اخبار داغ

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه:

خودداری وزارت نیرواز تخصیص حق‌آبه دریاچه ارومیه تخلف است/ هیچ برنامه‌ای برای انتقال آب از دریاچه وان وجود ندارد

خودداری وزارت نیرواز تخصیص حق‌آبه دریاچه ارومیه تخلف است/ هیچ برنامه‌ای برای انتقال آب از دریاچه وان وجود ندارد
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو از رهاسازی نشدن آب سدهای سرریز شده، گفت: دریاچه ارومیه اولویت آخر امورات وزارت نیرو قرار دارد و تاکنون هیچ برنامه برای انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه گرفته نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسعود تجریشی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، اظهار داشت: دریاچه ارومیه با توجه به شرایط سانتی متری دقیقا همسان با شرایط سال گذشته بوده و حدود ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر وسعت فعلی آن است و با توجه به زمان طولانی مدت باید اکنون یک متر آب از دست داده بود و در هر حال حاضر خشک بود اما با ورود آب های جدید به این دریاچه از این اقدام جلوگیری شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

وی، با بیان اینکه دریاچه ارومیه و ۲٫۳ میلیارد متر مکعب آب دارد، ادامه داد: با ورود آب های جدید دریاچه ارومیه موفق به حل نمک های موجود در کف دریاچه شده است و با حل این نمک ها متوجه شده ایم که دریاچه درحال احیا شدن است و می توانیم بگوییم دریاچه در حال تثبیت است.

,

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: اندازه گیری های پژوهشکده فضایی نشان داده است که اگر آب جدید وارد دریاچه شود دریاچه قادر به نمک های کف خود است و این ورود آب های جدید شرایط دریاچه را به چند سال قبل ارتقا داده است.

,

وی، تاکید کرد: وارت نیرو قرار بود سالانه ۲٫۶ میلیارد مکعب آب وجود دارد و تنها ۱٫۲ دهم میلیارد آب وارد شده پس وزارت نیرو با رهاسازی ها باید با توجه به بارشهای قابل توجه باید آب بیشتری وارد دریاچه می شد اما چیزی که اکنون شاهد آن هسستیم این است که کل آب در سال آب ۲٫۲ میلیاررد متر مکعب آب بوده در حالی که درصورت تخصیص حق آبه دریاچه ارومیه باید ۳/۶ دهم میلیارد مترمکعب آب در دریاچه وجود داشت.

,

تجریشی، ضمن انتقاد شدید از وزارت نیرو به دلیل خودداری این وزارتخانه از رهاسازی آب سدها به دریاچه ارومیه اظهار کرد: جدول وضعیت سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه نشان می‌دهد که آب سدها سرریز شده، با این وجود وزارت نیرو از رهاسازی آب به دریاچه ارومیه خودداری کرده است.

,

* دلیل اجتناب وزارت نیرو از تخصیص حق‌آبه دریاچه ارومیه

, * دلیل اجتناب وزارت نیرو از تخصیص حق‌آبه دریاچه ارومیه, * دلیل اجتناب وزارت نیرو از تخصیص حق‌آبه دریاچه ارومیه,

وی، گفت: وزارت نیرو از ترس اینکه برای فصل تابستان آب کافی نداشته باشد از ورود آب به دریاچه ارومیه ممانعت کرد همین تصمیم نشان می‌دهد که بهره‌برداری منابع آب در کشور ما علمی نیست.

,

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو عملکرد قابل توجهی نداشته و با توجه به اینکه امسال سال پرآبی بوده وزارت نیرو می توانست عملکرد بهتری داشته داشته باشد.

,

وی، تاکید کرد: با وجود رایزنی‌ها و مکاتبات متعدد با وزارت نیرو مبنی بر ضرورت رهاسازی آب سدها به سمت دریاچه ارومیه این وزارتخانه به بهانه‌های مختلف و از ترس اینکه نکند در تابستان نیاز به آب داشته باشد،از رهاسازی آب به دریاچه ارومیه خودداری کرد درحالی‌که جدول و اینفوگرافی وضعیت ذخایر سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه به خوبی نشان می‌دهد که سدها سرریز شده است.

,

تجریشی، بابیان اینکه مدیریت بارش های انجام گرفته و مدیریت آب  توسط مسئولان علمی نیست، گفت: اقدام وزارت نیرو از پرداخت حق آبه دریاچه ارومیه یک عمل غیرحرفه ای و تخلف محسوب می شود طبق برنامه صورت گرفته باید وزارت نیرو نسبت به باقی مانده حق آبه دریاچه ارومیه اقدام کند.

,

وی، ضمن انتقاد شدید از مدیریت منابع آب در وزارت نیرو، اظهار کرد: طبق قانون نیاز دریاچه ارومیه اولویت دوم منطقه بعد از شرب است اما وزارت نیرو نیاز زیست محیطی دریاچه را حتی در اولویت آخر هم قرار نداده است. آب سرریز از سدها به سمت زمین‌های کشاورزی جاری می‌شود درحالی‌که اگر در زمستان رهاسازی آب سدها به سمت دریاچه ارومیه صورت می‌گرفت، تراز دریاچه بیشتر از شرایط فعلی بود.

,

وی، در خصوص انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه، ابراز کرد: هیچ برنامه ای برای این کار صورت نگرفته و این اقدام همچون انتقال آب از دریای خزر یک مطالعه بوده و اکنون در مرحله مطالعاتی قراردارد.

,

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، با بیان اینکه برنامه احیای دریاچه ارومیه یک برنامه مشخص و جامعی است، تصریح کرد: به لحاظ فنی و باتوجه به اینکه دربسیاری از مکان های دریاچه ارومیه در موقعیت سال ۹۲ قرار دارد بی شک احیای آن صورت می گیرد و نیازمند تلاش همگانی است.

,

وی، با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۵ درصد کل اعتبارات دریاچه ارومیه تخصیص داشته است، تاکید کرد: و اکنون در حال اخذ برنامه های دستگاه های مربوط هستیم باید در حدود یک هزار میلیارد ریال برنامه ارائه داده شود اما باید دید چه میزان از این برنامه تحقق خواهد یافت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه