اخبار داغ

رشد قارچ گونه کارواش ها در بوکان و کاهش منابع آبی در این شهر

رشد قارچ گونه کارواش ها در بوکان و کاهش منابع آبی در این شهر
مکان یابی محل استقرار کارواش ها باید با حساسیت های بیشتری انجام شده و استانداردهای زیست محیطی در زمان صدور مجوز لحاظ شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، شهر بوکان در حوزه پائین دست دریاچه ارومیه چندین سال است هانند دیگر شهرهای ایران و منطقه با خشک سالی و کمبود اب رو به ور شده و این مهم اکنون به چالشی اساسی برای مدیران شهری تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

به گفته رئیس ابفای روستایی بوکان اکنون در بسیاری از مناطق شهرستان کمبود اب بسیار جدی است و حتی این مسئله دامن حاشیه سیمینه رود به عنوان یکی از پراب ترین مناطق بوکان را نیز گرفته اب های زیر زمینی روستاهای این مسیر بسیار پائین رفته است.
هرچند این وضعیت برای شهر بوکان نیز وجود دارد و در زمان های پیک مصرف بسیاری از محله های ان با افت فشار یا قطع چند ساعته اب رو به رو می شود این در حالی است که هر روز شاهد افتتاح و تاسیس چند کارواش در سطح این شهر هستیم.
دراین بازه زمانی که هشدار کمبود آب در بوکان بیش از گذشته به گوش می رسد سوراخ سوراخ کردن حاشیه سیمینه رود در مسی پارک ساحلی و دیگر مناطق بوکان می توان بیش از گذشته زنگ خطر را به صدا در اورد.
بی تردید مسیر پارک ساحلی به علت همجواری با سیمینه رودی که اکنون نیمه جان است از وضعیت مطلوب تری نسبت به دیگر محله های شهری از نظر اب های زیر زمینی قرار داد ولی با حفر متععد چاه های برداشت اب چه برای کارواشها که چندین سال است به صورت قارچ گونه رشد پیدا کردند و چه زمین های کشاورزی اطراف در نهایت سبب تشدید بحران کمبود اب در بوکان خواهد شد.
رشد قارچ گونه این کارواش ها و حفر چاه های متعدد چند ده متری در حاشیه سیمینه رود بوکان در حالی اتفاق می کنند که جدای از این مسیر در دیگر نقاط شهری نیز شاهد افزایش کارواش ها هستیم.
بی تردید جدای از وضعیت مصرف اب در کارواشها که بر اساس راندوم هر کدام در روز بیش از ۲ هزار لیتر مصرف اب دارند این واحدهای خدماتی دارای نیمه پنهان دیگری هستند که می تواند در بلندمدت چالشهایی را برای منابع آب و محیط زیست منطقه بویژه حاشیه سیمینه رود به وجود اورند.
در اکثر کارواش ها صاحبان خودروها خواهان روشویی ماشین خویش هستند که در این مورد پساب خروجی دارای موارد معلق بالا، مواد شوینده و در صورتی که خودرو از قبل با مواد براق کننده واکس خورده باشد، محتوی فلزات سنگین نیز خواهد بود و این پساب ها در نهایت به بستر سیمینه رود و منابع زیر زمینی اب منطقه نفوذ و موجب الودگی انان خواهد شد.
بی شک در سال های حاظر و پیش رو منابع آب شیرین از چاههای نفت هم با ارزش تر و حیاتی تر شده اند چرا که اگر به داشته های طبیعی زمین نگاهی گذرا داشته باشیم خواهیم دید که منابع آب شیرین بویژه در مناطقی همچون بوکان بسیار افت و کاهش پیدا کرده حفر بیرویه چاه ها نیز به این وضعیت کمک شایانی کرده است.
هر چند نباید این نکته غافل شد که شستشوی ماشین می تواند نقش بسیار موثری در سلامت خودرو و زیبایی شهر داشته باشد زیرا مشاهده روزمره و تکرار دیدن خودروهای کثیف نوعی آلودگی تصویری در شهر ایجاد کرده و از سوی دیگر تمیز کردن بخش هایی از ماشین در کارکرد بهتر آن بخش ها می تواند موثر واقع شود اما در سال های گذشته که سیمینه رود و شهر بوکان با چالش کمبود اب رو به رو هستند افزایش قارچ گونه کارواش ها به عنوان یکی از مصرف کنندگان منابع ابی زیر زمینی می تواند به این تشدید این چالش کمک کند.
شاید یکی از مهم ترین راه حل ها برای کارواش های ایجاد شده در شهر بوکان برای صرفه جویی در مصرف و حفظ منابع ابی زیر زمینی و همچون کاهش خطرات زیست محیطی بازیافت اب در این واحد ها باشد که امید است این مهم در دستور مسئولان شهری قرار گیرد.
از سوی دیگر، مکان یابی محل استقرار کارواش ها باید با حساسیت های بیشتری انجام شده و استانداردهای زیست محیطی در زمان صدور مجوز لحاظ شود و باید استفاده از مواد شوینده تجزیه پذیر در کارواش ها الزامی شده و در فرآیند شستشو نیز باید از آب بازیافتی (به جز شستن نهایی) استفاده شود تا کارواش های ایران نیز به وسیله تغییرات یاد شده به جمع کارواش های دوستدار محیط زیست جهان اضافه شوند.
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه