اخبار داغ

تکرار تراژدی دستفروشان در خیابان های سنندج !

تکرار تراژدی دستفروشان در خیابان های سنندج !
دستفروشی حکایت بی‌پایان کوچه و بازار دیار من است از دیروز تا امروز و این قصه فردا نیز ادامه خواهد داشت، سال‌هاست از مسیرهای اصلی سنندج گذر می‌کنم و هر روز چهره‌های جدید می‌بینم که در مسیر گذرم بساط کسب و کارشان را در پیاده‌روها پهن کرده‌اند، جوان و پیر، تحصیل‌کرده و بی‌سواد و...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، دستفروشی حکایت بی‌پایان کوچه و بازار دیار من است از دیروز تا امروز و این قصه فردا نیز ادامه خواهد داشت، سال‌هاست از مسیرهای اصلی سنندج گذر می‌کنم و هر روز چهره‌های جدید می‌بینم که در مسیر گذرم بساط کسب و کارشان را در پیاده‌روها پهن کرده‌اند، جوان و پیر، تحصیل‌کرده و بی‌سواد و...

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,


شهر کوچک سنندج با بافتی قدیمی و به عنوان مرکز استان کردستان سال‌ها است با مشکل ترافیک ماشین و مردم درگیر است. این معضل ناشی از عرض کم معابر، تمرکز فعالیت‌های تجاری در قلب شهر، ضعف سیستم حمل‌ونقل عمومی، افزایش جمعیت، متناسب نبودن افزایش خودرو با جمعیت شهری، تردد خودروهای تک‌سرنشین و مهم‌تر از همه استقرار بازار شهر در میادین اصلی است.

,
,

 

,


مرکز استانی که امکانات رفاهی و آسایشی در آن با توجه به جمعیت و نیاز شهری آن بسیار کم است. مرکزی که برای استفاده از پله برقی در آن باید فرهنگ‌سازی شود. مرکزی که برای ساخت پارکینگ طبقاتی در آن سال‌ها باید انتظار کشید و مرکزی که بیکاری در آن بیداد می‌کند.

,
,

 

,


اگر مشکل ترافیک را نادیده بگیریم یا به‌دلیل ساختار قدیمی خیابان‌ها به این معضل عادت کنیم، افزایش بی‌رویه دستفروشی و شغل‌های کاذب در مرکز و خیابان‌های اصلی سنندج را نمی‌توان نادیده گرفت. مشکلی که هر روز خواسته و ناخواسته با آن در ارتباط هستیم.

,
,

 

,


از میدان آزادی تا میدان انقلاب اصطلاحا مرکز شهر تلقی می‌شود که در صبح و عصر و حتی شب‌ها تردد عابرین با لطف دستفروشان و بساط پهن شده به سختی صورت می‌گیرد. این مشکل به خیابان‌های انقلاب، طالقانی و امام(ره) و حتی پاسداران هم انتقال پیدا کرده از فروشنده‌های سیار و ثابت با چرخ و وانت گرفته تا کودکان و پیر و جوان و شاید هم زنان در گوشه خیابان در کوچه‌ها در بازارهای سنتی مشغول به‌کار هستند و هر آنچه نیاز باشد را می‌توان در بساط این دستفروش‌ها پیدا کرد.

,
,

 

,


برای مبارزه‌با دستفروشان و سد‌معبرکنندگان، علاوه‌بر از بین بردن ریشه‌های ایجاد آن از طریق ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال آنان، اقدامات قانونی‌شهرداری‌ها، نیاز به حمایت دستگاه‌های قضایی نیز وجود دارد و در کنار همه اینها متولیان باید به فرهنگ‌سازی در شهر نیز بپردازند.

,
,

 

,


این موضوع را با نگاه آسیب شناسانه باید به کارشناسان و متخصصان در سازمان بهزیستی شهرداری و شورای شهر و نیروی انتظامی سپرد.

,
,

 

,


در حقیقت شهرداری و سازمان‌های مربوطه در سنندج زمانی موفق به ریشه‌کن کردن یک تخلف خواهند شد که در همه ابعاد برای رفع معضل تلاش کرده و دستگاه‌های مختلف بتوانند عملکرد هماهنگی در برخورد با آن داشته باشند.

,
,

 

,


بدون شک مردم شهرستان سنندج از مسوولان ذی‌ربط انتظار دارند با استفاده از ضوابط قانونی جدی‌تر با پدیده سد معبر و تجاوز به حریم پیاده روها و خیابان‌ها و محل‌های عمومی برخورد کنند تا شاهد این وضع آشفته و نابسامان در سطح شهر نباشیم.

,
,

 

,


از آنجا که انتظار راه‌اندازی کارخانه یا کارگاه‌های صنعتی در استان کردستان در درازمدت امکان تحقق می‌یابد پس راهکاری بیندیشید تا دست‌فروشان (همان بیکاران پنهان) نیز بتوانند در مکان و زمان مشخصی همچنان به کسب‌وکار خود بدون هیچ ترس، تحقیر و اضطرابی ادامه دهند.

,
,

 

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه