اخبار داغ

معاون مهندسی و مدیریت انرژی مس سرچشمه:

43 درصد قطعات مورد استفاده در مس سرچشمه ساخت کرمان است

43 درصد قطعات مورد استفاده در مس سرچشمه ساخت کرمان است
معاون مهندسی و مدیریت انرژی مس سرچشمه گفت : در حال حاضر از 100 درصد قطعات قابل‌ ساختی که شرکت خدمات بازرگانی برای مس سرچشمه و شهربابک تأمین می‌کند، تقریباً 43 درصد آن در استان کرمان ساخته می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛نجف شیخی معاون مهندسی و مدیریت انرژی مس سرچشمه  با اشاره به برنامه‌های این معاونت در سال جاری در گفتگو با راه آرمان  گفت: محوریت اصلی کار در این  حوزه معاونت حمایت از تولید پایدار و بی‌دغدغه است زیرا تولید پایدار امری ضروری اما ناکافی است لذا تنهاشرط کافی بودن تولید، بی‌دغدغه بودن روند تولید  است به شکلی که مشکلات بر روی تولید تاثیر گذاری کمتری داشته باشند .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  راه آرمان ,

شیخی ادامه داد : تولید وقتی بی‌دغدغه است که  مشکلاتی مانند عدم ایمنی کافی در محیط کار، زمان‌های تلف‌شده در امر تولید و سایر موارد را پیش روی خود نداشته باشیم  لذا در این صورت می‌توانیم بر برنامه‌ریزی در زمینه استراتژی‌های مهم تمرکز کنیم.

,

معاون مهندسی  مس سرچشمه با تأکید بر شعار حمایت از تولیدات داخلی است ، گفت: «در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌هایی که در زمینه‌های مختلف وجود داشت شرکت مس به این سمت پیش رفت که به طرق مختلف و با کمک گرفتن از ساز و کارهای متفاوت برخی از تجهیزات مورد نیاز خود را بسازد و در طول این مدت با تعاملی که بین واحدهای شرکت مس و سازندگان در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات به وجود آمد، توفیقات قابل ملاحظه‌ای حاصل شد.

,


وی  تصریح کرد : یکی از برنامه‌های امسال ما در این زمینه تشکیل کمیته‌هایی جهت برنامه‌ریزی و استفاده از تولیدات داخلی است ،  از جمله مواردی که در صنعت مس وجود دارد استفاده از دستگاه و تجهیزات در این عرصه است که مخصوص کار سنگین هستند لذا جایگزین کردن تجهیزات جدید به‌ جای آن‌ها نیازمند مطالعات ویژه‌ای است ، برای ساخت دستگاه هایی سبکتر با قابلیت های بالای تولیدی در این حوزه باید فرایند دقیقی توسط شرکت‌های سازنده لحاظ شود .

,
,


شیخی با اشاره به اهمیت حمایت از صنایع داخل استان کرمان گفت: در حال حاضر از 100 درصد قطعات قابل‌ ساختی که شرکت خدمات بازرگانی برای مس سرچشمه و شهربابک تأمین می‌کند، تقریباً 43 درصد آن در استان کرمان ساخته می‌شود؛ از این میزان، بخشی کاملاً مطابق با استاندارد ساخته می‌شود ، اما هنر ما این است که کاری کنیم که آن بخش باقی‌مانده هم مطابق با استاندارد بشوند و با این کار به شعار حمایت از کالای ایرانی جامه عمل پوشانده‌ایم.

,
,

وی  افزود: «در فاز بعدی هم باید میزان ساخت داخل استان را افزایش دهیم، پس می‌توان این‌گونه گفت که باید در درجه اول کالاهایی که تا به امروز ساخته شده دوباره  مورد مطالعه و با دقت بیشتری ساخته شود و در مرحله بعدی کالاهای دیگری را که به هر دلیل در خارج استان در حال ساخت است، با تشویق و کمک به سازندگان قدیمی و جدید، در داخل استان بسازیم.

,

معاون مهندسی و مدیریت انرژی مس سرچشمه ،  تأکید کرد : یکی از کارهایی که می‌توانیم در زمینه حمایت از کالای داخلی انجام دهیم، استفاده از یک قطعه داخلی با عمر کمتر به‌جای استفاده از یک قطعه خارجی است ،  این امر به مرور دانش و تجربه ما را در زمینه ساخت قطعات داخلی  بالا می‌برد، همین بخش از کالای باکیفیتی که در داخل استان تولید می‌شود  نیز به مرور زمان به دست آمده است.

,

شیخی تصریح کرد : البته باید این را هم در نظر داشت که در بعضی مواقع ما تنها به تعداد اندکی از بعضی قطعات که واقعاً هم ارزشمند است، نیازمندیم و در بسیاری از مواقع سازنده‌های بومی توان سرمایه‌گذاری روی آن تجهیزات را ندارند ، در واقع در هیچ جای دنیا هم کالاها 100 درصد تولید داخلی نیستند؛ با این حال ما شرایط خاص خود را داریم و اگر لازم شود برای همان یک قطعه هم باید فکر و اندیشه کرد .

,

معاون مهندسی و مدیریت انرژی مس سرچشمه به بخش دیگری از برنامه‌های سال جاری این معاونت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بخش برنامه‌ریزی این معاونت در حال تهیه نقشه راه متناسب با نیاز امروز مجتمع مس سرچشمه را به‌ صورت جامع و با ضمانت اجرایی آماده و ارائه کنیم .

,

وی  همچنین به اقدامات و دستاوردهای سال گذشته ممس سرچشمه اشاره کرد و گفت:  سال 96 در بخش‌های مختلف این معاونت کارهای قابل توجهی ، در امور طراحی و بهره‌وری انرژی علاوه بر نقشه‌کشی، انجام طرح‌های مختلف و استاندارد سازی در مرکز اسناد، فعالیت منسجم و منظمی در سطح مس منطقه کرمان در خصوص فرهنگ‌سازی و اجرای مدیریت انرژی انجام شد که حاصل آن کسب گواهینامه ISO50001 در سال 96 بود.

,

شیخی ادامه داد : طراحی، راه‌اندازی و تثبیت عملکرد درایوهای الکتروموتور نوار 2 مجتمع مس سرچشمه که توسط  مهندس جاودانی، مدیر امور طراحی و بهره‌وری انرژی انجام گرفت از دیگر دستاوردهای مهم این مجموعه صنعتی بوده است .

,

معاون مهندسی مس سرچشمه اذعان کرد : درخصوص  راه‌اندازی کوره فلش و استفاده از تجهیزات جانبی متعلق به این کوره همکاری  موثری با طرح توسعه ذوب سرچشمه نیز صورت گرفت  و از دیگر کارهای برجسته در این امور ساخت یک دستگاه ماشین کاتدکنی برای واحد لیچینگ میدوک است که هم اکنون در کارگاه مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد.

,

وی ادامه داد : از دیگر فعالیت‌های انجام شده واحد مذکور انجام تعمیرات موثر روی جرثقیل‌های مجتمع به‌خصوص جرثقیل‌های پالایشگاه و دمونتاژ کلگی جرثقیل دوبل جنوبی پالایشگاه و نصب کلگی‌های جدید و همچنین همکاری با دیگر صنایع فعال در استان است که اقدام اخیر در راستای ارائه دانش فنی و خدمات به صنایع داخل استان صورت گرفته است.

,

معاون مهندسی و مدیریت انرژی مجتمع مس سرچشمه ادامه داد: با توجه به وضعیت بارش طی سال‌های گذشته و محدودیت منابع آب در منطقه، امور آب و بازیافت با برنامه‌ریزی و مدیریت منابع آب و تعامل با واحدهای مصرف‌کننده سعی در بهره‌برداری بهینه از این منابع با کنترل کمیت و کیفیت آب داشته است. نقش این امور با توجه به مسولیت‌های اجتماعی شرکت مس بسیار با اهمیت است.

,

شیخی همچنین گفت: یکی از کارهای بسیار مهم در سال گذشته تعامل و همکاری امور برق و نیروگاه‌ها با برق منطقه‌ای، با افزایش تولید نیروگاه گازی و کاهش مصرف در زمان پیک مصرف بوده که این امر علاوه بر مدیریت مصرف انرژی چند میلیارد تومان آورده برای شرکت مس داشته است، همچنین در زمینه بازپیچی و تعمیر الکتروموتورهایی که اهمیت بسیار بالایی برای خط تولید دارد کارهای مهمی از جمله سیم‌پیچی و تعمیر استاتورالکتروموتور hp4500 آسیای اولیه شماره چهار تغلیظ در کارگاه الکترومکانیک انجام شد.

,


وی به دیگر فعالیت های انجام شده در این واحد صنعتی اشاره کرد و گفت :اجرای سیستم ATS سوییچ گیرهای 9/6 کیلوولت و 400 ولت کارخانه اسید، برنامه‌نویسی و مانیتورینگ راه‌اندازی سیستم آلارم فلو و فشار پمپ‌های آب نیروگاه به فلش در اتاق فرمان، هوشمندسازی روشنایی قفسه‌های انبار کاترپیلار و دمونتاژ و رفع عیب دو دستگاه ترانسفورماتور 250 کیلوولت آمپر و 200 کیلوولت آمپر و یک‌دستگاه ترانس 800 کیلوولت آمپر پمپ خانه هیدرومتالورژی انجام شده است .

,
,

معاون مهندسی و مدیریت انرژی مجتمع مس سرچشمه در پایان خاطر نشان کرد  : پروژه‌ها و فعالیت‌های مهمی در طرح جامع برق در دست انجام است و بعضی از آن‌هایی که پایان یافته‌اند ، منافع قابل ملاحظه‌ای برای منطقه داشته است که می‌توان احداث و بهره‌برداری از پست میمند یا جایگزین کردن کلید فیوز روغنی با RMU برای آزمایشگاه مرکزی را به عنوان نمونه نام برد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه