اخبار داغ

وقتی فرهنگ بومی دستخوش تغییرات می شود؛

اما و اگرهای یک ابلاغیه نسنجیده/ پوشش سنتی هرمزگان زیر چتر ذائقه طراحان خارجی

اما و اگرهای یک ابلاغیه نسنجیده/ پوشش سنتی هرمزگان زیر چتر ذائقه طراحان خارجی
تصمیم گیری در مورد صفر تا صد ویژگی های پارچه چادر و پیراهن بندری در خارج از این مرزها انجام می شود هنوز الویت بومی کردن تولید این پوشش برای مسئولان ما ثابت نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛ پوشش سنتی هر منطقه نشانگر تمدن، اعتقاد، فرهنگ و تفکرات آن منطقه است و درطرح، نقش و رنگ آن عوامل متفاوتی همچون آب و هوا، آداب و سنن، اعتقادات، ویژگی های محیط جغرافیایی و ... تاثیرگذار است از این رو در ایران شاهد تنوع وسیعی از پوشش های سنتی می باشیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

با توجه به ماشینی شدن و یکرنگ شدن در زندگی شهری و مهاجرت و رسوخ نسبی آن به روستاها شاهد کم رنگ شدن استفاده از لباس های سنتی در کشور هستیم با این وجود استان هرمزگان از معدود مناطقی است که پوشش سنتی در آن هنوز هم چهره غالب شهر را رقم می زند.

,

پوشش سنتی فعلی هرمزگان شامل پیراهن، شلوار بندری، شالی به نام «جلبیل»، چادر بندری و نوعی نقاب و پوشش صورت به نام« برقع» می باشد، انواع پیراهن‌های زنان هرمزگانی شامل کندوره، گون، اشکم، نشته، آستین فراخ، کلوش، عجمی، چینی، گشاد عربی و ساده شلالی و از انواع شلوارهای بندری می توان به بادله ای، گلابتونی و خوس لنگه ای اشاره کرد.

,

, ,

پارچه های لباس سنتی هرمزگان در انحصار چند کشور

, پارچه های لباس سنتی هرمزگان در انحصار چند کشور, پارچه های لباس سنتی هرمزگان در انحصار چند کشور,

با توجه به این حجم استفاده، تولید پارچه های تن پوش لباس بندری و چادر بندری که یک تجارت بسیار پرسود و گران قیمت می باشد که اکنون در دست کشورهایی هم چون پاکستان، هند، چین، ژاپن، اندونزی و ... است و مردمی که استفاده کننده این پوشش هستند هیچ سهمی در طراحی و انتخاب جنس ندارند.

,

کافی است که کارخانجات عظیم تهیه پوشاک در این مناطق تصمیم بگیرند، جنس، رنگ و طرح چادر و لباس را کاملا تغییر بدهند این تصمیم آن ها برابر با تغییر پوشش سنتی هرمزگان میشود چرا که هیچ گزینه داخلی برای عرضه این پارچه ها وجود ندارد.

,

طراحان خارجی برای پوشش زنان هرمزگان نقش می زنند

, طراحان خارجی برای پوشش زنان هرمزگان نقش می زنند, طراحان خارجی برای پوشش زنان هرمزگان نقش می زنند,

سوال اینجاست در این فضا که صفر تا صد تولید، عرضه و قیمت گذاری پوشاک در دست این کارخانجات خارجی است سهم سلیقه و سبک پوشش ایرانی و اسلامی این منطقه پیست و خلاقیت های طراحان لباس سنتی هرمزگان چه می شود. آیا تولید کننده خارجی باید برای طرح، رنگ و جنس بانوان خوش ذوق هرمزگانی تصمیم بگیرد.

,

, ,

اکنون تنها محل عرضه خلاقیت طراحان لباس بومی هرمزگان در حوزه بخشی از پوشش که با دست تهیه می شود قرار گرفته که این بخش نیز از دست اشتهای حریص کارخانجات خارجی برای تصرف بازار هرمزگان در امان نمانده است چرا که نوعی از نوارهای دست بافت زنان هرمزگان که در لبه های شلوار و آستین زنان هرمزگانی وجود دارد و ریشه در ذوق و طرح های اصیل و سنتی هرمزگان داشت توسط ماشین های پیشرفته چینی در حال تولید و عرضه با قیمت بسیار کم تر در بازار است.

,

در چنین شرایطی که چند کشور خارجی تمام نبض بازار پوشش بومی هرمزگان  را در دست گرفته اند و بنابر منافع یا ذائقه خود هر نوع تغییر و تحریفی را در پوشش سنتی این استان  نفوذ می دهند و هم چنین با توجه به نقش غیرقابل انکار لزوم تولید ملی مخصوصا در حوزه حساس پوشاک که سهیم در فرهنگ جامعه بوده و یکی از ابزارهای جنگ فرهنگی می باشد هیج سازمان،نهاد یا شخص دولتی یا خصوصی در حوزه کمک به تولید این پارچه ها در کشور اقدام نکرده است.

,

اقدام نسنجیده اجازه استفاده از پوشش سنتی در ادارات

, اقدام نسنجیده اجازه استفاده از پوشش سنتی در ادارات, اقدام نسنجیده اجازه استفاده از پوشش سنتی در ادارات,

در این شرایط تنها واکنش مسئولان به حوزه پوشش سنتی اجازه استفاده از این پوشش در ادارات هرمزگان بوده است در این مورد موافقان و مخالفان زیادی اظهار نظر کرده اند اما ما فقط از این زاویه که مرکز تولید این پوشاک در جایی خارج از این مرزهاست به آن می پردازیم.

,

در شرایطی که ما چادر بندری را از کشورهای خارجی وارد می کنیم و این کشورها به صورت مداوم در حال تغییر جنس، رنگ و طرح این پوشش هستند و حتی اگر خود مردم هم بخواهند به سختی می توانند جنسی از چادر که مناسب حضور در جامعه است را پیدا کنند، این ابلاغیه اشتباهی محض است.

,

, ,

اولویت ویژه راه اندازی کارخانه تولید پارچه سنتی در داخل

, اولویت ویژه راه اندازی کارخانه تولید پارچه سنتی در داخل, اولویت ویژه راه اندازی کارخانه تولید پارچه سنتی در داخل,

وقتی تصمیم گیری در مورد صفر تا صد ویژگی های پارچه چادر و پیراهن بندری در خارج از این مرزها انجام می شود آیا الویت بومی کردن تولید این پوشش که از چندین زاویه از جمله فرهنگی و اقتصادی حائز اهمیت است برای مسئولان ما ثابت نشده است که نه تنها به آن اهمیت نداده بلکه در این آشفته بازار تحریف و تغییر پوشش و سلطه چادرهای بسیار نازک و حریر در بازارهرمزگان چنین مصوبه ای را مطرح می کنند.

,

بی اهمیتی به احیای پوشش سنتی هرمزگان از طریق کمک به تولید این پوشش در استان و زیر نظر طراحان خوش ذوق بومی با الگوگیری از طرح های اصیل بومی و ایرانی اسلامی با استفاده از تجارب کارخانجات ایرانی تولید چادر، تنها راه حل مقابله با وضع موجود است که متاسفانه مسئولان به آن نپرداخته و تنها به مصوبات نمایشی همچون استفاده از پوشش دستخوش تحریف هرمزگان در ادارات بسنده می کنند تا به ظاهر خود را دغدغه مند احیای پوشش سنتی این منطقه بدانند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه