اخبار داغ

گزارش/

نگاهی به سنت های هرمزگانی ها در عید سعید فطر/از آشتی کنان تا خوردن غذاهای محلی

نگاهی به سنت های هرمزگانی ها در عید سعید فطر/از آشتی کنان تا خوردن غذاهای محلی
مردم شیعه  و سنی هرمزگان در روز عید فطر برای عرض تبریک به خانه های بزرگان فامیل و آشنایان می روند تا کینه و کدورت ها را کنار گذاشته و با صلح و صفا عید را در کنار یکدیگر سپری می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ عید سعید فطریکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان جهان به شمار می آید و مسلمانان روزه دار دراین  عید عظیم پاداش یک ماه روزه داری خود را از معبود رزاق دریافت می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

در جای جای ایران در این روز آداب و رسوم خاصی دارند؛ مردمان شیعه  و سنی هرمزگان نیزکه دارای اصالت و پیشینه ای پر صلابت هستند در این روز رسم و رسومات مخصوص به خود را دارند.

,

مردم هرمزگان بر این باورند که خوردن و آشامیدن برای فردی که یک ماه روزه دار بوده و بندگی خدا را کرده در روز عید فطر طعم و مزه ای متفاوت دارد.

,

مردم هرمزگان روزعید صبح زود از خواب بیدار شده و لباس نو بر تن می کنندکنند، بهترین عطرها می زنند و جوانان به آرایش و پیرایش خود می پردازند.

,

از ساعات اولیه صبح بلندگومساجد روشن می شود و مردم را به نماز عید دعوت می کند؛ مردم گروه گروه به مساجد جامع رفته و در کنار دیگر شهروندان با اتحاد نماز را به پا می دارند.

,

مردم این منطقه در روز عید فطر برای عرض تبریک به خانه های بزرگان فامیل و آشنایان می روند و بی نهایت از این عید مسرور می شوند و تا سه روز بعد از آن به تبریک و شاد باش می پردازند و کینه و کدورت ها را کنار گذاشته و به آشتی و صلح با یکدیگر می پردازند.

,

در این روز صبحانه را با غذاهای محلی مانند بلالوت، مهیاوه، سوراغ، چنگال و رنگینک شروع کرده و معتقدند غذای ظهر را باید  گوشت بخورند وهنگام عصر نیز حلیم درست کنجند.

,

در این روز زنان هرمزگانی اوج هنرنمایی خود را نشان می دهند و انواع شیرینی های محلی که معمولا چاشنی آن خرما بوده درست کرده که از آن می توان به کلمپا، رنگینک، لگیمات و…. نام برد.

,

در روزعید فطر مردمان این دیار بعد از نماز خواندن به زیارت اهل قبور رفته و برای در گذشتگان فاتحه قرائت می کنند و افراد مسن و پیر تا شش روز بعد از عید سعید فطرروزه می گیرند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه