اخبار داغ

طولانی‌ترین روز سال در انتظار زمینیان

طولانی‌ترین روز سال در انتظار زمینیان
در روز پنج‌شنبه 31 خرداد ماه جاری خورشید به نقطه انقلاب تابستانی خواهد رسید و با آغاز آن زمینیان باید در انتظار طولانی‌ترین روز سال باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: خورشید در گردش ظاهری بر کره آسمان طی 355 روز (یک سال خورشیدی) صورت‌های فلکی منطقةالبروج را طی می‌کند که به این مسیر "مدار گرفت" یا "دایرةالبروج" می‌گویند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: از سوی دیگر از امتداد استوای زمین و ترسیم آن بر روی کره آسمان، دایره بزرگی پدید می‌آید که کره آسمان را به دو نیمکره شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند.

,

عتیقی، عنوان این دایره بزرگ را "استوای آسمانی" ذکر کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه استوای آسمان با دایرةالبروج زاویه 23.5 درجه می‌سازند، دو دایره دایرةالبروج و استوای آسمانی متقاطع هستند که در دو نقطه همدیگر را قطع می‌کنند که به این نقاط "اعتدالین" گفته می‌شود.

,

به گفته وی، تقاطع اعتدالین شامل اعتدال بهاری و پاییزی می‌شود.

,

مدیر انجمن نجوم آماتوری با بیان اینکه نقاط طرفین اعتدالین را "انقلابین" می‌گویند، یادآور شد: یکی از آنها انقلاب تابستانی و دیگری انقلاب زمستانی است.

,

, ,

نمودار تغییر فصول و انقلاب تابستانی

, نمودار تغییر فصول و انقلاب تابستانی,

وی خاطر نشان کرد: در نقاط انقلابین، خورشید به بیشترین کشیدگی زاویه‌ای نسبت به استوای آسمان در حرکت ظاهری خود می‌رسد.

,

عتیقی با اشاره به آغاز انقلاب تابستانی، اظهار کرد: با رسیدن خورشید به نقطه انقلاب تابستانی، در روز پنج‌شنبه 31 خرداد ماه جاری در ساعت 14 و 37 دقیقه به وقت ایران، خورشید به نقطه انقلاب تابستانی خواهد رسید.

,

مدیر انجمن نجوم ایران خاطر نشان کرد: در این وضعیت تابستان در نیمکره شمالی از جمله ایران آغاز می‌شود.

,

عتیقی یادآور شد: درست در این لحظه زمستان در نیمکره جنوبی آغاز می‌شود و فصل سرما در این این نیمکره از راه خواهد رسید.

,

وی اضافه کرد: روز اول تابستان طولانی‌ترین روز و کوتاه‌ترین شب را پیش رو داریم و به مرور با گذر روزهای گرم تابستان از طول روز کاسته می‌شود و به طول شب افزوده خواهد شد، به نحوی که در روز اول پاییز طول روز و شب در سراسر کره زمین اعم از نیمکره شمالی و جنوبی برابر خواهد شد.

,

عتیقی با اشاره به دلایل افزایش دما در تابستان، ادامه داد: گرمای تابستان نه به دلیل نزدیکی خورشید به کره زمین، بلکه به دلیل عمود تابیدن آن در این موقع از سال در نیمکره شمالی است.

,

وی با بیان اینکه برخی دلیل افزایش دما در تابستان را نزدیک شدن خورشید به کره زمین می‌دانند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در تابستان نیمکره شمالی زمین از خورشید 5 میلیون کیلومتر دورتر است. به عبارت دیگر در تابستان زمین 5 کیلومتر هم از خورشید دورتر می‌شود.

,

عتیقی ادامه داد: ولی در فاصله 150 میلیون کیلومتری زمین تا خورشید این تفاوت فاصله، تاثیر چندانی بر تغییر دمایی در سطح زمین ندارد.

,

به گفته وی دلیل کاهش و افزایش دما در سطح زمین مربوط به فاصله زمین تا خورشید نیست، بلکه به دلیل عمود و یا مایل تابیدن خورشید است.

,

منبع: ایسنا

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه