اخبار داغ

گزارشی از نابودی مزارع سیب زمینی در حاجی آباد؛

حکایت اعتراض کامیون داران و سیب زمینی هایی که بر روی زمین ماندند

حکایت اعتراض کامیون داران و سیب زمینی هایی که بر روی زمین ماندند
اعتراضات کامیون داران در اوج زمان برداشت سیب زمینی شهرستان حاجی آباد به شدت کشاورزی این منطقه را تحت تاثیر قرار داده به گونه ای که در حال حاضر بخش اعظمی از این محصول برروی زمین مانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پیارم حاجی آباد، بخش اعظمی از محصولات کشاورزی استان هرمزگان از جمله سیب زمینی، خربزه، هندوانه و محصولات گلخانه ای، گندم، خرما ، ذرت انجیر انگور،نارنگی و پرتقال در شهرستان حاجی آبادتولید و روانه بازار می کنند از این رو شغل اصلی مردم حاجی آباد کشاورزی می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیارم ,

شهرستان حاجی آباد به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب،  قطب تولید محصلات کشاوری خارج از فصل هرمزگان است، تولید محصولات کشاورزی خارج از فصل یکی از مهمترین شاخصه ها و مولفه های هرمزگان است که علی رغم وجود صنایع مهم و بنادر تجاری نقش بسزایی در اقتصاد خانواده های در حاجی آباد دارد .

, شهرستان حاجی آباد به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب،  قطب تولید محصلات کشاوری خارج از فصل هرمزگان است، تولید محصولات کشاورزی خارج از فصل یکی از مهمترین شاخصه ها و مولفه های هرمزگان است که علی رغم وجود صنایع مهم و بنادر تجاری نقش بسزایی در اقتصاد خانواده های در حاجی آباد دارد .,

کشاورزانی که به عنوان شاهرگ حیات جامعه انسانی در فصل کاشت با تمام سختی ها و مشکلاتی چون سرمازدگی، کمبود و گرانی بذر، کود، هجوم آفات تمام تلاش و هو وغم خود را باز هم کمر همت بسته و بصورت شبانه روزی تلاش می کنند تا لقمه نان حلال هر چند اندک را بر سر سفره های خود بگذارند در هنگام فصل برداشت تمام جوانه های امید در دل های آن ها نابود می شود.

,

حدود بیست روز پیش رانندگان کامیون های باری به جهت اعتراض به مشکلات صنفی خود اعتصاب نموده و از حمل بار و جابجائی آن امتناع کردند که این اعتصاب و اعتراض راننده گان همزمان با برداشت محصول سیب زمینی و سایر محصولات کشاورزی منطقه شمیل حاجی آباد بود.

,

 کشاورزان زحمت کش حاجی آباد در زمان برداشت محصول به دلیل اعتراض کامیون داران با مشکل حمل بار مواجه می شوند و محدود کامیونهایی برای بارگیری و افزایش کرایه های چهار برابری حمل بار برای کشاورزان مقرون به صرفه نمی باشد.

,  کشاورزان زحمت کش حاجی آباد در زمان برداشت محصول به دلیل اعتراض کامیون داران با مشکل حمل بار مواجه می شوند و محدود کامیونهایی برای بارگیری و افزایش کرایه های چهار برابری حمل بار برای کشاورزان مقرون به صرفه نمی باشد.,

منطقه حاجی آباد به جهت گرم بودن هوا باید محصول پس از برداشت به میدان های تره بار سایر شهرستان ها حمل گردد به علت نبود کامیون بخش عمده از محصولات کشاورزان در مزارع مانده و خوراک دام های منطقه شده است.

, در مزارع مانده و خوراک دام های منطقه شده است.,

هنوز در مزارع بسیاری محصول سیب زمینی در زمین مانده و به علت همزمانی با برداشت این محصول در مناطق سردسیر ،سیب زمینی شمیل روی دست کشاورز مانده و در مزارع در حال نابودی است که تمام سرمایه و زحمات ما کشاورزان بر باد رفته است.

,

, ,

افت قیمت و رعایت نکردن زمان مناسب کاشت عامل نابودی مزارع سیب شد

, افت قیمت و رعایت نکردن زمان مناسب کاشت عامل نابودی مزارع سیب شد, افت قیمت و رعایت نکردن زمان مناسب کاشت عامل نابودی مزارع سیب شد,

حمید جهانگیری، فرماندار حاجی آباد در گفتگو با خبرنگار پیارم، اظهار کرد: برداشت سیب زمینی در شهرستان حاجی آباد از اوایل اوردیبهشت ماه برداشت آغاز می شود  و در حال حاضر اکثر کشاورزان باید محصول خود را برداشت کرده باشند.

, پیارم, م, ، اظهار کرد: برداشت سیب زمینی در شهرستان حاجی آباد از اوایل اوردیبهشت ماه برداشت آغاز می شود  و در حال حاضر اکثر کشاورزان باید محصول خود را برداشت کرده باشند.,

جهانگیری افزود: در زمان اعتراض کامیون دارها هیچ کشاورزی به جهاد کشاورزی و فرمانداری جهت مشکل حمل و نقل محصولات سیب زمینی خود مراجعه نکرده  است.

, جهانگیری افزود: در زمان اعتراض کامیون دارها هیچ کشاورزی به جهاد کشاورزی و فرمانداری جهت مشکل حمل و نقل محصولات سیب زمینی خود مراجعه نکرده  است.,

وی بیان کرد: ما در زمان اعتراض کامیون داران وضعیت حمل بار و هزینه را کنترل ، هیچ افزایش قیمتی در کالا ها و کرایه ها  نداشتیم و از کشاورزانی که با این مشکل مواجهه هستند  به جهاد کشاورزی و فرمانداری مراجع تا مشکل انها رسیدگی شود.

, وی بیان کرد: ما در زمان اعتراض کامیون داران وضعیت حمل بار و هزینه را کنترل ، هیچ افزایش قیمتی در کالا ها و کرایه ها  نداشتیم و از کشاورزانی که با این مشکل مواجهه هستند  به جهاد کشاورزی و فرمانداری مراجع تا مشکل انها رسیدگی شود.,

فرماندار حاجی آباد تصریح کرد: کشاورزان منطقه شمیل  با افت قیمت سیب زمینی روبه رو شدند و قیمت سیب زمینی در منطقه شمیل به ۳۰۰ تومان کاهش یافته که این قیمت برای کشاورز مقرون به صرفه نیست.

,

جهانگیری ادامه داد:  فرمانداری و جهاد کشاورزی شهرستان در خصوص مشکل بازار خرید کشاورزان منطقه شمیل با سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان مکاتبه داشته ولی تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

, جهانگیری ادامه داد:  فرمانداری و جهاد کشاورزی شهرستان در خصوص مشکل بازار خرید کشاورزان منطقه شمیل با سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان مکاتبه داشته ولی تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.,

وی عدم رعایت فصل کاشت  و ورود به موقع به  بازار را یکی از دلایل افت قیمت عنوان کرد و افزود: کشاورزان با همفکری سازمان جهاد کشاورزی در موقع مناسب کاشت که بازار آمادگی خرید محصول کشاورز را داشته باشد.

, وی عدم رعایت فصل کاشت  و ورود به موقع به  بازار را یکی از دلایل افت قیمت عنوان کرد و افزود: کشاورزان با همفکری سازمان جهاد کشاورزی در موقع مناسب کاشت که بازار آمادگی خرید محصول کشاورز را داشته باشد.,

فرماندار حاجی آباد گفت: در حال حاضر حدود 30 هکتار از مزارع سیب زمینی در منطقه شمیل به دلیل افت قیمت در زمین مانده  که با این افت قیمت برداشت برای کشاورز مقرون به صرفه نیست.

, فرماندار حاجی آباد گفت: در حال حاضر حدود 30 هکتار از مزارع سیب زمینی در منطقه شمیل به دلیل افت قیمت در زمین مانده  که با این افت قیمت برداشت برای کشاورز مقرون به صرفه نیست.,

اعتراض کامیون داران باعث از بین رفتن بخش عظیمی از سیب زمینی های منطقه  شمیل شد

, اعتراض کامیون داران باعث از بین رفتن بخش عظیمی از سیب زمینی های منطقه  شمیل شد, اعتراض کامیون داران باعث از بین رفتن بخش عظیمی از سیب زمینی های منطقه  شمیل شد,

کیامرز امیری،رئیس شورای اسلامی روستای شمیل از توابع شهرستان حاجی آباد در گفتگو با خبرنگار پیارم؛ با اشاره به برداشت سیب زمینی اظهار کرد: به دلیل شدت گرما در این چند روز اخیر سیب زمینی منطقه شمیل در زمین بماند کیفیت خود را از دست می دهد و غیر قابل استفاده می گردد.

, پیارم,

رئیس شورای شمیل با اشاره به اعتراضات 15روزه کامیون داران در هرمزگان گفت: اعتراضات کامیون داران در اوج زمان برداشت محصول بود که به شدت کشاورزی این منطقه را تحت تاثیر قرار دارد چون در این بازه زمانی هیچ گونه سیب زمینی برداشت نمی شد و در حال حاضر بخش اعظمی از این محصول برروی زمین مانده است.

,

امیری با تاکید براینکه فقط 30 درصد از محصول کشت شده در زمین های خود را برداشت کرده است، تاکید کرد: هم اکنون 70 درصد از این محصول برداشت نشده چون با توجه به سیب زمینی مناطق سردسیر چون اصفهان، کازرون و .. وارد بازار شده و برداشت محصول از زمین های این منطقه مقرون به صرفه نیست.

,

وی افزود:  در حال حاضر سه کامیون محصول برداشت در شهرستان میناب و استان های کرمان و یزد ارسال شده که به دلیل از دست دادن کیفیت اولیه نه تنها فروخته نشده و یک ریال درآمد نداشته ایم بلکه باید کرایه کامیون هم از جیب پرداخت کنم.

,

این کشاورز روستای شمیل با اشاره به کشت سیب زمینی در 15 هکتار از زمین های خود تاکید کرد:  در فصل کشت 240 میلیون تومان فقط صرف هزینه مواد اولیه، بذر، کود و.... شد اما اکنون نه تنها هزینه های اولیه محصول جایگزین نشده بلکه باید حقوق و دستمزد کارگران هم پرداخت شود.

,

به دلیل افت قیمت سیزمینی برداشت آن مقرون به صرفه نیست

, به دلیل افت قیمت سیزمینی برداشت آن مقرون به صرفه نیست, به دلیل افت قیمت سیزمینی برداشت آن مقرون به صرفه نیست,

سیروس امیری، کشاورز سیب زمینی کار شمیلی در گفتگو با خبرنگار پیارم،اظهار کرد: کشاورزان شمیل امسال با مشکل بازار فروش و افت قیمت سیب زمینی رو به رو شده اند که اعتراض کامیون داران و افزایش قیمت حمل بار یکی از مشکلات کشاورزان  است در حال حاضر نبود بازار فروش مشکل کشاورزان است.

, سیروس امیری، کشاورز سیب زمینی کار شمیلی در گفتگو با خبرنگار پیارم،اظهار کرد: کشاورزان شمیل امسال با مشکل بازار فروش و افت قیمت سیب زمینی رو به رو شده اند که اعتراض کامیون داران و افزایش قیمت حمل بار یکی از مشکلات کشاورزان  است در حال حاضر نبود بازار فروش مشکل کشاورزان است., پیارم,

امیری افزود: کشاورز با کلی هزینه کود، سم بذر و هزینه کارگر  به امید اینکه بتوان لقمه نانی سر سفر زن و بچه اش ببرد ولی متاسفانه محصول با قیمت کیلویی 300 تومان خریداری که این قیمت برای کشاوزمقرون به صرفه نیست.

, امیری افزود: کشاورز با کلی هزینه کود، سم بذر و هزینه کارگر  به امید اینکه بتوان لقمه نانی سر سفر زن و بچه اش ببرد ولی متاسفانه محصول با قیمت کیلویی 300 تومان خریداری که این قیمت برای کشاوزمقرون به صرفه نیست.,

وی بیان داشت: کشاورزان شمیل راهی جزء رها  کردن زمین های کشاورزی خود ندارند و حتی جهاد کشاورزی سرد خانه ای هم جهت نگهداری سیب زمینی در نظر نگرفته که نگهداری کرد .

, وی بیان داشت: کشاورزان شمیل راهی جزء رها  کردن زمین های کشاورزی خود ندارند و حتی جهاد کشاورزی سرد خانه ای هم جهت نگهداری سیب زمینی در نظر نگرفته که نگهداری کرد .,

وی بیان داشت: باید جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی سیبزمینی فکری بکند و بارها به جهاد کشاورزی مراجعه کردیم ولی متاسفانه جواب نگرفتیم.

,

روی هربار 300هزار تومان اضافه پرداخت کردم

, روی هربار 300هزار تومان اضافه پرداخت کردم, روی هربار 300هزار تومان اضافه پرداخت کردم,

رمضان علی بندری، کشاورز سیفی کار حاجی آبادی در گفتگو با خبرنگار پیارم اظهار کرد: کشاورزان روستای گنج و سید جوذر حدود 200 هکتار خیار سوسکی کاشته اند که متاسفانه زمان اعتراض کامیون داران با افزایش قیمت حمل با مواجه شدند.

, رمضان علی بندری، کشاورز سیفی کار حاجی آبادی در گفتگو با خبرنگار پیارم اظهار کرد: کشاورزان روستای گنج و سید جوذر حدود 200 هکتار خیار سوسکی کاشته اند که متاسفانه زمان اعتراض کامیون داران با افزایش قیمت حمل با مواجه شدند.,

علی بندری افزود: قبل از اعتراض هر بار به اصفهان  600هزار تومان ولی زمان اعتراض کامیون داران با التماس ۹۰۰ هزار تومان می بردند.

, علی بندری افزود: قبل از اعتراض هر بار به اصفهان  600هزار تومان ولی زمان اعتراض کامیون داران با التماس ۹۰۰ هزار تومان می بردند.,

وی بیان داشت: با اعتراض کامیون داران  کشاورزان روستای گنج و سید جوذر ضرر کردیم و با هزینه بالای حمل بار سودی عاید کشاورزان نشد.

, وی بیان داشت: با اعتراض کامیون داران  کشاورزان روستای گنج و سید جوذر ضرر کردیم و با هزینه بالای حمل بار سودی عاید کشاورزان نشد.,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه