اخبار داغ

نگاهی به معضلات استان زنجان؛

مناطق حاشیه نشین زنجان محروم از حداقل امکانات/آسیب های اجتماعی در کمین مناطق حاشیه نشین است

مناطق حاشیه نشین زنجان محروم از حداقل امکانات/آسیب های اجتماعی در کمین مناطق حاشیه نشین است
نزدیک به هفت درصد مردم زنجان در مناطق حاشیه نشین زندگی می کنند که این امر می تواند موجب بروز آسیب های اجتماعی در این مناطق شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا،یکی از معضلات اجتماعی شهر زنجان، حاشیه نشینی است از آنجا که با رشد شهرنشینی، تمایل روستانشینان برای حضور در شهرها و در نتیجه مهاجرت های بی رویه از روستا به شهرهای بزرگ اتفاق می افتد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا،,

عدم توانایی شهرهای بزرگ برای اسکان این جمعیت عظیم و هم چنین ساکنین شهرها به دلیل اشتغال در مشاغل کاذب و عدم تامین هزینه های مسکن در داخل شهرها به ناچار به حاشیه نشینی و اسکانی غیراصولی نتیجه این مهاجرت می شود.

,

حاشیه نشینی یک پدیده اجتماعی است که تبعات منفی بسیاری از بعد روانی،اقتصادی، کالبدی و اجتماعی برای شهرها در پی دارد و در حال حاضر شهر زنجان تقریبا 20 درصد حاشیه نشین دارد.

,

نکته مهم و قابل توجه اینکه بیشتر حاشیه نشینان زنجان در منطقه جنوب شهر زنجان قرار دارند و گستره حاشیه نشینی در این منطقه زیاد بوده و نفوذ بیشتری دارد.

,

 یکی از این مناطق منطقه کوی فاطمیه است که محرومیت های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی آن کاملا مشهود است.

,

, ,

 این منطقه و مناطقی از این دست از جزئی ترین امکانات محروم هستند.

,

منطقه نجف آباد زنجان(بی سیم) یکی دیگر از مناطق محروم شهر زنجان محسوب می شود، این منطقه درمحدوده داخل شهر زنجان واقع شده و از امکانات حداقلی محروم است در واقع هیچ مکان تفریحی برای کودکان، نوجوانان و سالمندان وجود ندارد. این منطقه دارای زمین های بایر و دارای بافت فرسوده است.

,

منطقه سایان در حاشیه آزادراه زنجان – قزوین که در پهنه‌بندی‌های جدید شهری به عنوان سکونتگاه غیررسمی قلمداد می‌شود نیز از جمله مناطق حاشیه نشین شهر زنجان است که ساکنین آن همواره از مشکلات گلایه دارند.

,

چهره هفت سکونتگاه غیررسمی زنجان در بوم بی‌رنگ ضابطه‌ها و خدمات شهری نقش بسته و ساکنان آنها با معضلات بسیاری مواجه هستند.

,

مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان معتقد است، نزدیک 70 هزار نفر در شهرهای این استان شامل زنجان، ابهر و قیدار در سکونتگاههای غیر رسمی (حاشیه نشین) ساکن هستند اما در محل سکونتی مشابه حلبی آباد زندگی نمی کنند.

,

مسیح اله سلطانی با بیان اینکه11 استان کشور با مشکل حاشیه نشینی مواجه هستند که این موضوع در بررسی آسیب های اجتماعی تاثیر دارد،افزود: حاشیه نشینی در زنجان به معنای وجود حلبی آباد نیست، بلکه محل سکونت آنان فاقد حداقل استانداردهای محل سکونت است.

,

, ,

گفتنی است، 70هزار نفر در ۷ سکونت گاه غیر رسمی شهر زنجان زندگی می کنند که ۱۸ درصد از جمعیت کل استان را تشکیل می دهد.

,

آسیب‌های اجتماعی و توجه به این مسائل یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری و مسئولان است و در این میان حاشیه نشینی آسیب های اجتماعی را در جامعه رقم می زند.

,

۲۲۰ هکتار سکونت‌گاه ساماندهی نشده در شهرستان زنجان وجود دارد که نیازمند توجه ویژه است.

,

این مناطق با آسیب های اجتماعی بسیاری از جمله اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی مواجه هستند که میزان آن از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است.

,

استان زنجان بر اساس آمار سرشماری سال 95 دارای 928 آبادی با جمعیت بیش از 346 هزار نفر است یعنی حدود یک‌سوم از مردم استان زنجان در آبادی‌های استان زندگی می‌کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه