اخبار داغ

معماری سنتی هرمزگان در معرض فراموشی/وقتی نمای رومی جایگزین نماد بومی می شود

معماری سنتی هرمزگان در معرض فراموشی/وقتی نمای رومی جایگزین نماد بومی می شود
اصول ساختمان سازی کنونی استان هرمزگان تقلیدی کورکورانه و غیر اصولی از معماری غربی است که موجب فراموشی معماری سنتی و تاریخی جنوب کشور شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ معماری تبلور ادراک و باورهای هر سرزمین بوده که ریشه در ادب و فرهنگ مردمانی دارد  که در پهنه آن سرزمین زیسته اند و بر حسب رسومات و موقعیت هر منطقه با منطقه ای دیگر متفاوت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

معماری هر شهر نماد اصالت و پیشینه تاریخی آن بوده که اصول و ارزش های گذشته آن را به انسان القا کرده و به نوعی در تحولات فرهنگی ایفای نقش داشته است.

,

معماری بومی با اینکه در طول تاریخ، دستخوش پدیده هایی دگرگون شده ولی همچنان توانسته هویت ویژه خود را حفظ کرده و نمایانگر آداب و رسوم، روحیه و احساسات، اندیشه، عقیده، ذوق، سلیقه و هنر هر ملت باشد.

,

شهرهای ایران هرکدام بر اساس فرهنگ و اصالت خود و موقعیت های جغرافیایی و آب و هوایی آن دارای مناطق معماری خاص بوده مصداق آن شهر تاریخی یزد بوده که با حفظ اصالت و سنتی بودن بافت آن بازسازی شده اما سایر استان های کشور این گونه نیست.

,

هرمزگان با دارابودن آب و هوای گرم و خشک، آفتاب سوزان، رطوبت طاقت فرسا و باران های سیل آسا در گذشته خانه های آن با سبک معماری منحصر به فرد که با شرایط این منطقه سازگار بوده ساخته می شد و بادگیر به عنوان بخشی از آن بنا نقش آفرینی می کرد.

,

, ,

بادگیر، کولری برای خنک کردن خانه ها

, بادگیر، کولری برای خنک کردن خانه ها, بادگیر، کولری برای خنک کردن خانه ها,

بادگیر که نمادی از معماری در مناطق گرم و خشک بوده در گذشته به عنوان کولر برای ایجاد خنکای طبیعی استفاده می شد و زیبایی خاصی به ساختمان ها می داد.

,

معماری و تاریخ هرمزگانی ها با بادگیرها گره خورده  و بیشتر بادگیرها در زمان صفویه ساخته شده و در سفرنامه مارکوپولو به گرمای زیاد جزیره هرمز و استفاده از وسایل تهویه هوا بر خانه ها اشاره شده است.

,

با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از کولرهای گازی کمتر از ساختمان ها دارای بادگیر استفاده می شود و روحیه تقلید پذیری در جوامع باعث رونق قارچ گونه برج سازی شده است.

,

این روزها ساختمان سازی از تقلیدی کورکورانه و غیر اصولی معماری غربی ها سرچشمه گرفته و مانند ویروسی سراسر کشور را فراگرفته  و ایرانیان پیشینه هزار ساله معماری خود را به دست فراموشی سپرده اند و خبری از معماری سنتی به همراه بادگیر در هرمزگان نیست.

,

نماد های سنتی جای خود ر به نماد های رومی داده است

, نماد های سنتی جای خود ر به نماد های رومی داده است, نماد های سنتی جای خود ر به نماد های رومی داده است,

هرمزگان که دارای 88 خانه بوم گردی بوده متاسفانه امروزه به جای پیشرفت کردن در این صنعت دچار افول شده و نمادهای سنتی جای خود را به نمادهای رومی در ساختمان سازی داده است.

,

شایسته فرح، کارشناس معماری با بیان اینکه شیوه ساختمان سازی با توجه به اقلیم آب و هوایی مناطق طراحی می شود، اظهار کرد: آب و هوای هرمزگان با شهری در اروپا کاملا متفاوت بوده و تقلید کورکارانه از معماری غربی در این مناطق با شکست روبه رو شده است.

,

کارشناس معماری با تاکید بر اشتباهات رایج در معماری تلفیقی، تصریح کرد: در این سبک معماری با قرار دادن نماد بادگیر بر روی نقشه ساختمانی رومی علاوه بر تحریف زشت در معماری بومی باعث شده در جذب مخاطب نیز ناکام بماند.

,

فرح خاطر نشان کرد: بعد از بازسازی و مرمت خانه تاریخی یوسفی در بندرکنگ مردم آن خانه را به عنوان نمونه ای زیبا و موفق از معماری بومی به رسمیت شناخته اند و بعد از آن برای ساخت منازل خود از این خانه الگو گرفته اند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه