اخبار داغ

سفیر پیشین ایران در رومانی، مجارستان و قبرس:

آمریکایی‌ها می‌خواهند نشان بدهند که کره‌شمالی را مهار کرده‌اند/ چهره آمریکا به عنوان یک کشور ناقض قوانین، در جهان مخدوش شده است

آمریکایی‌ها می‌خواهند نشان بدهند که کره‌شمالی را مهار کرده‌اند/ چهره آمریکا به عنوان یک کشور ناقض قوانین، در جهان مخدوش شده است
سفیر پیشین ایران در رومانی، مجارستان و قبرس می‌گوید: روابط آمریکا و کره‌شمالی فعلا و تا انتخابات ماه نوامبر کنگره، در حالت استندبای قرار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، در کارنامه‌اش انبوهی از مسئولیت‌های بین‌المللی را می‌توان دید؛ از فعالیت به عنوان سفیر ایران در کشورهای رومانی، قبرس و مجارستان تا معاونت دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو و معاونت بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران. علی‌اکبر فرازی، دیپلمات باتجربه‌ای است که هم شاهد مذاکرات ایران و اروپا در زمان جنگ عراق علیه ایران بوده و هم، حالا شاهد مذاکرات ایران و اروپا در دوره جنگ تجاری است. او یک ماه و نیم قبل هشدار داده بود که بقای برجام منوط به این است که اروپا، بازی را به طرح ادعا علیه توان دفاعی و موشکی ما نکشد و دو هفته بعد اعلام کرد که دست اروپا برای تضمین دادن به ایران کوتاه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

ما برای بررسی تحولات کره‌شمالی و واکاوی راهبردهای ضروری ایران در قبال اروپا به سراغ این دیپلمات با تجربه کشورمان رفته‌ایم و با وی به گفتگو نشسته‌ایم. بی‌درنگ شما را به مطالعه سخنان مهم علی‌اکبر فرازی، سفیر سابق ایران در رومانی و مجارستان دعوت می‌کنیم.

,

تعامل کره‌شمالی و آمریکا برای برخی در ایران امری شگفت و شوکه‌کننده بود. جمعی نیز فرصت تعامل کره‌شمالی با آمریکا را فرصتی سیاسی برای بازتکرار این توصیه دیدند که ما از تعامل با آمریکا گریزی نداریم. در این میان، یکی از پرسش‌های قابل طرح این است که اگر کره‌شمالی قصد کرنش در برابر آمریکا را داشت، چرا زودتر و بدون تحمل هزینه‌های مقاومت در برابر آمریکا، این کار را نکرد؟

, تعامل کره‌شمالی و آمریکا برای برخی در ایران امری شگفت و شوکه‌کننده بود. جمعی نیز فرصت تعامل کره‌شمالی با آمریکا را فرصتی سیاسی برای بازتکرار این توصیه دیدند که ما از تعامل با آمریکا گریزی نداریم. در این میان، یکی از پرسش‌های قابل طرح این است که اگر کره‌شمالی قصد کرنش در برابر آمریکا را داشت، چرا زودتر و بدون تحمل هزینه‌های مقاومت در برابر آمریکا، این کار را نکرد؟,

پیش از بررسی وضعیت فعلی، باید چند نکته در ارتباط با مناسبات کره‌شمالی و آمریکا مدنظر قرار بگیرد. نکته اول آن که در عالم سیاست، دوستی دائمی و دشمنی دائمی معنا ندارد، بلکه بر اساس شرایط، دوستی‌ها و دشمنی‌ها تغییر می‌کنند. دومین نکته آن است که نباید به قضایا از منظر احساسی بنگریم، بلکه باید نگاهی منطقی داشته باشیم. احساسات نیز یک مولفه ضروری در انسان است اما در هنگام تحلیل منطقی ما ناگزیریم از این که احساسات را نادیده بگیریم. سومین نکته‌ای که پیش از پرداختن به اصل موضوع باید مدنظر قرار داد این است که اتفاقاتی که در عالم سیاست حادث می‌شود، لزوما به معنای آن نیست که سنگ بنای آن‌ها را همین امروز گذاشته‌اند. اتفاقات سیاسی علاوه بر تصمیمات امروز، حاصل روندهایی در گذشته است.

,

شعارهای درون‌گرایانه ترامپ، چینی‌ها را آزار می‌دهد

, شعارهای درون‌گرایانه ترامپ، چینی‌ها را آزار می‌دهد, شعارهای درون‌گرایانه ترامپ، چینی‌ها را آزار می‌دهد,

اما در ارتباط با پرسش شما باید گفت، کره‌شمالی یک کشور یگانه و تک نیست بلکه وقایع سیاسی مرتبط با کره‌شمالی را باید در کمپ چین و روابط چین و آمریکا تحلیل کرد. چینی‌ها با توجه به اتخاذ سیاست‌های باز اقتصادی، بی‌تردید نیاز داشتند که بخشی از بازارهای آمریکا را در اختیار داشته باشند. شعارهای درون‌گرایانه‌ای که ترامپ در زمان انتخابات و پس از آن مطرح کرد و می‌کند، چینی‌ها را آزار می‌دهد؛ کما این که اکنون چینی‌ها در بحث تعرفه‌ها، متأثر شده‌اند.

,

چرا ترامپ به نمایشِ مذاکره با کره‌شمالی نیاز داشت؟

, چرا ترامپ به نمایشِ مذاکره با کره‌شمالی نیاز داشت؟, چرا ترامپ به نمایشِ مذاکره با کره‌شمالی نیاز داشت؟,

چینی‌ها نیازمند یک معامله در سطح بالا بودند و آن، تسهیل مراودات و گفتگوهای کره‌شمالی و آمریکا بود. از طرفی نباید فراموش کرد که آمریکا به چند دلیل نیازمند این نمایش بود. نخست این که شخصیت آقای ترامپ به گونه‌ای است که به کارهای نمایشی بزرگ علاقه دارد. دوم آن که انتخابات کنگره در ماه نوامبر برگزار می‌شود و ترامپ احتیاج به دستاوردی برای ارائه به افکار عمومی مردم آمریکا دارد تا جمهوری‌خواهان و طرفداران ترامپ، اکثریت را در کنگره  از دست ندهند.

,

کره‌شمالی و آمریکا هنوز بر سر مواضعشان هستند

, کره‌شمالی و آمریکا هنوز بر سر مواضعشان هستند, کره‌شمالی و آمریکا هنوز بر سر مواضعشان هستند,

در واقع آمریکایی‌ها و شخص ترامپ با کارت کره‌شمالی بازی کردند و بر دیدار ترامپ و اون بسیار مانور دادند و آن را به عنوان یک دیدار تاریخی مطرح کردند؛ درصورتی که هنوز اتفاقی نیفتاده است. دو طرف هنوز بر سر مواضع خود هستند. درست است که آمریکایی‌ها تبلیغات می‌کنند که در جریان این مذاکرات به دستاورد رسیده‌اند اما این به معنای آن نیست که آن‌ها به هرچه می‌خواستند، رسیدند.

,

آمریکایی‌ها می‌خواهند نشان بدهند که کره‌شمالی را مهار کرده‌اند

, آمریکایی‌ها می‌خواهند نشان بدهند که کره‌شمالی را مهار کرده‌اند, آمریکایی‌ها می‌خواهند نشان بدهند که کره‌شمالی را مهار کرده‌اند,

باید منتظر گذر زمان باشیم تا ببینیم که کره‌شمالی چه خواهد کرد و آمریکایی‌ها چه دستاوردی خواهند داشت. به نظر من، آمریکایی‌ها بیش از آن که به خلع سلاح کره‌شمالی احتیاج داشته باشند، فعلا و در مرحله نخست، به تبلیغات نیاز دارند تا بگویند ما توانستیم کره شمالی را مهار کنیم و وارد حیطه گفتگو با غرب بکنیم. اکنون این امر بیش‌تر مورد توجه و نیاز شخص ترامپ است.

,

روابط آمریکا و کره‌شمالی «فعلا» در حالت استندبای قرار دارد!

, روابط آمریکا و کره‌شمالی «فعلا» در حالت استندبای قرار دارد!, روابط آمریکا و کره‌شمالی «فعلا» در حالت استندبای قرار دارد!,

به اعتقاد من پس از انتخابات نوامبر مسائل جدی‌تر مطرح خواهد شد و اکنون تمام تلاش آمریکایی‌ها این است که تا انتخابات، اختلافاتشان با کره‌شمالی تشدید نشود و در این راه چینی‌ها بزرگ‌ترین دستیار آن‌ها هستند؛ چراکه چینی‌ها به دلیل مشکلات تعرفه‌ای که ترامپ ایجاد کرده است، نیاز دارند که به نوعی با آمریکایی‌ها تعامل کنند. پس می‌توان گفت که روابط آمریکا و کره‌شمالی فعلا در حالت استندبای قرار دارد و آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که کره‌شمالی را آرام نگه‌دارند.

,

نیاز اون به کاهش تشنج‌ها و کسب دستاوردهای موقت اقتصادی

, نیاز اون به کاهش تشنج‌ها و کسب دستاوردهای موقت اقتصادی, نیاز اون به کاهش تشنج‌ها و کسب دستاوردهای موقت اقتصادی,

در یک جمع‌بندی باید بگویم که اکنون اضلاع مثلث آمریکا، کره‌شمالی و چین در حال همکاری با یکدیگر هستند تا انتخابات کنگره برگزار شود؛ چراکه هر سه ضلع این مثلث به یکدیگر نیاز دارند. ترامپ نیاز دارد که یک دستاورد بزرگ ارائه کند، اون نیاز دارد که تشنج‌ها را قدری کاهش دهد و دستاوردهای اقتصادی موقتی داشته باشد و چینی‌ها نیز نمی‌خواهند که در جنگ تعرفه‌ها از آمریکایی‌ها شکست بخورند.

,

تجربه ما در برجام، تجربه خوشایندی نبود. آمریکا نشان داد که بدون دادن امتیاز خاصی به طرف مقابل، تنها در اندیشه امتیازگیری است. آیا درباره کره‌شمالی نیز همین رویکرد اتخاذ خواهد شد؟ و به نظر شما آیا آمریکا بر سر تعهدات خود با کره‌شمالی باقی خواهد ماند؟

, تجربه ما در برجام، تجربه خوشایندی نبود. آمریکا نشان داد که بدون دادن امتیاز خاصی به طرف مقابل، تنها در اندیشه امتیازگیری است. آیا درباره کره‌شمالی نیز همین رویکرد اتخاذ خواهد شد؟ و به نظر شما آیا آمریکا بر سر تعهدات خود با کره‌شمالی باقی خواهد ماند؟,

من به دلایلی معتقدم که آمریکا بر سر تعهدات خود با کره‌شمالی خواهد ماند. در این که آمریکا عهدشکن است تردیدی نیست اما اکنون آمریکا باید تا حدودی به تعهداتی که در برابر کره‌شمالی دارد عمل کند چراکه در جریان نقض برجام، چهره آمریکا به عنوان یک ناقض قواعد و قوانین بین‌الملل حتی در میان متحدان خودش نیز مخدوش شده است.

,

عمل به تعهدات برای ترمیم وجهه مخدوش‌شده

, عمل به تعهدات برای ترمیم وجهه مخدوش‌شده, عمل به تعهدات برای ترمیم وجهه مخدوش‌شده,

از طرفی آمریکایی‌ها نیاز دارند که باب مذاکره را باز بگذارند؛ کما این که اکنون نیز اعلام کرده‌اند که آماده مذاکره هستند؛ لذا برای جلب توجه و اعتماد طرف کره‌ای، مجبورند به بخشی از قول و قرارهای خود عمل کنند تا خدشه‌ای که به سبب نقض موافقت‌نامه برجام بر وجهه آن‌ها وارد شده را تا حدودی ترمیم کنند.

,

بنظرم فعلا زود است بر این باور برسیم که مذاکرات امریکا و کره شمالی، در کوتاه مدت به نتیجه کامل خواهد رسید. احتمالا ماراتن طولانی مدت همراه با لیست بلندبالایی از درخواست‌های طرفین پیش رو خواهد بود. بدعهدی ذاتی ترامپ عامل دیگری برای طولانی شدن مذاکرات خواهد شد.

,

به نظر شما کنگره در برابر تعهداتی که ترامپ در قبال کره‌شمالی پذیرفته و خواهد پذیرفت، چه رویکردی را اتخاذ خواهد کرد؟

, به نظر شما کنگره در برابر تعهداتی که ترامپ در قبال کره‌شمالی پذیرفته و خواهد پذیرفت، چه رویکردی را اتخاذ خواهد کرد؟,

اگر ترامپ طرح‌های خود را به کنگره‌ای که اکنون بر سر کار است ارائه دهد، احتمال این که موافقت‌هایی را از کنگره بگیرد، بالاست. کنگره از این که آمریکا مورد تهدید هسته‌ای قرار بگیرد، نگران است. اگر ترامپ واقعا بتواند به واسطه توافق با کره‌شمالی به بیان آمریکایی‌ها، خطر هسته‌ای کره‌شمالی را کاهش دهد، به دلیل فشار افکار عمومی، کنگره قاعدتا مخالفتی نخواهد کرد.

,

از سوی دیگر اگر ارائه طرح‌های ترامپ به کنگره به پس از انتخابات نوامبر موکول شود، با توجه به این که هنوز ترکیب و شکل و شمایل کنگره بعدی روشن نیست، نمی‌توان نظر قطعی داد. بنابراین به طور کلی، احتمال همراهی کنگره با ترامپ در این دوره بیش‌تر است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه