اخبار داغ

جذب نقدینگی به بازار سرمایه

جذب نقدینگی به بازار سرمایه
جذب نقدینگی در شرایط کنونی اقتصاد- که هر روز قیمت یکی از کالاهای بازار را با بحران صعود مواجه می‌کند -، بسیار مهمتر از قبل شده است. البته جذب نقدینگی در بازار سرمایه کمتر موجب کاهش نقدینگی و بیشتر موجب هدایت درست منابع می‌شود و اقتصاد کشور را نجات می‌دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جذب نقدینگی در بازار سرمایه بصورت‌‌های زیر میسر است که آثار متفاوتی در اقتصاد دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

۱- فروش و خرید سهام توسط مردم تغییری در  شرایط اقتصادی نمی‌دهد و بهبودی در هدایت نقدینگی به حساب نمی‌آید و فقط موجب رونق بازار است.

,

۲- فروش سهام توسط دولت و یا نهاد‌‌ها ، تا حدودکمی موجب کاهش نقدینگی سرگردان است زیرا موجب می‌شود که آن‌ها کمتر از بودجه عمومی و نفت استفاده کنند . همچنین  خصوصی سازی را گسترش می‌دهد و بطور کلی اقدامی خوب و ارزشمند است. دولت و نهاد‌ها و صندوق‌‌های باز نشستگی  باید از این‌موقعیت استفاده کنند و از تصدیگری خارج شوند.

,

۳- واگذاری شرکت‌های وابسته به بانک‌ها. یکی از واگذاری‌هایی که در شرایط رونق بازار ( که با آن روبرو هستیم ) بسیار سود مند است، فروش سهام توسط  بانک‌ها است که آن‌ها را از شرکت داری ر‌ها می‌سازد و اگر منابع حاصل  از آن صرف بازپرداخت بدهی آن‌ها به بانک مرکزی شود در کاهش نقدینگی و تورم هم نقش مهمی خواهد داشت.  

,

 ۴- ولی کار درست آن است که نقدینگی بصورت سرمایه ، جذب شرکت‌های عضو بورس به ویژه شرکت‌های صادراتی شود . ابزار اصلی این اقدام حق تقدم است که با افزایش سرمایه صورت می‌گیرد. متاسفانه شرکت‌ها به سختی افزایش سرمایه می‌دهند و هم اکنون اوراق حق تقدم قابل توجهی در بازار نیست . و بازار نمی‌تواند نقش اساسی خود که تامین مالی شرکت‌های عضو است را ایفا کند . بورس تهران باید انتشار حق تقدم به ویژه با سلب آن از سهامداران جاری را توسعه دهد

,

۵- اما بعد از سرمایه نوبت بدهی است . شرکت‌ها تا دوبرابرسرمایه خود می‌توانند با منابع حاصل ازبدهی فعالیت کنند . ابزار‌های بدهی بازار ما عمدتا به نفع دولت است و تولید آز آن بهره ای ندارد

,

پیشنهاد می‌کنم شرکت‌ها  به انتشار اوراق بدهی همت گمارند و بورس اوراق بهادار هم اوراق مشارکت شرکتی ( بدون رکن ضامن ) را هرچه سریعتر در دستور کار خود قرار دهد.

,
 
,

نویسنده:

مسعود حجاریان*

,

نویسنده:

,

مسعود حجاریان*

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه