اخبار داغ

رئیس جهاد کشاورزی قائم‌شهر عنوان کرد

حل مشکلات آبی کشاورزان قائم‌شهری با آبریز رودخانه تالار

حل مشکلات آبی کشاورزان قائم‌شهری با آبریز رودخانه تالار
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان قائم‌شهر گفت: حدود 5 درصد با تنش آبی مواجه هستیم و 10 درصد استرس وجود دارد و در حوزه آبریز تالار ۳۵ الی ۴۰ درصد روستاها با نوبت‌بندی ۷۲ ساعت پایین دست و ۷۰ ساعت در بالادست برخی مشکلات حل شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش بلاغ به نقل از قائم آنلاین، مجید جعفری بعد از ظهر امروز در نشست خبری بمناسبت هفته جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۲۷ خرداد ماه سالروز تشکیل جهاد کشاورزی است که اندیشه تشکیل آن توسط دانشجویان که برای بررسی در یک منطقه رفتند توسط امام دستور داده شد، اظهار کرد: بر اساس پیشنهاد و تحقیق دانشجویان به امام این روز بنام روز جها کشاورزی در تقویم کشور نام‌گذاری شد، کشاورزی در تمامی کشورها بعنوان محور توسعه قلم داد می‌شود و ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست.

وی افزود: این روزها با توجه به ظرفیت موجود در زمینه کشاورزی، معادلات جهاد کشاورزی تغییر کرد و نقش جهاد کشاورزی به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال جوانان سوق پیدا کرد تا بتوان باعث پیشرفت جامعه شود.

جعفری با اشاره به اینکه در کشور ایران کشاورزی یک هدف راهبردی در پیشرفت و آبادانی کشور است، تصریح کرد: در سال گذشته سیاست جهاد کشاورزی بر پایه اقتصاد مقاومتی بوده است که تاحدودی نیز در این امر موفق عمل کرده است.

رئیس جهاد کشاورزی قائم‌شهر خاطرنشان کرد: ‌‌دو بحث راهبردی مهم در بخش کشاورزی مکانیزاسیون و مزایای کشت مکانیزه و همچنین توسعه کشت مکانیزه است، هر چقدر که در کنار کشاورز قرار گیریم وهزینه کشاورزی را کاهش دهیم در این حالت کشاورزیمان اقتصادی‌تر خواهد شد.

این مسئول بیان کرد: با حدود ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، ۲۷۰ نفر را در بحث مکانیزاسیون معرفی کردیم که انواع کمباین، تراکتور، تیلر و سمپاش و نشاکار تراکتوری و دستی را به مردم معرفی کردیم و تحول عظیمی در مکانیزه کشت برنج داشیم و همچنین با کاهش هزینه توانستیم افزایش نشا در واحد سطح را بدست بیاوریم و با توجه به بررسی‌های انجام شده کشت مکانیزه در مقایسه با کشت سنتی ۴۰ درصد کاهش هزینه و ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش تولید را به همراه دارد.

جعفری تصریح کرد: حدود ۴۵ درصد از اراضی، حدود 8 هزار و 100 هکتار در سال ۹۶ و ۹۷ به شکل مکانیزه نشا شد که در این راستا با هشت بانک نشا و ۴۶ دستگاه مکانیزه چهار ردیفه پوشش خوبی در زمینه نشارا در شهرستان قائم‌شهر داشتیم.

وی بیان کرد: حدود 3 میلیون لیتر برای زراعت و یک میلیون و ۲۷۶ لیتر به اراضی باغی و ۱۲۱ هزار لیتر در بحث طیور سوخت به کشاورزان داده شد و توسعه اراضی شیبدار در دستور کار قرار گرفت و بخش بالاتجن چون دارای مرکبات بود بعنوان پایلوت کشت سیر مطرح شد و در نوکنده به دلیل دارا بودن آب، کاشت برنج را توسعه دادیم.

رئیس جهاد کشاورزی قائم‌شهر خاطرنشان کرد: در کوهساران به دلیل رونق نیشکر تمهیداتی داده شد و در دهستان علی‌آباد بوم گردی را رونق دادیم تا بتوانیم در بحث اقتصادی و اشتغال‌زایی کارهای مثبتی را انجام دهیم.

جعفری بیان کرد: در زمینه ترویج کود بیولوژیک با اجماع نظر به دنبال افزایش کود بیولوژیک و کاهش کود شیمیایی هستیم چراکه با مصرف کود شیمیایی ضررهای آن به خود مردم برمی‌گردد و حتی امسال ۵۰۰ تن کود بیولوژیک تولید شد.

وی به موضوع مبارزه بیولوژیکی اشاره کرد و گفت: امسال از طریق رهاسازی زنبور تریکوگراما، حدود پنج هزار هکتار از اراضی شالیزاری را مدیریت کردیم که هفت هزار تن محصول سالم تولید خواهد شد و مصرف سموم ارگانیک را ترویج می‌دهیم.

رئیس جهاد کشاورزی قائم‌شهر تصریح کرد: در زمینه مرکبات برای تولید لیموترش در شهرستان، روستای خرماکلا را پایلوت قرار دادیم و دو رقم کشت خواهد شد که می تواند سرمای تا منفی دو را تحمل کند و در نظر داریم تا از طریق احداث گلخانه این محصولات را در خارج از فصل تولید کنیم.

این مسئول بیان کرد: ۱۳ میلیارد اعتبارات سامانه کارا داشتیم که ۴۰ درصد آن در بخش کشاورزی بود و توانستیم ۸ میلیارد تومان در بخش اشتغال روستایی تسهیلات پرداخت کنیم.

جعفری ادامه داد: در زمینه آبیاری تحت فشار حدود چهار هزار و ۳۰۰ هکتار با پنج هزار بهره‌بردار، بیش از ده میلیارد تومان دولت برای صرفه جویی در مصرف آب ایجاد شود این اعتبارات را نقدی پرداخت کرد و ۲۷۰ هکتار به شکل آبیاری تجمعی انجام خواهد شد.

وی گفت: حدود پنج درصد با تنش آبی مواجه هستیم و 10 درصد استرس وجود دارد و در حوزه آبریز تالار ۳۵ الی ۴۰ درصد روستاها با نوبت بندی ۷۲ ساعت پایین دست و ۷۰ ساعت در بالادست برخی مشکلات حل شد و آب آببندان نیز ۴۵ درصد آن استفاده شد و ۵۵ درصد مانده است و سد برنجستانک حدود ۵۵۰ هکتار از اراضی این شهرستان را پوشش می‌دهد و از 3 میلیون مترمکعب آب موجود در آن حدود یک میلیون آن مورد استفاده قرار گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ, بلاغ, قائم آنلاین,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه