اخبار داغ

سنتی به قدر نان در دست مردمان کُردستان/ متولی نان در کشورمان دقیقا مشخص نیست

سنتی به قدر نان در دست مردمان کُردستان/ متولی نان در کشورمان دقیقا مشخص نیست
غذاهای سنتی هر استانی برای گردشگران جاذبه خاصی دارد. نان سنتی استان کردستان هم از جمله آنهاست اما این روزهای بی کیفیت بودن نان نارضایتی مردم را به دنبال داشته و این سوال مطرح است که به راستی متولی نان در کشورمان دقیق کیست؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، پخت نان های محلی به عنوان یکی از سنت های قدیمی استان از گذشته تاکنون در بین مردم جایگاه ویژه ای داشته و در این بین نقش مهم زنان بسیار تاثیر گذار بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

 

,


امروز اگر جای جای شهر سنندج را نگاه کنیم مغازه هایی در شهر سنندج با نان های سنتی و کولیره های محلی خوشمزه میزبان مردمان کردستان و سایر مسافرانی هستند که به این شهر سفر می کنند.

,
,

 

,


شاید در گذشته ای نه چندان دور برای خوردن این غذای خوشمزه باید راهی روستاها می شدیم اما امروزه زن و مرد تفاوتی ندارد و اکثز افرادی که دستی در دست این نانوایی ها دارند می تواند نان سنتی کردستان را با عطر و بویی آمیخته با غذایی خوشمزه میل نمایند.

,
,

 

,

, ,

 

,

عطر بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ی نان‌های محلی

, عطر بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ی نان‌های محلی,


یکی از شهروندان سنندجی که در حال خریدن کولیره های محلی است می گوید: عطر بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ی نان‌های محلی، هوش از سر هر انسانی خواهد برد. نان‌هایی تازه که در تنور گرم خانگی و با دستانی مملو از عشق افراد هنرمند جای‌جای سرزمین‌مان طبخ می‌شود.

,
,

 

,


وی گفت: نان برساق، از جمله نان‌های سنتی و محلی و بومی استان کردستان است که مسافران و گردشگرانی که به این استان سفر می کنند نمی توانند به راحتی از طعم آن بگذرند.

,
,

 

,

, ,

 

,

زینت بخش سفره های سرتا سر برکت این مناطق

, زینت بخش سفره های سرتا سر برکت این مناطق,


محمد ناصری که تنها 30 سال سن دارد اما دو سال است که مشغول پخت این نان محلی است می گوید: استفاده ار نان های قدیمی و سنتی همچون کلانه، نان روغنی، برساق و همچنین گرده از دیر بارز در بین مردم  مناطق کُردستان رواج داشته است و در اکثر مناسبت ها و عیدها نان های سنتی به یاد دوران گذشته زینت بخش سفره های سرتا سر برکت این مناطق بوده است.

,
,

 

,


عطر مست کننده و طعم ماندگار نان های سنتی کردستان  که آواره ای جهانی دارد را میتوان با گذر از  کوچه ها به خوبی حس کرد زیرا نان های قدیمی و محلی از گذشته های خیلی دور در بین مردم جایگاه به خصوصی داشته است که در این میان نباید نقش زنان را نادیده گرفت.

,
,

 

,

, ,

 

,

نان، بخش عمده ای از نیازهای انرژی و پروتئین بدن را تامین می کند

, نان، بخش عمده ای از نیازهای انرژی و پروتئین بدن را تامین می کند,


یکی از کارشناسان تغذیه هم گفت: قوت غالب مردم کردستان نان و فرآورده های آردی است که بخش عمده ای از نیازهای انرژی و پروتئین بدن را تامین می کند و بخشی از ویتامین های گروه «ب» و کلسیم و آهن را از این طریق جذب بدن می شود.

,
,

 

,


نامق رشیدی افزود: دانه گندم از سه قسمت اصلی جوانه، آندوسپرم و سبوس تشکیل شده که سبوس خارجی ترین لایه دانه گندم است و نان های که حاوی سبوس باشند نان سبوس دار گفته می شود.

,
,

 

,


وی با اشاره به تحقیقات محققان در بحث اهمیت سبوس اظهار کرد: یکی از فواید سبوس فیبر موجود در آن است که به دستگاه گوارش کمک می کند، مانع از یبوست می شود و از بیماری های روده بزرگ بویژه سرطان پیشگیری می کند به همین دلیل سبوس به طلای گیاهی معروف است.

,
,

 

,

, ,

 

,


این کارشناس تغذیه یادآور شد: مصرف نان سبوس دار برای کودکان مفید است چرا که سلول های عصبی آنها در حال رشد است و آهن موجود در سبوس سبب هوش زیاد و رفتارهای خوب در کودکان می شود.

,
,

 

,


وی اضافه کرد: کسانی که می خواهند وزن خود را از راه درست کاهش دهند می توانند نان سبوس دار را در برنامه غذایی خود بگنجانند چون سبوس موجود در نان باعث القای حس سیری در فرد می شود.

,
,

 

,

, ,

 

,

متولی نان در کشورمان دقیقا مشخص نیست

, متولی نان در کشورمان دقیقا مشخص نیست,


اما در این میان نا گفته نماند که؛ در زمان‌های گذشته شغل نانوایی که به شاطری معروف بوده است، در خانواده‌ها موروثی بود و یک نوع تقدس خاص خود را داشت.

,
,

 

,

این شغل از پدر به پسر می‌رسید و به همین دلیل نانوا حتی در صورت ضرر حاضر نبود از حرفه پدری دست بکشد و کار دیگری انتخاب کند. بنابراین نانواها پشت در پشت این شغل و مغازه‌پدری را حفظ می‌کردند و ادامه می‌دادند و شغل نانوایی شغلی بود که هر کسی وارد به آن نمی‌شد. به همین دلیل نانواها در کار خود تخصص داشتند و در شناخت گندم، تولید نان خوب و مرغوب و پر برکت از هر کوششی دریغ نمی‌ورزیدند. آنها برای حفظ حرمت خانوادگی این شغل همه سعی می‌کردند با تهیه گندم خوب و پرورش خمیر خوب، نان مرغوب و سالم به مشتریانشان تحویل دهند. خدا هم برکت کار را می‌داد.

,

 

,


متاسفانه در داخل استان به ایجاد بازار رقابتی بین نانوایی‌ها کمتر توجه شده است. کیفیت نان هر روز بیشتر به قهقرا می‌روند و مشتری هر چند که روز به روز پول بیشتری برای تهیه نان مصرفی سبد خانوار خود می‌پردازد، اما نان بی‌کیفیت‌تری نسبت به قبل دریافت می‌کند.

,
,

 

,


یکی از نانواییان با بیان اینکه متولی نان در کشورمان دقیقا مشخص نیست، می‌گوید: «بنده که سال‌هاست در بخش تولید نان مشغول به کارم، هنوز متولی نان در کشور را نمی‌شناسم! زیرا وزارت جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت در این زمینه اعمال نظر دارند. در سال 61 که بخش خصوصی مسئولیت نان در کشور را بر عهده داشت، بهترین نان تولیدی درکشور تولید می‌شد و مشکلی از بابت قیمت‌ها نداشتیم.»

,
,

 

,


با اظهاراتی که نانواییان در مورد بی کیفیتی نان مطرح می کنند مشخص نیست که متولی دقیق نظارت بر نان کیست؟!

,
,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه