اخبار داغ

گزارش/

ذرات معلق گرد و غبار بلای جان شهروندان/ جنگل هاى حرا بندرخمیر زیر خاک سوء تدبیر مدیران

ذرات معلق گرد و غبار بلای جان شهروندان/ جنگل هاى حرا بندرخمیر زیر خاک سوء تدبیر مدیران
تغییر غیرقانونى کاربرى شرکت گچ خمیر به تولیدسنگ گچ و خام فروشی به خارج از کشور علاوه بر ایجاد ذرات معلق گرد و غبار و آلودگى شدید محیط پیرامون، تهدیدى جدى براى جنگل هاى منحصر به فرد حرا در بندرخمیر به شمار می رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فرهنگ کده؛ سالهاست با تغییر غیرقانونى کاربرى شرکت گچ خمیر به تولیدسنگ گچ و خام فروشی به خارج از کشور که این خود نیز تخطی از قانون صادرات است موجب آلودگى شدید محیط پیرامون و گرد و غبار غلیظى شده که تهدیدى جدى براى جنگل هاى منحصر به فرد حرا در بندرخمیر به شمار می رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از فرهنگ کده؛ , فرهنگ کده,

محوطه کارگاهى شرکت مزبور تا جنگل حرا حدود 200 متر بیشتر فاصله ندارد و حجم عظیمى از این ریزگرد غلیظ روزانه بر روى برگ هاى این درختان نشسته و این جنگل ها را به ورطه نابودى کشانده است.

,

شهردارى بندرخمیر به جهت جاذبه این جنگل هاى زیبا اقدام به ساخت بوستان جنگلی با میلیاردها تومان هزینه کرده است که با وجود این آلایندگی شدید به ویژه در شب ها این بوستان بلا استفاده شده است.

,

, ,

جنگل هاى حرا بندرخمیر زیر خاک سوء تدبیر مدیران

, جنگل هاى حرا بندرخمیر زیر خاک سوء تدبیر مدیران, جنگل هاى حرا بندرخمیر زیر خاک سوء تدبیر مدیران,

غلظت این گرد و خاک به حدى است که وسعت دید به چندمتر کاهش یافته و بارها سوانح جبران ناپذیرى را براى خودروهاى عبورى از اتوبان بندرعباس_ بندرخمیر در این حد فاصل به همراه داشته است.

,

مردم بندرخمیر بارها به این وضعیت اعتراض داشته و خواهان جابه جایی یا تمهیداتی هستند که این آلایندگى ها به حداقل برسد و امیداست اقدامات فورى از سوى دستگاه های ذیربط انجام شده و به اطلاع عموم رسیده شود.

,

تالاب بین‌المللی خور خوران؛ بزرگترین تالاب دریایی ایران

, تالاب بین‌المللی خور خوران؛ بزرگترین تالاب دریایی ایران, تالاب بین‌المللی خور خوران؛ بزرگترین تالاب دریایی ایران,

محمدرضا برترانگ، مدیر مرکز گردشگری شهرداری بندرخمیر در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده با اشاره به اینکه جنگل های حرا بخشی از تالاب بین المللی خور خوران از بزرگترین تالاب دریایی ایران است، اظهار کرد: جنگل های حرا مساحتی بیشتر از ۱۰۰ هزار هکتار را در برمی گیرد در واقع حریم این تالاب از بندرپل شروع و شمال جزیره قشم و جنوب بندرخمیر را شامل می شود و در سایه خوش به اتمام می رسد.

, فرهنگ کده,

مدیر مرکز گردشگری شهرداری بندرخمیر با بیان اینکه بیشترین پهنه در کنار تالاب را بندرخمیر به خود اختصاص داده است، افزود: ده ها جزیره سراسر پوشیده از جنگل های حرا را دارا هستیم و بودن در سرزمین اصلی و قرار داشتن در کریدور غرب و نزدیکی به چندین شهر و فرودگاه های بین الملی از جمله نزدیکی به بندرعباس٬ قشم و بندرلنگه فضا و پتانسیل طبیعی را برای تقویت گردشگری در این منطقه فراهم کرده است.

,

, ,

 جنگل های حرا بندرخمیر چندین عنوان بین المللی دارند

,  جنگل های حرا بندرخمیر چندین عنوان بین المللی دارند,  جنگل های حرا بندرخمیر چندین عنوان بین المللی دارند,

برترانگ بیان کرد: تالاب بین المللی خورخوران و جنگل های حرا بندرخمیر چندین عنوان بین المللی دارد که اهمیت بسیار بالای این منطقه را نشان می دهد که از جمله ثبت شدن تالاب بین المللی خورخوران در کنوانسیون تالاب های رامسر٬ منطقه حفاظت شده حرا٬ عنوان بسیار مهم ذخیره گاه زیست کره و همچنین این منطقه تحت نظر معاهده m&b یونسکو و...است.

,

وی گفت: درخت های حرا در این تالاب از گونه avecina marina هستند و چند گونه شور پسند دیگر و درخت های حرا سراسر شگفتی آن از رشد در محیط شور دریا گرفته و سیستم تصفیه بسیار پیشرفته این درختان تا جذب دی اکسید کربن ده برابری بیشتر از درختان عادی توسط این درختان تنها بخشی از شگفتی های این گونه ها است.

,

مدیر مرکز گردشگری شهرداری بندرخمیر تصریح کرد: به دلیل آرام بودن دریا در جنگل های حرا بستری مناسب برای رشد و نمو انواع آبزیان فراهم شده از این رو می توان گونه های بسیار زیاد و متنوع و کمیاب آبزیان را در این منطقه به راحتی مشاهده کرد.

,

, ,

برترانگ اضافه کرد: مهاجرت گونه های بسیار زیاد پرندگان در طول پاییز و زمستان که بالغ بر بیش از 200 گونه دریایی فضای بسیار مناسبی را برای گردشگران و طبیعی  حتی تخصصی از جمله پرنده نگران فراهم کرده است.

,

وی خاطر نشان کرد: مجموعه گردشگری حرا بندرخمیر با مساحتی حدود ۱۷ هکتار و قرار گرفتن در کنار جنگل های حرا و همچنین قرارگیری در کنار اتوبان اصلی بندرخمیر - بندرعباس و دسترسی راحت شرایط بسیار عالی برای تبدیل شدن به یک مجموعه گردشگری نه تنها منطقه ای بلکه بین المللی را دارد.

,

مدیر مرکز گردشگری شهرداری بندرخمیر بیان کرد: مجموعه گردشگری حرا در حال حاضر دارای اسکله گردشگری است که مسافرین می توانند از طریق این اسکله جاذبه های فوق العاده حرا را ببیند و انواع بازی های آبی را انجام بدهند و دارای خدمات رفاهی برای مسافران از جمله شهربازی و ... است.

,

برترانگ اظهار کرد: از سال گذشته برنامه ریزی زیادی را برای ارتقاء مجموعه گردشگری حرا داشیتم که شهردار بندرخمیر و شورای اسلامی شهر به صورت ویژه در کنار مرکز گردشگری شهرداری بندرخمیر برای رسیدن به این مهم بودند و همواره هستند.

,

وی با اشاره به اقدامات در حال انجام توسعه گردشگری بندر خمیر ،افزود: ارتقا استاندارد قایقرانان محلی از جمله آموزش های مهم، آغاز احداث عملیات ساخت اسکله گردشگری استاندارد جدید با استانداردهای روز گردشگری،عملیات خرید و انتقال بوم (لنج اقیانوس پیما) بسیار بزرگ، ساخت مراکز خدماتی با بافت سنتی متناسب با تالاب،آغاز عملیات اولیه نصب چتر وای فای و... بخشی کوچکی از برنامه ریزی هایی که استارت عملیاتی آن زده شده است.

,

, ,

جنگل‌های حرا تهدید می‌شوند

, جنگل‌های حرا تهدید می‌شوند, جنگل‌های حرا تهدید می‌شوند,

مدیر مرکز گردشگری شهرداری بندرخمیر با بیان اینکه بی توجهی و بی مهری نسبت به جاذبه های طبیعی همواره وجود داشته است، گفت: بندرخمیر با داشتن جاذبه های طبیعی بسیار زیاد پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری طبیعی استان را داراست ولی از سویی دیگر وجود معادن هم فرصت و هم تهدیدی برای مردم منطقه بوده است.

,

برترانگ در ادامه بیان کرد: کار آفرینی این مراکز از یک طرف و از سوی دیگر عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی تبدیل به چالشی جدی برای مردم منطقه شده است.

,

آلودگی های زیست محیطی، تهدید حیات جنگل حرا

, آلودگی های زیست محیطی، تهدید حیات جنگل حرا, آلودگی های زیست محیطی، تهدید حیات جنگل حرا,

وی اضافه کرد: ما خوشبختانه با همکاری اداره محیط زیست و فرمانداری و پیگیری های شهرداری توانستیم شرایطی را فراهم کنیم که در روزهای تعطیل فعالیت این مراکز متوقف شود ولی این کار علاجی موقتی است که بایستی در واقع این شرکت ها از جمله شرکت گچ صدف بندرخمیر یا روی به اجرای استانداردهای محیط زیستی و ارتقاء ابزار آلات قدیمی خود داشته باشد و یا اینکه شرایطی برای انتقال و یا هر تمهید دیگر برای آن اندیشده شود.

,

, ,

نابودی جنگل های حرا در مقابل چشم مسئولان

, نابودی جنگل های حرا در مقابل چشم مسئولان, نابودی جنگل های حرا در مقابل چشم مسئولان,

مدیر مرکز گردشگری شهرداری بندرخمیر تصریح کرد: تخریبات و آلودگی های این شرکت نه تنها برای تالاب بین المللی خورخوران و جنگل های حرا بوده حتی در زمان فعالیت باعث از بین رفتن دید رانندگان و لغزندگی اتوبان می شود که تا حالا شاهد ده ها تصادف ناگواری در این منطقه بوده ایم که همت بیشتر اداره محیط زیست و همکاری صنایع و معادن و همچنین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رو می طلبد.

,

برترانگ در ادامه افزود: با وجود دو شرکت گچ و چندین معادن در نزدیکی دیوار تاریخی سدار در همین منطقه و انفجارهای پی در پی قسمت های زیادی از این دیوار تاریخی متاسفانه تخریب شده است.

,

وی ضمن تشکر از شهردار جوان و حامی محیط زیست و گردشگری بندرخمیر، خاطر نشان کرد: شهردار شهرستان بندرخمیر که خود موسس سمن دوستداران محیط زیست بندرخمیر بودند و دید بسیار ویژه به محیط زیست و همچنین تقویت گردشگری داشته اند و همین کمک بزرگی بوده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه