اخبار داغ

نمایندگان مجلس در گفتگو مطرح کردند؛

خسارات FATF بیشتر از برجام است/لایحه FATF کاملاً استعماری و مغایر با اصول قانون اساسی است

خسارات FATF بیشتر از برجام است/لایحه FATF کاملاً استعماری و مغایر با اصول قانون اساسی است
‌لایحه FATF‌ لایحه‌ای کاملاً استعماری است‌ زیرا آمریکایی‌ها با طرح موضوعاتی این‌چنینی و به بهانه مبارزه با تروریسم بین‌الملل درصدد ضربه زدن به جریان‌های مقاومت منطقه و برخی نهادهای انقلابی هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا، FATF  یک قرارداد نیست، یک سازمان بین دولتی است. « گروه ویژه اقدام مالی» (Financial Action Task Force  – FATF) در سال 1989 به ابتکار کشورهای عضو گروه «جی 7» تشکیل شد تا بررسی‌هایی درباره وضعیت قوانین مبارزه با پول‌شویی در بازارهای مختلف مالی را در سرتاسر جهان انجام دهد و نتیجه آن را در جلسات هر چهار ماه یک بار خود به اطلاع کشورهای عضو برساند تا این کشورها بتوانند ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هدف را بررسی و در مورد سرمایه‌گذارانی که به «کشورهای مشکوک» می‌روند احتیاط کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,

در سال 2001 بعد از حملات تروریستی 11 سپتامبر به برج های مرکز تجارت جهانی در نیویورک، یک وظیفه دیگر هم به عهده کارشناسان سازمان گذاشته شد و آن این‌که «بازارهای هدف برای سرمایه‌گذاری را از نظر وجود امکان تامین مالی تروریسم» بررسی کنند.

,

بعد از چند سالی و بالا و پایین، سرانجام اولین بار در کتاب مرجع سال 2009 FATF برای کشورها و ارزیابان، معیارهای نهایی بررسی‌های FATF  معرفی شد، اما از 9 سال قبل از آن، یعنی از سال 2000 میلادی، گروه ویژه اقدام مالی، در گزارش‌های سالانه‌اش، یک «لیست سیاه» از کشور هایی که با معیار این نهاد، پرخطرترین کشورها برای سرمایه‌گذاری هستند قرارد داده بود.

,

در سال 2009 برای اولین بار، نام ایران در کنار نام پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان وارد لیست سیاه پیشنهادهای سرمایه‌گذاری FATF شد. در سال‌های بعدی نیز گزارش‌ها ادامه پیدا کرد و نام ایران در راس لیست سیاه به چشم می‌خورد، در حالی که FATF این حق را برای خودش محفوظ می‌دانست که در بررسی‌های تازه نام بعضی کشورها را از لیست حذف و نام کشورهای دیگری را به آن اضافه کند، اما ایران در کنار کره شمالی، در جایگاهی حتی بدتر از «لیست سیاه» و در فهرست کشورهایی قرار می‌گرفت که توصیه می‌شد علیه آنها «اقدامات مقابله‌ای» انجام شود.

,

این اقدام باعث شد تا بانک ها و موسسات اعتباری دنیا در ارتباط با شرکت ها و بانک های ایرانی احتیاط کنند و برخی هم از همکاری با ایران سرباز زنند. ریشه این عدم تبادلات مالی با جمهوری اسلامی ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا است، به‌عنوان مثال کشور عربستان که حامی مالی داعش است، در لیست سیاه گروه FATF قرار ندارد و با بانک‌های جهانی مبادلات مختلف مالی دارد.

,

گروه FATF ،24 ژوئن 2016 با صدور بیانیه‌ای در جلسه دوره‌ای خود در بوسان کره‌جنوبی  تمام اقدامات مقابله‌ای قبلی ضدنظام پولی و مالی ایران را به‌مدت یک سال تعلیق و در بیانیه خود اعلام کرد: «به‌دلیل آن‌که ایران در سطوح سیاسی بالا تعهد کرده است طرحی را با عنوان برنامه اقدام یا Action plan اجرایی کند، به‌صورت موقت و برای 12 ماه از لیست اقدامات متقابل (لیست سیاه) خارج می‌شود». گفتنی است طرح «برنامه اقدام» حتی برای کارشناسان و ناظران داخلی شفاف نیست.

,

قرار بود FATF در این دوره یک‌ساله، اقدامات ایران برای اجرایی‌کردن «تفاهم‌نامه» را رصد کرده و در پایان برای گام‌های بعدی تصمیم‌گیری کند بنابراین ایران همچنان در لیست کشورهای «غیرهمکار» باقی می‌ماند و در عین حال این «تفاهمنامه مبهم» به‌منزله زمینه‌سازی برای پذیرش تعهداتی است که روابط محرمانه مالی ایران را تحت نظارت سازمان‌های بین‌المللی قرار می‌دهد و تبعات فراوانی برای ایران به‌دنبال دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تحریم شخصیت‌های ایرانی که در لیست سیاه وزارت خزانه‌داری آمریکا هستند در بانک‌های داخلی ایران، نفوذ اطلاعاتی در سیستم‌های مالیِ ایران، دسترسی به اطلاعات تراکنش‌های مالی نظام بانکی ایران، خطر همکاری اطلاعاتی و قضایی نظام بانکی ایران با FATF و اعمال محدودیت در حمایت از محور مقاومت اشاره کرد.

,

در جلسه 20 خرداد مجلس شورای اسلامی نمایندگان به تعلیق 2 ماهه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (FATF) رای دادند. براساس رأی نمایندگان قرار شد، بررسی FATF در مجلس تا روشن شدن نتیجه مذاکرات با اروپایی‌ها به‌مدت 2 ماه مسکوت بماند.

,

خسارات FATF بیشتر از برجام است/آماده مناظره با اعضای هیئت دولت هستیم

,

از همین رو حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به FATF اظهار داشت: ‌این لایحه برای تصویب با مقاومت در داخل مجلس روبه‌رو شد و اقدام بنده در داخل مجلس نیز مغایرتی با آئین‌نامه نداشت و بخشی از طومارهای خانواده شهدا و دانشجویان در مورد جنایت‌آمیز بودن این لایحه و آسیب‌زا بودن آن را در صحن علنی در معرض دید نمایندگان قرار دادیم و این کار خلاف آئین‌نامه نیست.

,

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: به‌هرحال مجلس اقدامی منطقی صورت داد و نظر بنده این است که دولت این لایحه را برمی‌گرداند. روشن شده که این قرارداد خاطره ترکمنچای را از ذهن ایرانیان پاک می‌کند و جزو قراردادهای استعماری است و به مراتب خسارات این موضوع از برجام نیز برای کشور ما بیشتر خواهد بود. با هیئت دولت و هر کدام از اعضای هیئت دولت آماده مناظره هستیم و مبانی خود را در ارتباط با این موضوع مطرح می‌کنیم و آنها نیز نقطه نظرات خود را بدهند و مردم قضاوت کنند.

,

با امضای FATF هیچ‌ تحریمی برداشته نمی‌شود

,

از طرفی هم ابوالفضل حسن‌بیگی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه بعد از موضوع برجام آمریکایی‌ها فشار آوردند که ایران باید همه بندهای FATF را بپذیرد گفت: این کنوانسیون در ابتدا 49 بند داشته ولی بعد از فروپاشی شوروی به 40 بند کاهش‌یافته است. 38 بند از این 40 بند توسط جمهوری اسلامی ایران پذیرفته‌شده و پیش‌بینی‌ها بر این بود که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند که سپاه و گروه‌های آزادی‌بخش فلسطین، حزب‌الله، انصار الله و دیگر گروه‌هایی که برای تأمین امنیت کشور و مردم خود اقدام می‌کنند را در چهارچوبی با عنوان "تروریسم" قرار دهد و به آن‌ها معرفی کند.

,

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه با امضای FATF هیچ‌یک از تحریم‌ها برداشته نمی‌شود و ما باید مقابل آمریکا و اروپایی‌ها بایستیم، اذعان کرد: جریان FATF تا دو ماه آینده در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است تا زمانی که نتیجه نهایی از مذاکرات ایران و اروپا حاصل شود تصمیم قطعی برای این مسئله گرفته نمی‌شود. ایران در 38 بند از 40 بند FATF عضو است که دو بند باقی‌مانده آن CFT یعنی مقابله با تأمین مالی تروریسم ابزار استکباری و استعماری برای آمریکا است و اگر ایران آن را بپذیرد بزرگ‌ترین تحریم‌ها و بدترین اقدامات را علیه ایران انجام می‌دهند.

,

‌ FATF زمینه نفوذ اطلاعاتی در سیستم‌های مالی ایران را فراهم می‌کند

,

حسینعلی شهریاری در گفتگو با خبرنگاران در مورد الحاق ایران به FATF اظهار داشت: کاملاً مخالف تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم هستم و قطعاً به این لایحه رأی نخواهم داد چرا که این لایحه زمینه نفوذ اطلاعاتی در سیستم‌های مالی ایران را فراهم می‌کند.

,

‌وی با بیان اینکه برخی نمایندگان مجلس از هیئت رئیسه درخواست کردند که رای گیری برای پیوستن ایران به FATF در مجلس به صورت علنی برگزار شود، خاطرنشان کرد: نظر نمایندگان مجلس در رابطه این لایحه با یکدیگر متفاوت است که امیدواریم کاری کنیم که این لایحه رای نیاورد.

,

لایحه ‌FATF کاملاً استعماری و مغایر با اصول قانون اساسی است

,

جبار کوچکی‌نژاد در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به لایحه FATF اظهار داشت:‌ لایحه FATF‌ لایحه‌ای کاملاً استعماری است‌ زیرا آمریکایی‌ها با طرح موضوعاتی این‌چنینی و به بهانه مبارزه با تروریسم بین‌الملل درصدد ضربه زدن به جریان‌های مقاومت منطقه و برخی نهادهای انقلابی هستند.

,

‌‌‌نماینده مردم رشت در مجلس امضاء FATF را مغایر با اصول قانون اساسی کشور ارزیابی کرد و بیان داشت: ‌اصول 153،‌ 154 و 155 قانون اساسی بر لزوم حمایت از نهضت‌های آزادی‌بخش و مستضعفانی که زیر سلطه و ظلم بیگانگان است تأکید دارد اما FATF ناقض تمام این اصول است.

,

FATF سبب تضعیف و محدودیت محور مقاومت می‌شود

,

علی کرد در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (FATF) ،اظهار داشت: لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (FATF) سبب تضعیف و محدودیت آزادی‌خواهان و رزمندگان محور مقاومت می‌شود و باید از تصویب آن در مجلس شورای اسلامی جلوگیری شود.

,

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: انقلاب اسلامی با هدف مقابله با استکبار جهانی و وابستگی به آن شکل گرفت بنابراین باید از هرگونه اقدامی که سبب افزایش قدرت سلطه استکبار می‌شود جلوگیری کنیم و FATF یکی از این موارد است که موجب می‌شود دسترسی استکبار به اطلاعات ایران افزایش یابد و کشور را در مسیر آرمان‌های انقلاب محدود می‌کند.

,

تصویب FATF سبب احاطه کامل دولت‌های خارجی بر عملکرد ما می‌شود

,

حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به مخالفت صریح فراکسیون ولایی مجلس با تصویب کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم FATF اظهار داشت: مخالفت صریح خود را با تصویب این کنوانسیون در قالب بیانیه فراکسیون ولایی اعلام کردیم.

,

وی با اشاره به اینکه نظر من همان چیزی است که در بیانیه فراکسیون ولایی مجلس آمده است، گفت: تمام تلاش خود را در مجلس برای عدم تصویب این کنوانسیون که سبب احاطه کامل دولت‌های خارجی بر عملکرد ما می‌شود را  به کار می بندیم.

,

  FATF تأمین‌کننده منافع رژیم صهیونیستی در منطقه است

,

ولی داداشی در گفت‌و‌گو با در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت:‌ معاهده FATF یا همان کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به دنبال ملزم کردن ایران در عدم حمایت از جبهه‌ مقاومت است یعنی به‌نوعی منافع رژیم صهیونیستی را در منطقه تأمین می‌کند.

,

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس فراهم آوردن شرایط جهت قرار دادن ایران در تنگناهای بین‌المللی را هدف رژیم صهیونیستی دانست و عنوان کرد:‌ معاهده FATF که ساز و کار اجرایی آن در دست دولت‌های اروپایی و آمریکا قرار دارد تحت فشارها و سیطره کامل رژیم صهیونیستی است

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه