اخبار داغ

در گفتگو با مدیر اداره کل منابع طبیعی استان کرمان مطرح شد؛

استان کرمان 20 درصد بیابان های ایران را به خود اختصاص داده است/عوامل بیابان زایی در پهناورترین استان کشور کدامند؟

استان کرمان 20 درصد بیابان های ایران را به خود اختصاص داده است/عوامل بیابان زایی در پهناورترین استان کشور کدامند؟
مدیر اداره کل منابع طبیعی استان کرمان گفت:استان کرمان با 6.3 میلیون هکتار عرصه بیابانی بیست درصد بیابان های کشور را به خود اختصاص داده است؛ نکته قابل توجه این است که سرانه جهانی بیابان 2000 متر مربع به ازای هر نفر می باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛مهدی رجبی زاده مدیر اداره کل منابع طبیعی استان کرمان در گفتگو با راه آرمان ؛ با بیان اینکه هفدهم جون میلادی روز جهانی بیابان زایی نامگذاری شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از تهدیدات جدی که در هزاره سوم جامعه بشری را تهدید می کند موضوع بیابان زایی است به همین دلیل سازمان ملل این روز را به عنوان روز جهانی بیابان زایی نامگذاری کرده است تا کشورها و ملت ها به این مسئله توجه داشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان ,

وی با اشاره به اینکه 64 درصد ایران در مناطق اقلیم خشک و فرا خشک قرار گرفته است به همین دلیل سرزمینی بیابانی محسوب می شویم، ابراز کرد: متوسط بارندگی در کشور حدود 240 میلیمتر است و این میزان در مقایسه با متوسط بارندگی جهان که 750 میلیمتر می باشد این مسئله که ایران از نظر شاخص بارندگی در منطقه خشک قرار دارد.

,

این مقام مسئول با بیان اینکه استان کرمان تقریبا نصف بارندگی کشور را به میزان 125 میلیمتر به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: این مسئله به این معنا است که استان ما در منطقه کاملا فرا خشک قرار گرفته است.

,

رجبی زاده با اشاره به اینکه در کشور 32 میلیون هکتار عرصه بیابانی داریم، گفت: استان کرمان با 6.3 میلیون هکتار عرصه بیابانی بیست درصد بیابان های کشور را به خود اختصاص داده است؛ نکته قابل توجه این است که سرانه جهانی بیابان 2000 متر مربع به ازای هر نفر می باشد که این سرانه برای کل ایران 4300 متر مربع است و در استان این سرانه  2300 متر مربع است یعنی سرانه بیابان در کرمان 5 برابر سرانه بیابان درکشور و 11 برابر سرانه بیابان در جهان است و این مسئله نشان می دهد که وضعیت استان از حیث اقلیم در اقلیم کاملا بیابانی قرار گرفته است .

,

مدیر اداره کل منابع طبیعی استان کرمان ابراز کرد: از مجموع مساحت شمال استان کرمان که 14.4 میلیون هکتار است؛ 45 درصد این عرصه، عرصه های بیابانی می باشد که  6.3 میلیون هکتار بیابان است و حدود 4.7 میلیون یعنی 70 درصد آن تحت فرسایش بادی قرار گرفته است.

,

وی با اشاره به مطلب فوق ادامه داد: از نظر وضعیت پوشش مناطق بیابانی این مناطق به حدی فقیر است که به اندک وزش باد خاک فرسایش پیدا کرده  و تولید ریزگرد و طوفان شن می کند.

,

این مقام مسئول گفت: برای برخی از این عرصه های بیابانی مانند کویر لوت و مرکزی را نمی تواند کاری انجام داد چرا که این مناطق طبیعی هستند؛ اما با توجه به اینکه 70 درصد بیابان ها تحت فرسایش بادی می باشند این فرسایش موجب حمل شن می گردد و نقاط زیستی و مناطق اقتصادی را تحت تأثیر قرار می دهد.

,

رجبی زاده ادامه داد: محاسبات ما نشان می دهد که در عرصه 6.3 میلیون هکتاری تقریبا باید در  1300 هکتار عملیات مختلف اجرایی انجام شود  تا بتوانیم مناطق حساس و سکونت گاه را حفاظت کنیم.

,

وی با اشاره به اینکه 24 کانون به مساحت 430 هزار هکتار برای حفاظت در برابر طوفان های شن و گرد و غبار شناسایی شده است، اظهار کرد: در این کانون ها ایمن سازی سکونت گاه ها، تأسیسات زیر بنایی و ... مد نظر ما می باشد.

,

این مقام مسئول با اشاره به اینکه فعالیت بیابان زایی در استان کرمان به سال 1345 باز می گردد، عنوان کرد: از آن زمان تا کنون توانسته ایم در حدود 300 هزار هکتار عملیات مختلف بیابان زایی را انجام دهیم که فقط حدود 200 هزار هکتار از آن در جنگل کاری بوده است.

,

 مدیر اداره کل منابع طبیعی استان کرمان در رابطه با عوامل بیابان زایی در سطح استان ابراز کرد: بررسی ها نشان داده است که 55 درصد از عوامل بیابان زایی ناشی از تخریب پوشش گیاهی می باشد، 12 درصد آن ناشی از اراضی رها شده به دلیل کمبود آب و قنوات خشک شده است.

,

وی ادامه داد: 26 درصد از عوامل بیابان زایی ناشی از برداشت آب های زیر زمینی در سطح استان است و  7 درصد نیز به دلیل فعالیت های معدنی می باشد.

,

رجبی زاده با اشاره به اینکه برای موارد فوق الذکر طرح های خاصی را مد نظر داریم تصریح کرد: 430 هزار هکتار به مساحت 253 هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی در شرق استان قرار دارد که شامل شهرستان های ریگان،بم، فهرج و نرماشیر می شود .

,

این مقام مسئول افزود: اولویت کاری ما از گذشته تا کنون برای شرق استان کرمان بوده است و به همین دلیل طرح مقابله با فرسایش باید را به اعتبار 530 میلیارد تومان برای دوره 5 ساله برنامه ریزی کرده ایم.

,

مدیر اداره کل منابع طبیعی استان کرمان گفت: از سال گذشته در شرق استان 2500 هکتار مالچ پاشی پس از هجده سال توقف با اعتبار 30 میلیارد تومان انجام داده ایم و همچنین 1500 عملیات نهال کاری در این خصوص انجام شده است ؛ برای بقیه مناطق استان نیز با جذب اعتبار برنامه هایی را به منظور مقابله با فرسایش بادی مد نظر داریم.

,

رجبی زاده در پایان خاطر نشان کرد: در مجموع وضعیت استان کرمان از نظر بحران ریزگردها و طوفان های شن بسیار حساس است؛ استان خوزستان وضعیت 700هزار هکتار عرصه فرسایش بادی دارد و این در حالی است که استان کرمان 4 میلیون و 700 هزار هکتار عرصه فرسیاش بادی دارد و این مسئله نشان می دهد که با مدیریت مناسب باید کاری صحیح انجام شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه