهان نقش تولید کننده را ایفا کنیم نه یک مضرف کننده منفعل؛ بر همین اساس تمام دست اندرکاران آموزش عالی کشور و مسئولینی که برنامه ریز قسمت های تحقیقاتی کشور هستند به طور جدی باید به آن توجه کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا کامیاب مقدس رئیس مرکز جهاد دانشگاهی استان کرمان در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها  اظهار کرد: معظم له در این دیدار به این مسئله تأکید داشتند که باید رویکرد مصرف کنندگی علم را به تولید علم تبدیل کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان, راه آرمان,

وی ادامه داد: رهبر فرزانه انقلاب به دقیق ترین و مهمترین مسئله اشاره داشته اند؛ چرا که موضوعی که بنا و پایه رشد علمی کشور است دقیقا همین فرمایش مقام معظم رهبری می باشد.

,

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه ایشان با دقت و به درستی به این مسئله اشاره داشتند، عنوان کرد: ما باید مولد علم باشیم؛ اینکه صرفا از تولیدات علمی کشورهای دیگر در عرصه های مختلف استفاده کنیم البته لازم است اما به طور قطع کافی نیست.

,

کامیاب مقدس با بیان اینکه اگر بخواهیم به طور جدی حرکت علمی رو به جلو  در کشور داشته باشد لازمه آن این است که  وارد عرصه تولید علم شویم، ابراز کرد: شایان ذکر است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و  به ویژه در سال های اخیر در این زمینه تلاش های بسیار زیادی شده است و پژوهشگاه های مختلفی در زمینه تولید علم و حرکت در مرزهای دانش گام بر داشته اند.

,

رئیس مرکز جهاد دانشگاهی استان کرمان افزود:  پژوهشگاه بین المللی رویان جهاد دانشگاهی از جمله مواردی است که در زمینه تولید علم می توان از آن یاد کرد که در مقاطع مختلفی رهبری نیز  به دستاوردهای علمی این پژوهشگاه اشاره داشتند.

,

وی تأکید کرد: اما آنچه که انجام شده نسبت به کاری که باید صورت بگیرد بسیار کم بوده است؛ در این زمینه  تمامی دانشگاهیان و اعضای بزرگ دانشگاهیان کشور باید اقدام کنیم که لازمه آن توجه به علوم پایه و بنیادی و حرکت به سمت مرزهای دانش است.

,

کامیاب مقدس گفت: تولید علمی در کشور باید صورت گیرد که مبنای استفاده دیگران باشد؛ زمانی که محققین و دانشمندان کشورمان مولد باشند؛حرکت علمی شان، حرکت محکم ، پایدار و درون زا خواهد بود و این حالت قابل مقایسه با حالتی که ما صرفا مصرف کننده از دستاوردهای علمی سایر نقاط دنیا باشیم، نخواهد بود.

,

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه ما باید در جامعه علمی جهان نقش تولید کننده را ایفا کنیم نه یک مضرف کننده منفعل اظهار کرد: بر همین اساس تمام دست اندرکاران آموزش عالی کشور و مسئولینی که برنامه ریز قسمت های تحقیقاتی کشور هستند به طور  جدی باید به آن توجه کنند.

,

رئیس مرکز جهاد دانشگاهی استان کرمان تصریح کرد: همچنین تمامی دانشمندان، عالمان هئیت علمی و دانشگاهیان کشور باید تولید کننده علم باشند؛ همان گونه که در سده های قبل درخشش علمی جهان اسلام به دلیل تولید کننده علم بود آن هم در زمانی که غرب در دوران تاریکی قرون وسطایی خود قرار داشت و مصرف کننده علمی بود.

,

کامیاب مقدس در پایان خاطر نشان کرد: کشورهای شرقی در آن دوران از نظر علمی در زمینه های مختلف مهندسی، نجوم، پزشکی و ... فعال بودند و این در حالی است که پس از چند سده وضعیت تغییر پیدا کرد؛ حال نیز باید شرایط را به گونه ای بر قرار کنیم که مجددا تولید کننده علم باشیم و جایگاه در خور شأن و درخشان ایران را در عرصه های علمی جهانی به عنوان مولد مسائل علمی تثبیت کنیم.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه