اخبار داغ

شاعر جوان شهرقدسی:

شاعر باید نسبت به علومِ متفاوت اهلِ نظر و اظهار باشد

شاعر باید نسبت به علومِ متفاوت اهلِ نظر و اظهار باشد
در زمانه‌ای که شاعران کمتری جنبه‌ های مختلف زندگی خود را سوژه‌ های شعری‌ شان قرار می‌دهند و بیشتر مشاهدات بیرونی را در شعرشان توصیف می‌کنند، سراغ شاعر جوانی رفتیم که هرکدام از شعرهایش توصیفی است از یک گوشۀ زندگی او و عاطفه و زنانگی شعرهایش زبان‌ زد است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قدس خبر، در زمانه‌ای که شاعران کمتری جنبه‌ های مختلف زندگی خود را سوژه‌ های شعری‌ شان قرار می‌دهند و بیشتر مشاهدات بیرونی را در شعرشان توصیف می‌کنند، سراغ شاعر جوانی رفتیم که هرکدام از شعرهایش توصیفی است از یک گوشۀ زندگی او و عاطفه و زنانگی شعرهایش زبان‌ زد است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قدس خبر, قدس خبر,

پریوش هادی نسب شاعر شهرقدسی و نویسنده کتاب باتلاق واژه ها به گفت وگو تفصیلی با خبرنگار قدس خبر نشست.

,

علاقۀ شما به ادبیات از چه زمانی شروع شد؟

, علاقۀ شما به ادبیات از چه زمانی شروع شد؟,

پریوش هادی نسب: از سال 90 شاعری را آغاز کردم، علاقۀ من به ادبیات تقریباً از زمان کودکی در من وجود داشت. البته من همیشه فکر می‌کردم که نویسنده می‌شوم و فکر نمی‌کردم بتوانم شعر بگویم! در واقع خیلی اتفاقی وارد عرصۀ شعر شدم؛ به‌حدی که گاهی باورش برای خودم هم عجیب است. شروع کارم با قطعۀ ادبی بود و کم‌کم به نوشته‌ هایم آهنگ دادم و سعی کردم شعر نیمایی بگویم. هرچند نمونه‌های موفقی از اولین شعرهای خودم ندارم، بعدها که دانش لازم را پیدا کردم، چند نمونه کار نیمایی هم نوشتم.

, پریوش هادی نسب,

کتاب، مطالعه و شعرخوانی را بسیار دوست دارم و باید اینطور بگویم که لازمه شاعری کتابخوانیست.

,

آیا برای شاعری به کلاس رفتید ؟

, آیا برای شاعری به کلاس رفتید ؟,

در ابتدای آغاز فعالیتم در حوزه شعر با انجمن شعر خانه فرهنگ شهدای کاووسیه شهرقدس آشنا شدم و در حضور استاد منظر اشعارم را معرفی کرده ام و بعد از آن به انجمن های مختلفی در استان تهران ورود پیدا کردم و تجربیات بسیاری کسب کردم و در آن زمان بود که راه و رسم صحیح شاعری را آموختم.

,

انجمن‌های شعری چه تأثیری بر شعر شما داشته است؟

, انجمن‌های شعری چه تأثیری بر شعر شما داشته است؟,

انجمن‌های شعری برای نظم دادن به فعالیت شعری من و بالندگی اشعارم بسیار مؤثر بوده است. من خود را ملزم می‌کردم که تا جایی که می‌توانم، دست خالی نروم و در جلسه شعر بخوانم تا نقد شود. همین باعث شد که خودم به نقاط ضعف و قدرت شعرم واقف باشم. البته باید ابتدا انجمن شعری سالم و مفید پیدا کرد، بعد به‌ طور مرتب رفت تا شعر رشد پیدا کند.

,

شاعری را می توان به عنوان شغل تلقی کرد؟

, شاعری را می توان به عنوان شغل تلقی کرد؟,

سرودن شعر یک سرگرمی و یک علاقه س و بعنوان شغل نمی توان بر آن تیکه کرد ولی در بعضی موارد هم اگر شاعری در سطح کشور فعالیت می کند جنبه اقتصادی و اشتغال را هم بهمراه خواهد داشت.

,

اشعار شما در کجا انتشار پیدا کرده است؟

, اشعار شما در کجا انتشار پیدا کرده است؟,

کتاب با تلاق واژ ها مجموعه از اشعار بنده می باشد که به چاپ رسیده و در بازار موجود است و مجله خانواده سبز و نشریه پلاک اشعار بنده را منتشر نموه اند.

,

مشوق شما چه کسی بود؟

, مشوق شما چه کسی بود؟,

ابتدا خودم به این موضوع علاقمند و پیگیر شدم و زمانی که همسرم، خانواده و دیگران هم این شوق و علاقه را در من دیدند آنها هم حمایت کردند.

,

 اولین اشعاری که در گذشته سرودید به یاد دارید؟

,  اولین اشعاری که در گذشته سرودید به یاد دارید؟,

خیر، شعرهای گذشته را کنار گذاشتم و یاد دارم که به اندازه یک کتاب شعر گفته ام و یک جوشش فراوانی در ماه های اول شاعری داشتم، اخساس کردم از لحاظ محتوا و پختگی مطلب و همینطور استانداردهای شعر فاصله زیادی دارد به همین دلیل کنار گذاشتم و مهم این را میدانم که انسان می تواند به زبان روز شعر بگویید.

,

زبان شعر من به سبک حافظ و سعدی بود ولی بعدها که با شاعران بیشتری آشنا شدم زبان شعر خود را تغییر دادم.

,

یکی از شعر های گذشته که در ذهنم جاریست در وصف مادر:

,

دلم چشم و چراغی مادر

,

گلدان گلی کنج اتاقی مادر

,

تعریف شما از موفقیت چیست؟

, تعریف شما از موفقیت چیست؟,

موفقیت یعنی تمام خواسته های خود را عمیقاً از ته قلبت می خواهی و شاید هر کسی یک خواسته داشته باشد و بنده فکر می کنم اکر در زندگی به تمام خواسته و آرزوهایم برسم انسان موفقی هستم.

,

از مردم و مسئولین شهر در خصوص حمایت از شعر و شاعران بومی چه انتظاری دارید؟

, از مردم و مسئولین شهر در خصوص حمایت از شعر و شاعران بومی چه انتظاری دارید؟,

امیدوارم مردم و مسئولین شهرقدس برای شاعران ارزش بیشتری قائل باشند چون شعر یک تعریف خاصی دارد، ممکن است فردی به کلاس موسیقی یا نقاشی و کلاس های دیگر برود بعد از گذشته ده سال یا بیشتر نتیجه زحمات خود را ببیند ولی شعر اینطور نیست شاید بعد از گذشت بیست سال شعر و شاعر آن جایگاه خود را پیدا نکند و کار بسیار سختی است و کمترین بها هم به این حوزه داده می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه