اخبار داغ

مروری بر پرونده محمد ثلاث

مروری بر پرونده محمد ثلاث
حکم قصاص محمد ثلاث صادره از سوی شعبه ۹ دادگاه کیفری یک تهران، سحرگاه دوشنبه اجرا شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز ۳۰ دی‌ماه سال ۹۶ در تجمع تعدادی از دراویش گنابادی در خیابان پاسداران درگیری میان مامورین انتظامی و تجمع‌کنندگان به وجود آمد. در ادامه همان شب کلیپی در فضای مجازی دست به دست می‌شد که نشان می‌داد یک دستگاه اتوبوس به سمت تعدادی از مأمورین انتظامی حرکت می‌کند و آنها را زیر می‌گیرد که این اقدام منجر به کشته شدن ۳ مأمور نیروی انتظامی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

محسنی اژه‌ای در تاریخ ۶ اسفندماه ۹۶ در یکصدو بیست و پنجمین نشست خبری خود گفته بود: بعد از ظهر ۳۰ بهمن حادثه رخ داد، چهارشنبه گذشته کیفرخواست پرونده یکی از این افراد که واضح بود و اعتراف داشت صادر شد و پنج شنبه به دادگاه ارسال شد و در کمترین زمان ممکن محاکمه وی شروع می شود.

, .,

۲۰ اسفندماه ۹۶، اولین جلسه دادگاه متهم پرونده حادثه موسوم به خیابان پاسداران در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد.

, .,

قاضی شهریاری نماینده مدعی‌العموم با حضور در جایگاه گفت: در این پرونده آقای «م.ث» متولد ۴۶، متهم به سه فقره قتل عمدی در مورخ ۳۰ بهمن ماه سال ۹۶ است. ساعت ۲۰ شب حسب تماس مرجع انتظامی وقوع تهاجم خودروی اتوبوس در گلستان هفتم خیابان پاسداران اعلام می‌شود و دستورات لازم با توجه به مشکوک بودن موضوع انجام می‌شود.

,

وی افزود: سه نفر از ماموران اعم از سرباز وظیفه و دو نفر از گروهبان یکم فوت شدند که مورد معاینه قرار گرفتند و گزارش معاینه آنها ضمیمه پرونده است.

,

قاضی شهریاری خاطرنشان کرد: راننده اتوبوس به صورت عمدی به ماموران تهاجم کرده است. وی در یکی از بیمارستان‌ها بستری بوده است. با وی صحبت شد و حسب اظهاراتش، وی عصبی بوده و با اتوبوسی که قبلا آنجا پارک بوده به ماموران حمله کرده است. ادله اثبات دادسرا، اعترافات متهم است. متهم نزد بازپرس تهاجم عمدی خودرو اتوبوس را پذیرفته و عصبانی بودن را نیز قبول کرده است.

, .,

شهریاری افزود: متهم در پاسخ به این سئوال که چرا در محل حادثه بوده، بیان کرده که برای حمایت از برادر دینی خود «ن . ر» در آن جا بودم و در پاسخ به اینکه آیا سه مامور را می‌شناختید، گفت که خیر و انگیزه قتل را عصبانی بودن اعلام کرده است.

, .,

نماینده مدعی‌العموم در این جلسه گفت: متهم بیان کرده که شب‌ها در اتوبوس می‌خوابیدیم، وی مجروح کردن ماموران و تخریب اموال و اخلال در نظم را قبول کرده است. همچنین فیلم تهاجم نشان می‌دهد که یک اتوبوس به سمت ماموران حمله کرده و بعد از برخورد، سه نفر از مامورین فوت کرده‌اند. مقتولان به پزشکی قانونی منتقل شده و حسب گزارش پزشکی قانونی، مرحوم رضا امامی در اثر ضربات متعدد و اصابت جسم سخت فوت کرده است. مرحوم محمدعلی بایرامی طبق اعلام پزشکی قانونی در اثر خرد شدن جمجمه فوت کرده و رضا مرادی نیز بر اثر اصابت جسم سخت فوت شده است. تمامی صدمات مذکور حسب اظهارات متهم ایجاد شده است.

, .,

شهریاری ادامه داد: جهت بررسی وضعیت روحی و روانی متهم باید بگویم که نامبرده به روانپزشکی قانونی منتقل شد و حسب اظهارات روانپزشکی قانونی و مطابق گزارش نامبرده که به بیمارستان مراجعه و مورد معاینه قرار گرفته، درجاتی از افسردگی دارد، ولی اخلال روانی در معاینه او احراز نشده و حالت خطرناک نداشته است.

,

در این جلسه اولیای دم مقتولین در دادگاه حاضر شدند و هر سه خانواده بر قصاص متهم تاکید کردند.

, در این جلسه اولیای دم مقتولین در دادگاه حاضر شدند و هر سه خانواده بر قصاص متهم تاکید کردند.,

قاضی محمدی کشکولی طی این جلسه از متهم سوال کرد: قبول دارید که سه نفر را به قتل رساندید که متهم پاسخ داد: بله.

, قاضی محمدی کشکولی طی این جلسه از متهم سوال کرد: قبول دارید که سه نفر را به قتل رساندید که متهم پاسخ داد: بله., .,

۲۱ اسفندماه ۹۶، دومین جلسه دادگاه عامل شهادت سه نفر از ماموران ناجا در حادثه خیابان پاسداران در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد و «م. ث» متهم پرونده، سعید اشرف زاده را به عنوان وکیل خود به دادگاه معرفی کرد.

,

بر اساس این گزارش، در ادامه دومین جلسه دادگاه، قاضی محمد شهریاری نماینده مدعی‌العموم با حضور در جایگاه اظهار کرد: بسیار ساده‌لوحانه است که اظهارات متهم مبنی بر عصبانی بودن لحظه‌ای را بپذیریم.

,

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران ادامه داد: اتوبوس به مدت ۱۵ شب در محل پارک بوده و محلی برای تجمع افرادی از مسلک متهم بوده است. متهم در اظهاراتش گفته که جلوی خود را نمی‌دیده، اگر فیلم را ببینید که وی در گلستان هفتم اول به سمت راست می‌رود بعد فرمان را به سمت چپ می‌چرخاند و سپس مستقیم حرکت می‌کند، دقیقا متوجه بوده که در حال چه عملی است.

, .,

در این جلسه، نماینده حقوقی نیروی انتظامی به وجود شاهدی در لحظه حادثه اشاره کرد و گفت: شهید بایرامی در لحظه آخری که اتوبوس به سمتش حرکت می‌کرد تنها به فکر جان خود نبوده و به مردم اعلام می‌کرد که فرار کنید.

, .,

در ادامه جلسه دادگاه، با تقاضای استمهال وکیل‌مدافع متهم موافقت شد و اعلام شد سومین جلسه رسیدگی به این پرونده، ۲۷ اسفندماه برگزار می‌شود.

, .,

در سومین جلسه، یکی دیگر از شهود حادثه به دستور قاضی در جایگاه حاضر شد و به بیان مشاهدات خود در زمان حادثه پرداخت.

,

وی تصریح کرد: در آنجا من یک اتوبوس را دیدم که به آرامی در حال حرکت بود و  حتی فکر کردم اتوبوس همکاران است که می خواهد مامور پیاده کند. با این حال اجازه دادم که از کنارمان بگذرد؛ اما پس از عبور از ما به یکباره سرعت خود را زیاد کرد و به سمت ماموران حمله کرد. در آنجا من دیدم که شهید امامی بین اتوبوس و یک ماشین گیر افتاد و اتوبوس از روی او عبور کرد و سپس به سمت راست رفته و شهید بایرامی را هم به شهادت رساند.

, .,

در سومین جلسه متهم پرونده در بیان آخرین دفاعیاتش گفت: اینکه سه نفر را عمدا کشته باشم قبول ندارم و اگر کسی هم زیر اتوبوس رفته، خواست خدا بوده است.

, در سومین جلسه متهم پرونده در بیان آخرین دفاعیاتش گفت: اینکه سه نفر را عمدا کشته باشم قبول ندارم و اگر کسی هم زیر اتوبوس رفته، خواست خدا بوده است, .,

وی در رابطه با اتهام اخلال در نظم عمومی نیز گفت: من این اتهام را قبول ندارم، چون ما جلوی نیروی انتظامی بودیم و شعار می دادیم و این کار اخلال در نظم نیست.

, .,

۱۵ فروردین‌ماه ۹۷ شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران از محکومیت عامل قتل سه نفر از ماموران نیروی انتظامی در حادثه خیابان پاسداران به سه بار قصاص خبر داد و گفت: متهم این پرونده علاوه بر سه مرتبه قصاص به حبس نیز محکوم شده است.

, .,

در تاریخ ۱۸ فروردین‌ماه ۹۷، سعید اشرف‌زاده وکیل مدافع متهم پرونده حادثه خیابان پاسداران از اعتراض به رای صادره توسط دادگاه کیفری یک استان تهران در پرونده موکلش خبر داد.

, .,

سعید اشرف‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: رای دادگاه بدوی قبل از سال جدید ابلاغ شد و من نیز همان زمان به رای صادره اعتراض کردم.

,

وی افزود: هفته گذشته سرپرست دادگاه‌های کیفری یک استان تهران از ارسال پرونده به دیوان عالی کشور خبر داد.

,

چهارم اردیبهشت ماه ۹۷، رییس دادگستری استان تهران از تایید حکم قصاص محمد ثلاث در دیوان عالی کشور خبر داد.

, چهارم اردیبهشت ماه ۹۷، رییس دادگستری استان تهران از تایید حکم قصاص محمد ثلاث در دیوان عالی کشور خبر داد., .,

غلامحسین اسماعیلی در گفت‌وکو با ایسنا،در این باره اظهار کرد: بعد از رسیدگی ویژه به این پرونده در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران، صدور و ابلاغ حکم، محکوم‌علیه به رأی صادره اعتراض و تقاضای فرجام کرد.

, .,

وی افزود: پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و در نهایت حکم صادره از سوی دادگاه کیفری یک استان تهران مبنی بر سه فقره قصاص بابت سه فقره قتل عمد سه نفر از ماموران ناجا و همچنین تحمل یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق بابت اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی، توسط دیوان عالی کشور تایید شد و با توجه به قطعیت دادنامه به زودی اقدامات قانونی برای اجرای حکم از ناحیه دادسرای تهران انجام خواهد شد.

, .,

دوم خردادماه ۹۷ زینب طاهری، وکیل‌مدافع متهم پرونده حادثه خیابان پاسداران از ارایه درخواست اعاده دادرسی موکلش در ۳ اردیبهشت‌ماه به دیوان عالی کشور خبر داد.

, .,

زینب طاهری در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با پرونده موکلش(محمد ثلاث)، اظهار کرد: روز گذشته (سه‌شنبه) درخواست اعاده دادرسی را در دیوان عالی کشور ثبت کردیم و دستور توقف را درخواست کردیم و با توجه به دلایل و مستنداتی که داشتیم امیدواریم رسیدگی شود.

,

روز گذشته (۲۷ خردادماه) وکیل‌مدافع محمد ثلاث گفت: از زندان با خانواده موکلم تماس گرفته شده که برای آخرین ملاقات به زندان مراجعه کنند.

, .,

سرانجام صبح امروز پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که حکم قصاص محمدرضا ثلاث باباجانی که ماموران ناجا را به شهادت رساند، سحرگاه  امروز (دوشنبه ۲۸ خردادماه) اجرا شد.

, .,

منبع: ایسنا

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه