اخبار داغ

ازدواج زود و بهنگام پیش‌نیاز سلامت جامعه/ تاخیر ازدواج جوانان؛ چه کسی مقصر است؟

ازدواج زود و بهنگام پیش‌نیاز سلامت جامعه/ تاخیر ازدواج جوانان؛ چه کسی مقصر است؟
در اسلام، تشکیل خانواده و تلاش برای تحکیم آن بمثابه جهاد در راه خدا و فعالیت در تامین معاش خانواده در حکم مجاهد دارای ارج و صواب است. ازدواج باید در زمان خودش انجام شود تا انگیزه ازدواج با تاخیر، به سردی نگراید. مشکلات اقتصادی و بیکاری، از مهم‌ترین عوامل چالش کنونی جوانان در اجتناب از ازدواج است هرچند لاابالی‌گری عده‌ای از جمله برخی دختران و زنان، مشکلات فرهنگی را در این ارتباط بهمراه آورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، ازدواج در همه ادیان بویژه اسلام، عامل ثبات شخصیت و قوام بنیاد خانواده و ایجاد شور و نشاط زندگی و طراوت در فعالیت‌های اجتماعی بویژه فرهنگی و اقتصادی معرفی شده است.
 
ازدواج، پایه اصلی بنیاد خانواده
 
در اسلام، تشکیل خانواده و تلاش برای تحکیم آن بمثابه جهاد در راه خدا و فعالیت در تامین معاش خانواده در حکم مجاهد دارای ارج و صواب است. معصومین به معتقدان خود آموختند که اقدام در مسیر ازدواج، بهره‌مندی از لطف ویژه خداوند و تامین مخارج آن از سوی حضرت پروردگار است.
 
رهبر معظم انقلاب، به‌عنوان نائب امام زمان(عج)، به شدت قائل به ازدواج جوانان و تلاش دولت‌ها برای رفع مشکلات پیش‌روی ازدواج آنان با ایجاد تسهیلات و از جمله اشتغال، تامین مسکن و... می‌باشند.
 
در ذیل به بخشی از اظهارات معظم‌له در این ارتباط اشاره می‌شود تا انشاءالله دولت در مسیر رفع دغدغه جوانان و تمهید زمینه‌های ازدواج و جوانان نیز با توکل به خداوند در این مسیر الهی گام بردارند.
 
ازدواج در هنگام و زمان خودش
 
پیامبر اکرم(ص) اصرار داشتند جوان‌ها زود ازدواج کنند- چه دخترها و چه پسرها البته با میل و اختیار خودشان، نه اینکه دیگران برای‌شان تصمیم بگیرند. ما هم باید در جامعه‌ خودمان این را رواج دهیم.  جوان‌ها در سنین مناسب،‌ وقتی از دوران جوانی خارج نشده‌اند، در همان حال گرمی و شور و شوق، باید ازدواج کنند. این برخلاف برداشت و تلقی خیلی از افراد است که خیال می‌کنند ازدواج‌های دوران جوانی، ازدواج‌های زودرس است و ماندگار نیست.  درست برعکس است، این‌طور نیست. اگر درست صورت بگیرد، ازدواج‌های بسیار ماندگار و خوبی هم خواهد بود و زن و شوهر در چنین خانواده‌ای کاملاً با هم صمیمی خواهند بود.(1)
 
 
ازدواج در آغاز احساس نیاز
اسلام اصرار دارد بر اینکه این پدیده در اوان خود، هر چه زودتر، از آغاز احساس نیاز انجام گیرد. این هم از اختصاصات اسلام است، هر چه زودتر بهتر زود که می‌گوییم یعنی از همان وقتی که دختر و پسر احساس نیاز می‌کنند به داشتن همسر؛ هر چه این کار زودتر انجام بگیرد، بهتر است. علت چیست؟ علت این است که اولاً برکات و خیراتی که در امر ازدواج وجود دارد در وقت خود و زودتر از اینکه زمان بگذرد و عمر تلف بشود، برای انسان حاصل خواهد شد. ثانیاً جلوی طغیان‌های جنسی را می‌گیرد. لذا می‌فرماید: «من تزوّج احرز نصف دینه»؛ کسی که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است.(2) طبق این روایت معلوم می‌شود که نصف تهدیدی که انسان درباره‌ دین خود می‌بیند از طرف طغیانهای جنسی است که خیلی رقم بالایی است.(3)
 
 
ازدواج؛ وسیله ‌آرامش روحی
فرصت ازدواج و آرام گرفتن در یک مجموعه‌ خانواده، یکی از فرصت‌های مهم زندگی است. برای زن و مرد- هر دو- این یک وسیله‌ آرامش و آسایش روحی و وسیله‌ دلگرم شدن به تداوم فعالیت زندگی است. وسیله‌ تسلّی، وسیله‌ پیدا کردن یک غمخوارِ نزدیک که برای انسان در طول زندگی لازم است قطع نظر از نیازهای طبیعی انسان که نیازهای غریزی و جنسی می‌باشد، مسئله‌ تولید نسل و داشتن فرزند هم خود از دلخوشی‌های بزرگ زندگی است.
پس می‌بینید از هر دو طرف که انسان نگاه می‌کند، ازدواج یک امر مبارک و یک پدیده‌ بسیار مفید است. البته مهم‌ترین فایده‌ ازدواج، همان تشکیل خانواده است و بقیه‌ مسائل، فرعی و درجه‌ دو و یا پشتوانه‌ این مسئله است؛ مثل تولید نسل یا ارضای غرایز بشری، این‌ها همه درجه دو است، درجه‌ اول همان تشکیل خانواده است.(4)
___________________
1.خطبه‌ عقد مورخه‌ 23/12/1379
2. بحارالانوار، ج100، ص219
3.خطبه‌ عقد مورخه‌ 9/12/1380
4.خطبه‌ عقد مورخه‌ 9/12/1380.
* پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ, بلاغ,
,
, ازدواج، پایه اصلی بنیاد خانواده , ازدواج، پایه اصلی بنیاد خانواده ,
,
,
,
,
,
,
,
, ازدواج در هنگام و زمان خودش , ازدواج در هنگام و زمان خودش ,
,
,
,
,
, ازدواج در آغاز احساس نیاز , ازدواج در آغاز احساس نیاز ,
,
,
,
, ازدواج؛ وسیله ‌آرامش روحی , ازدواج؛ وسیله ‌آرامش روحی ,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه