اخبار داغ

مجری طرح زیتون کشور در قزوین:

۲۰هزار هکتار باغات زیتون استان‌های قزوین، زنجان و گیلان آلوده به مگس زیتون است

۲۰هزار هکتار باغات زیتون استان‌های قزوین، زنجان و گیلان آلوده به مگس زیتون است
مجری طرح زیتون کشور گفت: هم اکنون حدود ۲۰ هزار هکتار از باغات زیتون این سه استان آلوده به مگس زیتون بوده و همه ساله در آن ردیابی، پایش و مبارزه صورت می‌گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ دکتر احمد مستخدمی مجری طرح زیتون کشور صبح امروز در جلسه ستاد پایش و مبارزه با آفت مگس زیتون با حضور مسئولان سه استان قزوین، گیلان و زنجان در بخش طارم سفلی برگزار شد، اظهار کرد: هم اکنون سطح زیر کشت زیتون در کشور بیش از ۸۶ هزار هکتار است که از این میزان حدود ۵۵ هزار هکتار بارور است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صبح قزوین,


به گفته‌ی وی؛ در سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار تن زیتون در کشور تولید شده است. 

وی تصریح کرد: استان‌های زنجان، قزوین و گیلان مرکز اصلی تولید این محصول بوده و بیشترین سطح و تولید در کشور را به خود اختصاص داده اند. 

مجری طرح زیتون کشور با اشاره به آفت مگس زیتون در باغات گفت: این آفت از سال ۸۳ و بر اثر واردات بی رویه میوه زیتون از کشورهای همسایه به کشور راه یافته و کانون اصلی پراکنش آن مناطق سه گانه زیتون خیز کشور در استان‌های فوق و البته کمی هم در استان گلستان است.

مستخدمی افزود: هم اکنون حدود ۲۰ هزار هکتار از باغات زیتون این سه استان آلوده به مگس زیتون بوده و همه ساله در آن ردیابی، پایش و مبارزه صورت می‌گیرد. 

86 هزار هکتار از باغات کشور به محصول زیتون اختصاص دارد
وی ابراز کرد: در سنوات اخیر با پیگیری که این دفتردر بخش‌های اجرا با همراهی سازمان حفظ نباتات و معاونت باغبانی انجام داده؛ خوشبختانه آفت زیتون طی ۳ سال گذشته کاملا کنترل و خسارت آن به کمترین حد ممکن رسیده که البته این امر رسالت ما را نسبت به سال‌های قبل برای کنترل و مبارزه با این آفت بیشتر خواهد کرد. 

این مقام مسئول با بیان اینکه 86 هزار هکتار از باغات کشور به محصول زیتون اختصاص دارد، اذعان کرد: با توجه به کاهش نسبی دما و افزایش رطوبت بر اثر بارش ماه‌های اخیر شرایط بسیار مناسبی برای طغیان آفت مگس زیتون وجود دارد.

وی گفت: دفتر طرح زیتون علاوه بر تخصیص اعتبار در بخش‌های مختلف اصلاح و احیای باغات زیتون مانند هرس، تغذیه، پیوند، مدیریت کف باغ و دفع علف‌های هرز، بازجوانسازی باغات مسن که همگی در کاهش خسارت مگس زیتون موثر هستند.

مستخدمی عنوان کرد: برای اصلاح باغ‌های آفت زده و جمع آوری میوه‌های آلوده به لارو این آفت نیز برنامه و دستورالعمل جداگانه ای را مد نظر قرار داده و به سه استان آفت خیز تخصیص داده است. 

وی ادامه داد: بهره برداران بخش زیتون می‌دانند که خسارت این آفت تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار نمی‌گیرد و مگس زیتون یک آفت همگانی است که دولت عملیات ردیابی و پیش‌آگاهی را برای مبارزه با این آفت بر عهده دارد ولی مبارزه اصلی با آفت به عهده باغداران زیتون‌کار است. 

این مقام مسئول اضافه کرد: در همین راستا؛ به بهره برداران زیتون کار توصیه می‌شود بیش از پیش به توصیه‌های مروجین و کارشناسان مراکز ترویج جهاد کشاورزی توجه کرده و با توجه به شرایط مساعد شیوع این آفت؛ نسبت به مبارزه به هنگام و اصولی با این آفت اقدام کنند. 
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
, 86 هزار هکتار از باغات کشور به محصول زیتون اختصاص دارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه