اخبار داغ

کاظمی خبر داد:

تقویت برنامه‌های مسجدی ویژه اوقات فراغت دانش‌آموزان/ اردوهای قرآنی در راه است

تقویت برنامه‌های مسجدی ویژه اوقات فراغت دانش‌آموزان/ اردوهای قرآنی در راه است
عاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش از تقویت برنامه‌های مسجدی برای دانش‌آموزان در ایام تابستان خبر داد و گفت: برای روزهای پنج شنبه مدارس اردوهایی را طراحی خواهیم کرد که از جمله آنها اردوهای قرآنی یک روزه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا کاظمی، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش امروز ۲۸ خرداد‌ ماه، با حضور در جمع اصحاب رسانه دقیقا در زمان تعیین شده به تشریح برنامه‌های در نظر گرفته شده برای ایام تابستان و اوقات فراغت دانش آموزان پرداخت و گفت: ایام تابستان بهترین فرصت برای توسعه مهارت‌های اجتماعی، رشد شخصیتی، تأمین و تقویت سلامت روانی دانش آموزان و ایجاد بستری برای رشد و شکوفایی استعداد‌های آنان است. با بهره‌وری از این ظرفیت می‌توان گذشته را جبران و خلأهای ایجاد شده را پر کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش تعلیم و تربیت تمام ساحتی را دنبال می‌کند، شعار برنامه‌های تابستان سال جاری را «حمایت از کالای ایرانی؛ هر دانش آموز یک مهارت» خواند و گفت: رویکرد ما در سیاستگذاری‌های اوقات فراغت دانش آموزان حمایت از کالای ایرانی، تمرکز بر فعالیت‌های نرم فرهنگی، نشاط آفرینی، توجه به مناطق روستایی و برنامه ریزی براساس نیاز‌های بومی است.
,
 
,
وی از در نظر گرفتن پنج محور مهارتی برای برنامه‌های اوقات فراغت دانش آموزان خبر داد و گفت: در قالب برنامه‌های مختلف مهارت‌های ارتباطی، معرفتی بصیرتی، فرهنگی‌ هنری، اقتصادی کارآفرینی و ورزشی را دنبال می‌کنیم.
,
 
,
کاظمی تعداد پایگاه‌های اوقات فراغت در سال ۹۵ را ۲۲ هزار و ۴۷۷ مورد برشمرد که با استقبال چهار میلیون و ۲۲۳ هزار دانش‌آموز مواجه شد و گفت: این رقم در سال ۹۶ به ۳۱ هزار و ۳۹ پایگاه و مشارکت چهار میلیون و ۲۷۵ دانش آموز رسید. پیش بینی می‌شود در سال ۹۷ نیز با ایجاد ۳۳ پایگاه اوقات فراغت شاهد مشارکت نزدیک به پنج میلیون دانش‌آموز باشیم.
,
 
,
وی پایگاه‌های اوقات فراغت را شامل مدارس فعال، مجتمع‌های ورزشی، کانون‌های ورزشی مدرسه‌ای و برون مدرسه‌ای، کانون‌های فرهنگی تربیتی، دارالقرآن‌ها و اردوگاه‌ها خواند و گفت: فعالیت‌های اوقات فراغت امسال تجمیع و در قالب یک دستورالعمل و یک بسته سیاستی به استان‌ها ابلاغ شد.
,
 
,
وی تعداد برنامه‌های کانون پرورش فکری را ۹ مورد، معاونت تربیت بدنی ۱۰ مورد، معاونت فرهنگی ۳۷ مورد، سازمان دانش‌آموزی شش مورد، اتحادیه انجمن‌های اسلامی ۱۴ مورد، بسیج دانش آموزی چهار مورد و جمعیت جوانان هلال احمر را هشت مورد برشمرد و گفت: در مجموع ۸۸ عنوان برنامه برای هشت هفته زمانی به استان‌ها ابلاغ شده که از ۹ تیرماه، آغاز به کار می‌کند.
,
 
,
۳ گروه تأثیرگذار در اوقات فراغت دانش آموزان
, ۳ گروه تأثیرگذار در اوقات فراغت دانش آموزان,

کاظمی از سه گروه که می‌توانند در زمینه اوقات فراغت دانش آموزان مؤثر باشند نام برد و گفت: گروه اول خانواده‌ها هستند که می‌توانند از این فرصت برای شناسایی ذائقه، سلیقه و استعدادهای دانش آموزان استفاده کنند؛ گروه دوم نیز اصناف؛ کسبه و کارخانجات هستند که می‌توانند زمینه‌های جذب و بکارگیری دانش آموزان علاقه مند به حرفه آموزی را مهیا کنند. همچنین با توجه به کمبود اعتبارات آموزش و پرورش، دستگاه‌هایی که از امکانات و تجهیزات بیشتری برخوردار هستند می‌توانند دانش آموزان را نیز مخاطب خود قرار دهند.

,

وی از اجرای ۱۷ برنامه ملی در حوزه پرورشی خبر داد و گفت: برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز، سومین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان کشور، برگزاری اردوهای بنیاد علوی ویژه مناطق محروم با حضور ۱۰ هزار دانش‌آموز، اعزام زیارت اولی‌ها به مشهد مقدس، برپایی اردوهای راهیان نور غرب و شمال غرب، برپایی اردوهای مناطق مرزی با حضور هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز، اجرای طرح هجرت، برپایی سی و ششمین جشنواره مسابقات فرهنگی و هنری با حضور دو هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز برگزیده، برپایی کنگره ملی پرسش مهر و گلدسته های سرو از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده است.

,

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به برخی از برنامه‌های سایر نهادها نیز اشاره و عنوان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با برپایی جشنواره‌ها و کارگاه‌های مهارت‌های زندگی، پاتوق هنرمندان و .. سازمان تربیت بدنی با برپایی ۱۱۰ هزار کلاس درون مدرسه‌ای و..، اتحادیه انجمن‌های اسلامی با اجرای کارگاه‌های اجتماعی و...، سازمان بسیج دانش آموزی با اجرای دوره‌های یاوران ولایتو و ..، سازمان جمعیت جوانان هلال احمر با طراحی همدلی تشکل‌های دانش آموزی و اجرای ششمین دوره المپیاد در خدمت دانش آموزان هستند.

,

۱۰ تیرماه؛ آغاز اعزام اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی

, ۱۰ تیرماه؛ آغاز اعزام اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی,

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های اردویی وزارت آموزش و پرورش اشاره و با بیان اینکه اردوهای راهیان نور غرب و شمال غرب کشور از ۱۰ تیرماه با حضور ۱۰ هزار دانش‌آموز آغاز به کار می‌کند، اظهار کرد: طی سال تحصیلی جاری ۱۳ هزار و ۵۰۰ اردو که شعاع بیش از ۲۰ کیلومتر داشت برگزار شد، از این تعداد حدود هزار و ۵۴۴ اردو با قطار، ۱۶۹ مورد با هواپیما، ۳۳ مورد به صورت دریایی و ۲۲ هزار و ۱۷۱ مورد با اتوبوس صورت گرفت و یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز از خدمات آن بهره مند شدند.

,

اقداماتی برای ایمنی بخشی به اردوهای دانش‌آموزی

, اقداماتی برای ایمنی بخشی به اردوهای دانش‌آموزی,

به گزارش ایکنا، کاظمی به اقدامات انجام شده برای ایمنی بخشی به اردوهای دانش‌آموزی اشاره و عنوان کرد: ایجاد مرکز کنترل اردویی و آموزش ۱۶۰ هزار همکار فرهنگی که در قالب ۳۲ ساعت آموزش فردی و در مجموع پنج میلیون نفر ساعت آموزش می‌بینند از جمله اقدامات صورت گرفته است.

,

وی با بیان اینکه تقویت اردوهای راهیان نور در دستور کار قرار دارد، گفت: برای روزهای پنج شنبه مدارس اردوهایی را طراحی خواهیم کرد که از جمله آنها اردوهای قرآنی یک روزه است.

,

تفکر و سبک زندگی اسلامی

, تفکر و سبک زندگی اسلامی,

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به فوق برنامه‌های در نظر گرفته شده برای درس تفکر و سبک زندگی اسلامی اشاره و عنوان کرد: کتابچه‌ای به زدوی منتشر می‌شود که حاوی ۱۰ سرفصل است. در هر سرفصل آداب و مهارت‌های زندگی آموزش داده می‌شود. همچنین از شش فضلیت اخلاقی و ۲۲ مهارت اخلاقی نیز در این کتابچه صحبت به میان آمده است که برای پایه‌های تحصیلی ۹ و ۱۰ در طول سال اجرایی می‌شود.

,

کاظمی اجرای مدرسه دوستدار زندگی برای مقطع متوسطه اول را نیز از دیگر برنامه‌های در دست اجرا خواند و گفت: این برنامه در سال گذشته اثربخشی خوبی داشت.

,

وی تقویت هسته‌های مشاوره، تشکیل شبکه‌های همیار مشاور، برپایی دو دوره آموزشی بهداشت روان برای ۴۰۰ هزار فرهنگی و اجرای آزمون سلامت ویژه سه میلیون دانش‌آموز و به دنبال آن برنامه ریزی و تدوین نقشه خطرپذیری را از دیگر فعالیت‌های در دست اجرا خواند.

,

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه چه برنامه‌هایی را در بستر فضای مجازی برای دانش‌آموزان اجرایی می‌کنید، گفت: تفاهم نامه‌ای با بنیاد بازی‌های ملی رایانه‌ای به زودی منعقد می‌کنیم. افزایش سواد رسانه‌ای و فضای مجازی از رویکردهای این معاونت است که در تعامل با این بنیاد دنبال می‌شود.

,

وی همچنین از تقویت برنامه‌های مسجدی برای دانش‌آموزان در ایام تابستان خبر داد و گفت: هدایت تحصیلی دانش‌آموزان با دو محور رغبت و توانایی و سوابق تحصیلی همچون سال گذشته اجرایی می‌شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه