اخبار داغ

هشت گنج را در موزه کاظمینی ببینید

هشت گنج را در موزه کاظمینی ببینید
پژوهشگر و محقق برجسته یزدی با اشاره به ظرفیت‌های منحصربه فرد مجموعه کتابخانه و موزه کاظمینی در یزد که آن را به یکی از افتخارات استان بودل کرده است، رفع برخی کاستی‌ها برای استفاده بیشتر علاقمندان از این مجموعه را خواستار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

«حسین مسرت» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به شروع به کار فعالیت بنیاد ریحانۀ الرسول یزد از سال 1378، تصریح می‌کند: با علاقه‌مندی «میرزامحمّد کاظمینی» بنیانگذار این مجموعه، در کنار کار گردآوری و نشر آثار به ویژه دانشنامۀ مشاهیر و مفاخر یزد، طرح خرید آثار و اشیای قدیمی و موزه‌ای و کتاب‌های چاپی و خطّی که به سرعت در حال خارج شدن از یزد بود، در دستور کار قرار گرفت.

,

وی ادامه می‌کند: چند سالی نگذشت که کتابخانه‌ای با حدود 20 هزار جلد کتاب چاپی و دو هزار جلد کتاب خطّی و هزاران سکه به ویژه سکه‌های ضرب یزد بوجود آمد.

,

وی اظهار می‌کند: البته این کتابخانه و متعلقات آن که شامل هفت گنجینه می‌شود، طی سه مرحله و سه وقف‌نامه در سال‌های 1382، 1385 و 1389، به بارگاه امامزاده جعفر(ع) یزد واگذار و وقف شده است.

,

مسرت در مورد هر کدام از گنجینه‌های این مجموعه می‌گوید: کتابخانه و اسناد مطبوعاتی مجموعه مذکور 20 هزار جلد کتاب تاریخی و هشت هزار سند مطبوعاتی از سال 1317 تاکنون  را شامل می‌شود که در این باره کتاب دو جلدی «یزد در اسناد مطبوعاتی کتابخانۀ کاظمینی» در زمستان 1393 منتشر شده است.

,

وی اضافه می‌کند: گنجینه قرآن‌های خطّی، چاپ سنگی و سایر ادیان این مجموعه نیز بالغ بر 600 قرآن خطّی، ده‌ها تابلوی نفیس قرآنی و تعدادی کتب ادیان مانند تورات، انجیل، اوستا و بخش‌هایی از زبور را شامل می‌شود.

,

وی راجع به گنجینه اسناد و نسخ خطّی این مجموعه هم می‌گوید: این گنجینه شامل اسناد و نسخه خطی، سند هویت و دانش سال‌های گذشته است که تاکنون 9 جلد کتاب در معرفی اسناد و نسخ خطّی آن توسط مجموعه ذخائر اسلامی قم منتشر شده است.

,

وی دو هزار نسخه خطی، 200 نسخه چاپ‌سنگی و 41 هزار سند خطّی را نیز جزو این مجموعه می‌خواند.

,

این پژوهشگر فرهنگی استان معتقد است که گنجینه سکه و اسکناس این موزه را می‌توان به جرات از لحاظ تعداد و کیفیت، یکی از مجموعه نفایس علمی و تحقیقاتی خواند.

,

وی در این مورد عنوان می‌کند: 6000 سکه تاریخی مربوط به قبل و بعد از اسلام(در ایران) و بالغ بر 500 قطعه اسکناس که به‌ صورت علمی، تهیّه و چیدمان شده، از جمله محتویات این گنجینه است که تاکنون نیز دو کتاب در معرفی سکه‌های آن منتشر شده است.

,

وی راجع به گنجینه تمبر این موزه خاطرنشان می‌کند: با نظر به این که تمبر نمادی از دیدگاه فرهنگ و گواهی بر رویدادهای اجتماعی یک جامعه است، مشتمل بر 32 هزار قطعه تمبر در این گنجینه نگهداری می‌شود.

,

مسرت با اشاره به این که هر چند کبریت به ‌خودی خود قیمتی ندارد اما طرح‌ها و سبک‌های آن گواه فرهنگ و هنر هر سرزمینی است، در مورد گنجینه کبریت این موزه می‌گوید: در این گنجینه بیش از هشت هزار نوع کبریت از ملل مختلف جهان موجود است.

,

به گفته وی، در گنجینه عکس این موزه نیز 28 هزار قطعه عکس‌ تاریخی، تعیین‌کننده‌ی رخدادها و معرفی چهره‌هاست.

,

مسرت، آخرین گنجینه موزه کاظمینی را مرتبط با نگین، مهر و عتیقه‌جات معرفی می‌کند که در آن انواع نگین‌ها و عقیده‌های مذهبی مردم و گرافیک مُهرهای مردمان گذشته و اشیای تاریخی و عتیقه‌جات، زیبایی‌های زندگانی گذشتگان به تصویر ‌کشیده شده که بالغ بر دو هزار قطعه است.

,

وی در ادامه با بیان این موزه مذکور هم‌اکنون در قالب یک موزه جامع در سه طبقه مجلل در جوار بارگاه امامزاده جعفر(ع) یزد فعالیت دارد، تاکید می‌کند: این موزه از لحاظ تخصصی و پژوهشی به عنوان یکی از بزرگترین مراکز دیدنی و تخصصی برای دانشجویان، طلاب، آحاد پژوهشگران و گردشگران داخلی و خارجی در یزد مطرح است.

,

این پژوهشگر مطرح استان اضافه می‌کند: اما با وجود همه این اوصاف، آن چنان که بایسته و شایسته است در خدمت پژوهشگران و علاقه‌مندان نیست و چنان که مشاهده می‌شود دارای کاستی‌هایی است.

,

وی در مورد برخی از این کاستی‌ها و نواقص می‌گوید: به عنوان نمونه به رغم اعلام ساعت کار موزه، دیده می‌شود که در برخی ساعات مقرر، موزه بسته است.

,

مسرت همچنین با تاکید بر این که به دلیل تنوع جنس و رنگ اشیاء، وجود یک نورپردازی هنری برای مجموعه بسیار لازم است، در پایان می‌افزاید: هر چند برخی آثار به گونه‌ای نارسا به فارسی معرّفی شده، اما نصب برچسب راهنما به زبان انگلیسی برای گردشگران خارجی نیز در این موزه بسیار ضروری است.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه