اخبار داغ

گام به گام تا نابودی کشاورزی در جنوب کشور؛

مزارع هرمزگان زیربار محصول چراگاه دام های گرسنه/ اینبار پیاز به سرنوشت سیب زمینی دچار شد

مزارع هرمزگان زیربار محصول چراگاه دام های گرسنه/ اینبار پیاز به سرنوشت سیب زمینی دچار شد
بهار امسال نیز همچون سالهای گذشته شاهد چشمان به اشک نشسته کشاورزانی هستیم که مسئولان راحت طلب و بی خیال استان دست جنباندن تا مزارع پیازکاری هرمزگان این میزبان خوبی برای دام هایی شوند که از زور گرسنگی و نبود علوفه دست به دامن این محصول شده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛استان هرمزگان در کنار تمام ظرفیت های کلان اقتصادی و نقش منحصربه فردش در تجارت بین المللی دارای ظرفیت های خاص دیگری است که تاکنون کمتر به آن توجه شده و یا سایه کم لطفی ها مسکوت مانده، روزانه گزارشات متعددی از ظرفیت های فرهنگی، هنری،طبیعی و توریستی این استان پهناور منتشر می شود که بخش اعظم آن الهام گرفته از طبیعت و جغرافیای منطقه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

قرار گرفتن در جوار سواحل خلیج فارس و انتهای سلسله جبار زاگرس همچنین همجواری با استان های کویری کرمان و یزد باعث شده تا هرمزگان منطقه ای نیمه بیابانی و با شرجی بالا تجربه کند از سوی دیگر نزدیکی به اقیانوس هند، وزش بادهای موسمی و باران های سیل آسا در چله تابستان در برخی از نقاط استان چشم انداز ویژه ای را به این استان گرمسیری بخشیده است.

,

شرایط جغرافیایی هرمزگان باعث شده این منطقه زمینه مناسبی برای رویش و پرورش انواع گونه های گیاهی شود که نظر کشاورزان را به سمت کشت محصولات خارج از فصل معطوف داشته است.

,

درست در زمانی که اغلب نقاط کشور دیگر سرمای زمستان هستند کشاورزان هرمزگانی مشغول برداشت محصولند و یا در میانه فصل کشت سایر استان ها میوه و تره بار هرمزگان روانه بازار می شود.

,

ظرفیت بی نظیر هرمزگان در کشت محصولات کشاورزی و الهام گیری از صنعت نوین موجب شده تا میزان برداشت ها بیش از حد تصور صورت گیرد لذا این استان به تنهایی توان تامین نیمی از نیاز کشور به محصولات زراعی و صیفی در خارج از فصل برداشت را دارد که با یک مدیریت صحیح و مهندسی مصرف، مشکلات تولید کننده و مصرف کننده نهایی را از پیش روی برداشت اما تاکنون هیچ اقدام مثمر ثمری را به خود ندیده است.

,

 

,

, ,

 

,

آغاز فصل برداشت در هرمزگان برابر است با آغاز مشکلات تکراری و بی تدبیری هایی که سالها گریبانگیر آحاد مردم شده و اقشار مختلف جامعه را درگیر خود کرده است.

,

کشاورزان پرتلاش در گوشه و کنار استان در تمامی فصول سال مشغول کار و فعالیت هستند تا نهایتا پس از یک دوره زحمات شبانه روزی نتیجه مطلوب را برداشت کنند اما به دلیل اشباح شدن بازارهای استان و ورود دلالان فرومایه به بازار سیاه مجبورند محصول خود را با نازل ترین قیمت ممکن عرضه کنند یا در اوج بی تدبیری مسئولان مزارع خود را که تازه زیر بار محصول رفته اند رها کرده تا خوراک دام شود.

,

گشت و گذار گاو، گوسفند و شترهای بی ساربان در مزارع هرمزگان صحنه های تلخ و دردناکی است که هرساله تکرار می شود و بنا به فصل محصول، دام ها در زمین های زراعی صیفی جات با لذت هرچه تمام چرا می کنند.

,

در حال حاضر این سناریوی تکراری گریبان گیر پیازکاران هرمزگانی شده که مانند صاحبان مزارع گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان، سبزیجات و سیب زمینی باید ماهها تلاش و عرق ریختن در زمین کشاورزیشان را به امان خدا رها کنند.

,

پیازکاران در سال زارعی کنونی بیش از چهار هزار هکتار از اراضی خود را به کشت این محصول خارج از فصل اختصاص دادند از این رو پیش بینی برداشت بیش از 152هزار تن محصول از مزارع هرمزگان می شد که با عرضه در بازارهای کشور علاوه بر تامین نیاز مردم کشاورزان را هم به نان و نوایی برساند.

,

 

,

, ,

 

,

بهار امسال نیز همچون سالهای گذشته شاهد چشمان به اشک نشسته کشاورزانی هستیم که مسئولان راحت طلب و بی خیال استان دست جنباندن و زودتر از محصول اشکشان را درآورده اند.

,

کاهش شدید قیمت پیاز در ماههای اخیر ضربه مهلکی به کشاورز است که تمام داشته خود را در زمین خرج کرده تا درنهایت هیچ سهمی عایدش نشود؛ این روزها مزارع پیازکاری هرمزگان میزبان خوبی برای دام هایی است که از زور گرسنگی و نبود علوفه پیاز تناول کنند از این رو شیر گوسفندان منطقه نیز طعم پیاز گرفته است.

,

قلعه قاضی، شمیل و نیان مهم ترین مراکز تولید پیاز خارج فصل در مرکز استان هستند که هرساله متحمل زیان با طعم تند پیاز هستند؛ چنانچه اگر مسئولان فکری اساسی در زمینه محصولات تولیدی بیاندیشند و زمینه صادرات کشاورزی را برونق بخشند دیگر شاهد تکرار صحنه های  زیان کشاورزان نخواهیم بود.

,

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس با بیان اینکه وضعیت تولید و درآمد کشاورزان هرمزگان چندان خوشایند نیست، اظهار کرد:جوانان تمایلی به اشتغال در بخش کشاورزی ندارند، زیرا این شغل را کم درآمد می‌دانند.

,

مدیران جهادی باید بیشتر در متن زندگی کشاورزان قرار گیرند و روش‌های صحیح هزینه کرد تسهیلات را به کشاورزان بیاموزند تا به درآمد برسند.

,

سقوط آزاد قیمت پیاز در هرمزگان موجب شده تا اراضی این محصول در فصل برداشت به حال خود رها شود و یا اینکه کشاورزان خود دست به کار شوند و نسبت به حمل محصول به مراکز استان و فروش در خیابان ها و چهار راهها اندکی از بار مشکلاتشان را بکاهند.

,

نوسان شدید قیمت ها محصولات زراعی همزمان با اوج تنش های شدید اقتصادی و گرانی یکباره در جامعه آسیب بزرگی بر قشر کشاورز است که تمام داشته خود را صرف خرید مایحتاج کشت و کار کرده تا در نهایت ثمره تلاش خود را با قیمت اندک بفروشد و یا مجبور به شخم زمین شود؛هرچند تمامی انتظارات از دولت بی فایده بوده و هر روز شاهد ضربات مهلک بی تدبیری بر پیکر تولید داخلی هستیم اما باید چاره ای اندیشیده شود و از بروز بحران های جدید پیشگیری شود.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه