اخبار داغ

بحران آب در چهارمحال و بختیاری؛

کفگیر آب چهارمحال و بختیاری به ته دیگ خورد

کفگیر آب چهارمحال و بختیاری به ته دیگ خورد
پرآب ترین استان این روزها حال خوبی ندارد و به خاطر خشکسالی به ده استان اول خشک در کشور رسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  جهانبین نیوز ؛ در طول سالیان اخیر با کاهش نزولات آسمانی، افزایش برداشت غیر‌کارشناسی و غیرقانونی از منابع زیرزمینی در بخش‌های مختلف به‌ویژه کشاورزی و بی ­توجهی به روش‌های بهینة مصرف آب در بخش‌های مختلف، عملاً بحران آبی پیش آمد و کارشناسان در محافل کارشناسی و حتی سیاسی دربارة این بحران بحث و مجادله می­ کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,

چاره‌جویی برای وضعیت بد آب در کشور، امری است که باید از سالیان خیلی دور به‌عنوان یکی از عوامل احتمالی بحران‌زا در کشور مورد بررسی قرار می‌گرفت که متاسفانه تا‌به‌حال آن‌طور که باید به آن پرداخته نشده و با وجود اعلام وضعیت نامناسب آبی، همچنان نگاه‌ها و برنامه ­ها، ‌گذری و کوتاه‌مدت است.

استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان های پر آب و آبخیز کشور در گذشته به شمار می رفته و حدود ۱۰ درصد آب کشور را تامین می کرده است.

در حال حاضر به واسطه کمبود منابع آب و خشک شدن قنات ها، چشمه ها و چاه ها، آب یکی از دغدغه های اصلی مردم شده است.
طی سال‌های گذشته به‌واسطه کاهش بارش و وقوع خشکسالی بسیاری از چاه‌های آب استان و چشمه‌ها و قنات‌ها خشک‌شده است.

بسیاری از کشاورزان و باغداران این استان در حال حاضر مشکل آب دارند و شغل بسیاری از آنها به علت نبود آب به خطر افتاده است.

بسیاری از مزارع کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری به‌واسطه نبود آب از زیر کشت خارج‌ و کشاورزان بسیاری خانه نشین شده اند.

خشکسالی هر سال در چهارمحال و بختیاری در حال افزایش است و کمبود منابع آب در این استان هر سال بحرانی تر می شود.

بسیاری از درختان ما به خاطر نبود آب خشک شده است

یکی از باغداران در چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار بام ایران خبر اظهار کرد: سال گذشته متاسفانه بارندگی در فصل سرما بسیار کم بود و به همین خاطر بیشتر درختان در باغات ما خشک شده اند.

احمدی تصریح کرد: در گذشته مهلت زمان روشن ماندن چاه ها بیشتر بود اما متاسفانه امسال این مهلت زمان کاهش پیدا کرده و این خود به یک معضل مبدل شده است.

احمدی با بیان اینکه در گذشته محصولات بیشتری از باغات خودمان برداشت میکردیم اذعان داشت: متاسفانه خسارت زیادی به خاطر نبود آب به درختان ما وارد شده است.

این باغدار در ادامه گفت: همه راه منبع و درآمد من از همین برداشت محصولات است که امسال درآمد من به نصفه رسیده و ما را با بحران آب مواجه کرده است.

احمدی اذعان داشت: مسئولین استان تنها با یک جلسه گرفتن کار را تمام شده نبینند بلکه بیشتر از گذشته به فکر باغداران و کشاورزان باشند.



کاهش ۶۳ درصدی بارش ها چهارمحال و بختیاری را با بحران مواجه کرد

کارشناس آب در چهارمحال و بختیاری در گفتگو با جهانبین نیوز؛  گفت: زمانی استان چهارمحال و بختیاری تامین کننده ۱۰ درصد از آب کل کشور بود و این ویژگی به سبب بارش برف در این استان بود، متاسفانه در چند سال اخیر شاهد تغییر شکل بارش ها در استان هستیم

وی تصریح کرد: تغییر بارش ها از برف به باران باعث شد بسیاری از ذخایر برف استان از بین برود، این مشکلی است که در سال‌های گذشته برای استان پیش امد اما امسال کاهش ۶۳ درصدی بارش ها مزید بر علت شد و می‌توان گفت استان را با بحران مواجه کرده است

این کارشناس ادامه داد: بسیاری از ذخایر برفی از بین رفته و سفره‌های زیرزمینی هم درحال خالی شدن هستند، برای گذراندن این بحران مردم نقش بسیار تاثیرگذاری دارند، مصرف اصولی آب می‌تواند تا حد زیادی مشکلات بحران خشکسالی را هموار سازد.

خشکسالی در ۱۰ سال اخیر در ایران رکورد زده است

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در گفتگو با جهانبین نیوز ؛  گفت: با دستکاری هایی که بشر در طبیعت داشته و انواع آلودگی ها تولید شده است در دنیا می توان تغییر اقلیم را حس کرد که این تغییر اقلیم خود را به روش های مختلف نمایان می کند.

وی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم به روش های مختلف نمایان می شود تصریح کرد: کاهش میزان بارندگی، تغییر نوع بارندگی در کشور و در استان چهارمحال و بختیاری از برف به باران به صورت محسوس دیده می شود که اینها از عوامل تغییراقلیم است.

احمدی با بیان اینکه در استان چهارمحال و بختیاری برف به باران تبدیل شده است بیان داشت: بی نظمی در بارش ها نیز در این استان مشاهده شده به طوری که بارندگی که در طول ۵ روز به صورت ملایم انجام می گرفت در طول چند ساعت انجام می شد.

وی با اذعان بر اینکه به مدت ۱۰ سال است که در اکثر استان ها با خشکسالی دست و پنجه نرم می کنیم بیان داشت: این خشکسالی در چند سال اخیر رکورددار بود .

احمدی با اشاره به اینکه ما راهی جز اینکه در برابر خشکسالی ها تاب آوری خودمان را بالا ببریم و با تغییر اقلیم و عوامل ناشی از آن سازگار شویم بیان داشت: اقدامات آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و ... را در خصوص مشکل بی آبی و خشکسالی باید اجرا کنیم.

وی با اذعان بر اینکه به تازگی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تشکیل شده است بیان داشت: مسئولین ما باید عالمانه جهت مدیریت منابع آب در خشکسالی فکر کنند.

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ما باید در بهینه سازی مصرف آب تلاش کنیم تصریح کرد: بهینه سازی در مصارف کشاورزی، صنعتی و شرب را باید در دستور کار خودمان قرار دهیم.

احمدی افزود: در کشاورزی ما باید در ارتقاء روش های آبیاری از غرقابی به نوین که راندمان مصرف آب را بالا می برد انجام دهیم و الگو کشت ها نیز به سمت و سویی رود که متناسب با اقلیم باشد در همین راستا در نظر گرفتن آب مجازی می تواند راهکار خوبی باشد و از پس آب های تصویه شده دارای استاندارهای زیست محیطی و بهداشتی در آبیاری فضای سبز درختان استفاده شود.

وی با بیان اینکه در صنعت نیزباید ما اول بهینه سازی مصرف آب را در دستور کار داشته باشیم عنوان کرد: از آب های خاکستری و آبهای حاصل از تصویه خانه فاضلاب شهری و روستایی را در مصارف صنعتی باید استفاده کنیم.



بازخوانی چرخه آب در صنایع الزامی است

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: بازخوانی چرخه آب در صنایع الزامی است به صورتی که ما با استفاده از تکنولوژی های روز که می تواند موثر باشد در جانمایی صنایع ، آمایش سرزمین و توان الکولوژیک هر منطقه توجه خاصی صورت می گیرد.

احمدی بیان داشت: در جانمایی صنایع، آمایش سرزمین و توان اکولوژیک هر منطقه توجه خاص صورت گیرد و صنایعی که قرار است بارگذاری شود متناسب با قضیه باشد.

وی بااشاره به اینکه در مباحث شرب و بهداشتی درصد کمی از مصرف آب رادارد بیان داشت: در مصرف آب شرب نیز صرفه جویی لازم در بهینه آب باید داشته باشد به طوری که جلو پرت منابع آب را بگیریم، شبکه های انقال آب ، آموزش خانواده و آحاد جامعه برای بهینه سازی مصرف آب کمک زیادی می کند.

احمدی تایکد کرد: همه ما در همه بخش ها آموزش را ببینیم و در خشکسالی تاب اوری داشته باشیم.

وی یادآور شد: با استفاده از این راه کارها باید بتوانیم در جهت تاب آوری در خشکسالی و اثرات تغییر اقلیم پیش رویم، ارزش گذاری زیست محیطی همه منایع از جمله آب راه کار موثر باشد و اگر ما ارزش یک ماده طبیعی از جمله آب را بدانیم در بهره برداری منطقی از آن بهتر پیش می رویم.

۵۰ درصد قنات های چهارمحال و بختیاری خشک شده است

ذبیح الله غریب مدیر کل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با جهانبین نیوز ؛ گفت: با شرایط بحران آب سیاست های ما و وزارتخانه نیز تغییر پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه محصولی مثل سیب زمینی که آب زیادی صرف آن می شود ۲۵ درصد کاهش داشته است تصریح کرد: برای جایگزین این محصولات طرح هایی پیشنهاد کرده ایم.

غریب با اشاره به اینکه بارندگی ها ۴۶ درصد کاهش پیدا کرده است اذعان داشت: با کاهش بارندگی ما با ۵۰ درصد کاهش منابع آبی نیز مواجه هستیم.

وی با اذعان بر اینکه سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون لیتر مکعب آب در اختیار کشاورزان بوده است بیان داشت: پیش بینی امسال ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب بیشتر نداریم.



کاهش دو سومی منابع آب در چهارمحال و بختیاری

مدیر کل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: بالای ۵۰ درصد قنات ها خشک شده و مابقی آن ها به قنات های فصلی تبدیل گشته است .

غریب یادآور شد: متاسفانه خشکی چشمه ها در این استان نیز فوق العاده شدید بوده است.

وی با اذعان بر اینکه چشمه های این استان ۱۱ متر مکعب آب داشته است بیان داشت: در حال حاضر چشمه های این استان کمتر از یک متر مکعب آب دارد.

غریب با بیان اینکه روش هایی را باید به کار بگیرم که آب کمتری را مصرف کند اذعان داشت: ما باید راهکارها ی متفاوت بتوانیم مصرف آب را به حداقل برسانیم.

وی یادآور شد: متاسفانه ۳۰ درصد از گردوهای استان به خاطر عدم بارندگی در استان خشک یا آسیب جدی دیده اند.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ بحران آب مسئله ای سنگین و سخت است که تنها مسئولین نیستند که باید به فکر آن باشند بلکه اینطور مواقع مردم نیز باید راه حل و صرفه جویی های لازم را در مصرف آب داشته باشند تا از بحران بیرون بیائیم.

مسئولین با توسعه تجهیزات آبیاری نوین در اراضی کشاورزی می توانند کمک شایانی در شرایط بحران کم آبی داشته باشند و مردم نیز با صرفه جویی بهینه در مصرف آب این بحران را پشت سر بگذارند.

البته گفتنی است این استان خود به آب زیادی نیاز دارد و بد نیست مسئولین نیز جلوی انتقال آب به استان های دیگر را هرچه سریعتر بگیرند.


انتهای پیام/
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, بسیاری از درختان ما به خاطر نبود آب خشک شده است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
, کاهش ۶۳ درصدی بارش ها چهارمحال و بختیاری را با بحران مواجه کرد,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
, خشکسالی در ۱۰ سال اخیر در ایران رکورد زده است,
,
, جهانبین نیوز ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
, بازخوانی چرخه آب در صنایع الزامی است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, درصد قنات های چهارمحال و بختیاری خشک شده است,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
, کاهش دو سومی منابع آب در چهارمحال و بختیاری,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه