اخبار داغ

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان:

وجود ۲۸ کانون بحرانی فرسایش بادی در هرمزگان/ماسه های روان در جاسک و سیریک فعال است

وجود ۲۸ کانون بحرانی فرسایش بادی در هرمزگان/ماسه های روان در جاسک و سیریک فعال است
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان با بیان اینکه کانون های بحران فرسایش بادی در شهرستان های جاسک، سیریک، میناب، بندرعباس، بندرخمیر، قشم و بندرلنگه قرار دارد، گفت: ماسه های روان فقط در شهرستان های جاسک و سیریک فعال است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛امید ذاکری، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده با تشریح مساحت بیابان زایی در هرمزگان، اظهار کرد: یک و نیم میلیون هکتار از اراضی استان هرمزگان که حدودا ۲۱ درصد از سطح استان را تشکیل می دهد که از این میزان ۲۸ کانون بحران فرسایش بادی به میزان ۳۱۸۰۰۰ هکتار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فرهنگ کده,
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان افزود: ۹۴ درصد از سطح استان هرمزگان اراضی ملی است که حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری پایدار از آن با مشارکت مردم و با حمایت دستگاه های نظارتی و حاکمیتی تحت مدیریت این اداره کل قرار دارد.
,
 
,
ذاکری بیان کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان در جهت مقابله با پدیده بیابان زایی اقدام به اجرای عملیات مختلفی در قالب پروژه های نهال کاری ،مالچ پاشی، مدیریت رواناب و احیا اراضی در قالب مشارکت های مردمی انجام داده است.
,
 
,
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهت مقابله با بیابان زایی در هرمزگان، تصریح کرد: تاکنون بیش از ۲۱ هزار هکتارنهال کاری،۷۳۰۰هکتارمالچ پاشی،۷۴۰۰ هکتار مدیریت رواناب و حدود ۷۳۰ هکتار احیا اراضی بیابانی در قالب طرح های مشارکت مردمی به انجام رسیده است.
,
 
,
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: در سال ۹۶ از مجموع اعتبارات ملی و استانی به میزان ۱۰۰۰ هکتار عملیات مالچ پاشی ،۷۵۰ هکتار نهالکاری و بیش از ۱۱۰۰ هکتار مدیریت رواناب انجام شده است.
,
 
,
ذاکری ادامه داد: در سال ۹۷ بر اساس برنامه ششم توسعه به عنوان سال اول برنامه ششم توسعه پیش بینی انجام ۲۴۰۰هکتار نهالکاری ،۲۱۰۰هکتارمدیریت رواناب ،۱۲۰۰هکتار مالچ پاشی و ده هزار هکتار تهیه طرح مطالعاتی بیابان های استان هرمزگان در صورت تامین اعتبار اجرا می شود.
,
 
,
وی با بیان اینکه کانون های بحران فرسایش بادی در شهرستان های جاسک، سیریک، میناب، بندرعباس، بندرخمیر، قشم و بندرلنگه قرار دارد، اظهار کرد: ماسه های روان فقط در شهرستان های جاسک و سیریک فعال است و تاکنون هیچ روستایی مدفون نشده است
,
 
,
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان بیان کرد: در بحث آتش سوزی در هرمزگان نسبت به خیلی از استان های دیگر در حالت بحرانی قرار ندارد و در سال گذشته در کمتر از ۱۰ هکتار از مراتع استان آتش سوزی خساراتی به بار آورد که برای احیای هر هکتار مرتع به حدود ۵۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است.
,
 
,
ذاکری به مهم ترین عوامل آتش سوزی اشاره کرد و گفت: آتش زدن پسماندهای کشاورزی،برداشت نادرست از کندوهای عسل طبیعی به وسیله آتش، افروختن کنترل نشده آتش توسط گردشگران در طبیعت و هنچنین پرتاب ته مانده دخانیات قبل از اینکه از خاموش بودن آن از عوامل اصلی آتش سوزی ها در مراتع هرمزگان است.
,
 
,
وی خاطر نشان کرد: تخریب پوشش گیاهی، بهره برداری مفرط و بیش از ظرفیت از طبیعت، بهره برداری بیش از حد از آب های زیر زمینی،روش های آبیاری نادرست در کشاورزی و زراعت و معدن کاری های فارغ از اصول توسعه پایدار از عوامل اصلی بیابان زایی در کل دنیا است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه